Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2020 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
TheFlyingDutchman schreef:
Echt fantastisch! Ik heb een aantal bouwdozen op de stapel liggen waar ik niet aan begonnen ben omdat ik niet goed weet hoe ik de aluminium delen wil doen. Het BMF experimentje op de Viscount was leuk maar niet echt voor herhaling vatbaar.
Hoe gevoelig is de Inspire voor stof? Als ik de juiste maatregelen neem kan ik redelijk stofvrij spuiten maar zeker bij langzaam drogende verf blijkt er na droging altijd wel een pluisje in te zitten..
Moet ik verder nog ergens op letten? Hoe erg stinkt het? Hoe maak je je airbrush schoon?


Warning: hier volgt een reclameboodschap ;-)

Inspire is een lijn met verfsoorten van Custom Paints Ltd, speciaal ontwikkeld voor de airbrush. Het is direct uit het flesje toepasbaar (ook al verdun in het Inspire wit altijd iets). Bij de chrome is dat niet nodig. Je betaalt een schrikbarende €40 voor 100ml, maar het heeft een veel grotere dichtheid dan Alclad. Meer metaaldeeltjes dus, waardoor je heel weinig nodig hebt. Ik heb het flesje gekocht bij de bouw van de Caravelle in 2015. Ik doe er veel mee en ben nu halverwege het flesje...

Je verwerkt het net zoals elke andere metallic verf:
1: Zorg voor een spiegelgladde hoogglans zwarte base coat. Ik gebruik altijd Alclad Black Base.
2: Breng een hele dunne laag Inspire chrome, gelijkmatig aan. Gebruik een lage druk (20 psi/1,3 bar) en veel lucht. Je ziet nu een fantastisch effect: eerst denk je "sh*t, toch teveel gespoten", daarna trekt plots het diffuse beeld weg en ontstaat plots een spiegelend oppervlak. Dat is het moment dat de metaaldeeltjes naar beneden zakken in de opdrogende drager en een zich in één laag settelen. Dit gebeurt binnen een minuut.
3: Je kunt daarna een tweede of derde laag aanbrengen. Hoe dikker je de laagjes opbrengt, hoe meer het glanzende effect iets zal afnemen. Ook zal de donkere ondergrond dan langzaam verdwijnen. Je kunt dus goed sturen op het gewenste eindresultaat.
3: Het is zonder verdere bescherming stevig genoeg om met een zachte doek oneffenheden weg te wrijven. Pas wel op, want aanraken met de vingers is desastreus.
4: Na 30 minuten kan je het geheel sealen. Ik gebruik daarvoor soms de eigen 'Intercoat' van Inspire. Maar het liefste gebruik ik Alcad aqua gloss. Dat is op waterbasis en tast het dunne metaallaagje het minste aan. Daarna kan je ook prima panellines op oliebasis gebruiken, want het uitgeharde aqua gloss reageert daar niet op. Wat je ook gebruikt, er gaat altijd iets van de hoogste glans verloren bij het sealen.

photo 489900

photo 394551
Hierna is het zo sterk als het maar kan. Je kan het aanraken, afplakken, afstoffen, noem maar op.
Het spul is op solvent basis en zo giftig als maar kan. Net als Alclad trouwens, dus goed ventileren en masker op! En niet zo een uit een oude sok voor in het OV ;-)
Verder reinig je de airbrush op de standaard manier als je met een op thinner gepasseerde verf hebt gewerkt. Het vloeit prachtig en laat geen nare resten achter in je airbrush. Ook niet als je de airbrush 30 seconden niet gebruikt.

Kortom: Dit goedje is mijn grootste modelbouw tip. Bij het afrekenen moet je niet te veel nadenken, daarna wil je niets liever meer. Het heeft voor mij de hobby enorm verrijkt!

einde commercial...
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2020 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dank! Qua kosten heb ik het er wel voor over, denk ik, alleen het ventilatie-verhaal is wel een dingetje op mijn hobbyplek. Even brainstormen dus.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2020 0:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik gebruik voor chrome Molotov Liquid Chrome navulling. Deze verf is overtuigen chrome en op alcoholbasis. Ik gebruik het zowel met de airbrush, en ookal is het waterdun, aanstippen met een penseel werkt goed. Je heb maar weinig nodig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Kleine stapjes, maar wel weer een deelprojectie klaar: de motoren.

photo 508829
Dit was vorige week: ingepakt en deels voorzien een van matte basislaag.

photo 508827
Daarna heb ik bepaalde delen gloss black base gespoten. Het alu dat zichtbaar is, is Alclad 105 Polished Aluminum.

photo 508831
Over het geheel heb ik een dun laagje Inspire gespoten. Daarbij heb ik de dezelfde methode aangehouden als Malair bij de brouw van de Airbus A300 van Transavia. Dat was geweldig gelukt destijds. Ik ben nu vooral benieuwd hoe de motoren zich in detail gaan verhouden tot de rest als het model af is. Te veel details, zoals al die panellines, kan het geheel ook rommelig maken...

photo 508828
Dit is ook een foto van vorige week. Ik zal met die lenzen van de landing lights in mijn maag. Het model heeft daar simpele transparantjes voor bedacht, maar die zijn (op schaal) te klein. De PE van de randen van de lampen is correct en iets groter. Ik heb besloten dit simpelweg met een stukje tape op te vullen en dat mee te spuiten. Het was een experimentje.

photo 508832
En met 'glas' van uitgehard KristalKlear werkt het ook nog best wel aardig!

photo 508830
De donkerblauwe band op de romp is inmiddels ook gespoten. Om de correcte kleur te krijgen heb ik Tamiya XF-8 en X-14 gemengd in de verhouding 2/3 versus 1/3 (om het iets lichter blauw te krijgen).
Nu is het wachten op de decals van F-decal. Ik heb de bijhorende decals van LPS Hobby, maar die vielen tegen. Bij een proefstukje bleek deze stug en zelfs na een behandeling met DACO strong nog enorm veel silvering op te leveren. Daar kwam bij dat de lijm van het transparant de onderliggende verflaag aantastte! Dat heb ik niet eerder gezien. Gelukkig was het op een proefstukje. En gelukkig had F-decals dezelfde livery beschikbaar.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 11:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Waw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2020 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Zo te zien ga je voor de eerste livery, in Alu en wit met de dunne banden in lichtblauw en donkerblauw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 mei, 2020 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Met het gereedkomen van de vleugels zijn twee modellen op zich afgekomen. Het is een behoorlijke klus geweest, maar ik ben redelijk tevreden over het resultaat. Het nadeel van zo diep ingaan op details is dat alles gaat opvallen. Zo is de plaatsing van de Krueger LE flap niet optimaal. Die had een halve millimeter hoger moeten zitten en strak tegen de vleugelvoorrand aan. Bij de -800 is hier een 'slot' tussen gemaakt, maar bij de 200 zat hier een seal tussen, dus kon je er niet tussendoor kijken... tja,. dat doe ik de volgende keer beter ;-)

photo 509098

photo 509097

photo 509096
Hier ben ik wel heel blij mee: met tegenlicht zie je alle openingen goed!

De volgende stap is het decallen! Deze is bijna klaar.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 mei, 2020 16:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Wat is dit gaaf! Echt een kunstwerk!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 mei, 2020 10:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Ik sluit mij aan bij bovenstaande reactie...fenomenaal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2020 1:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Echt klasse VJ! Wat een prachtig resultaat tot nu toe, alle detaillering en perfecte paint maakt het tot een waar kunstwerk. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement