Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 23 sep, 2020 16:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 11:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 608
Woonplaats: Oosterhout
Mijn volgende project voor deze buddy build is de Boeing 767-300ER van Zvezda. Eindelijk weer eens een type waar ik zelf in gevolgen heb en wel in 1998 naar de USA (Florida). Dit was de tweede keer dat mijn ouders en ik op vakantie naar Amerika gingen. De eerste keer was in 1992 en toen vlogen we met de KLM 747. Ik had gehoopt dat we in '98 weer met de 747 zouden vliegen maar "helaas" (vond ik toen) was dit de KLM 767. Ik vond dat maar vreemd, want de 13 jaar oude ik snapte niet dat een twee-motorig vliegtuig zo ver kon vliegen :lol:. Achteraf gezien ben ik blij dat ik met dit type gevlogen heb, want daarna is het er nooit meer van gekomen om aan boord van de 767 te zitten.

Van Wikipedia:
De 767 werd samen met de Boeing 757 ontwikkeld, zodat piloten en onderhoudspersoneel snel met beide toestellen konden werken. De Boeing 767-200 werd in 1978 geïntroduceerd, en de productie begon in 1982. Daarna volgden de verlengde versies 767-300 (1986) en 767-400. De oorspronkelijke Boeing 767-200, met een capaciteit van 180 tot 250 passagiers, was niet meteen een groot succes, en was in eerste instantie bedoeld als vervanger voor de Boeing 727 in het Amerikaanse binnenlandse luchtverkeer. Boeing besloot al snel de 767 verder te ontwikkelen. Eerst werd het vliegbereik verbeterd met de -200ER die een afstand van 13.000 km kan afleggen. Hiermee werd de 767 ook geschikt voor intercontinentaal vliegverkeer. In 1986 presenteerde het bedrijf de verlengde Boeing 767-300 met een capaciteit van 210 tot 300 passagiers. Al snel volgde de Boeing 767-300(ER) met een vliegbereik van 12.000 km. Deze laatste versie is bijzonder succesvol gebleken en bijna twee derde van alle gebouwde 767s zijn van deze variant. Vreemd genoeg is de laatste passagiersversie, de nog verder verlengde 767-400ER, geen succes gebleken.

Tot nu toe zijn er 1168 toestellen gebouwd. Inderdaad "tot nu toe" want de 767 wordt nog steeds gemaakt! UPS en FedEx blijven de vrachtvariant bestellen (de passagiersvariant word al een tijd niet meer gemaakt).

De 767 werd in 1995 aan de vloot van KLM toegevoegd. Van luchtvaartnieuws.nl:

KLM heeft bijna twaalf jaar met de 767 gevlogen. Het Boeing-vliegtuig, met een capaciteit van 220 passagiers, werd door KLM aan de vloot toegevoegd ter vervanging van de Airbus A310-200. Uiteindelijk hebben twaalf 767’s in KLM-kleuren gevlogen. Een voordeel van opzichte van de 767 ten opzichte van de A310 was met name het grotere vliegbereik. De 767 kon in tegenstelling tot de A310-200 non-stop naar Noord-Amerika vliegen. De 767 werd door KLM ook ingezet op vluchten naar Afrika, het Midden-Oosten en binnen Europa. Al in 2002 besloot KLM de twaalf bij ILFC geleasde 767’s te vervangen door de modernere en zuinigere A330-200. De laatst overgebleven Boeing 767 in de KLM-vloot is de PH-BZK met de naam ‘Zeelandbrug’.

De originele livery voor de 767 van KLM was met de bekende blauwe cheatline (dit is dus de variant waar ik ook in gezeten heb):
photo 492501

De 767 bleef echter lang genoeg in de KLM vloot om ook de nieuwere livery te krijgen. Dit is tevens de livery waar ik hem in ga maken (het lijkt me leuk om de A330, de 767 en later de 777 naast elkaar te hebben in dezelfde kleuren. Dan denkt mijn vrouw helemaal dat ik drie keer dezelfde heb gemaakt :P ).
photo 492500

De kit is die van Zvezda (niet de eerste keer dat dit merk op dit subforum genoemd is :wink:). Revell heeft ook een kit, welke niet slecht is (ik heb heel lang geleden eens een Martinair versie gemaakt), maar met name de motoren zijn bij Zvezda een betere afspiegeling van het origineel.

De doos en onderdelen:
photo 492503

photo 492502

De decals zijn van Draw decal. Het Corogard is van Flying Colors. Het flightdeck en de ramen van Authentic Airliner decals.
photo 492504

Veel voortgang is er nog niet te melden. De ramen zijn in de romp gelijmd en de vleugels en stabilo's zijn gelijmd.
photo 492505

photo 492507

photo 492506

En dat is alles tot nu toe :P .

Wordt vervolgd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2231
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk dat het weer een vliegtuig met een verhaal is. Ondanks dat het een andere beschildering is, ga je wel de registratie gebruiken waarmee je naar de VS bent gevlogen? Naar welke luchthaven vloog je toen trouwens? Ik kan me niet herinneren dat de KLM eind jaren '90 zelf naar Florida vloog, alleen Atlanta staat me bij met een 767.

Hoewel ik de Zvezda 767 nooit zelf heb gebouwd, heb ik wel eens gelezen dat de aansluiting van de motoren bij de vleugel niet altijd even soepel gaat. Punt van aandacht misschien.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 608
Woonplaats: Oosterhout
FokkerFan schreef:
Ondanks dat het een andere beschildering is, ga je wel de registratie gebruiken waarmee je naar de VS bent gevlogen?
Dat zou leuk zijn, maar ik weet echt niet meer welke registratie het was. Ik heb helaas ook geen foto's van het vliegtuig.

FokkerFan schreef:
Naar welke luchthaven vloog je toen trouwens? Ik kan me niet herinneren dat de KLM eind jaren '90 zelf naar Florida vloog, alleen Atlanta staat me bij met een 767.
Volgens mij Orlando, maar het kan ook Miami geweest zijn. We verbleven in ieder geval in Orlando. Wel weet ik zeker dat KLM zelf naar Florida vloog (sowieso naar Orlando van '88 tot '94). Buiten mijn geheugen heb dat heb ik via het internet kunnen bevestigen. Zie ook: https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?p=3351051. (na 1994 is er overigens meer onduidelijkheid hoe en wat precies KLM naar Florida vloog)

FokkerFan schreef:
Hoewel ik de Zvezda 767 nooit zelf heb gebouwd, heb ik wel eens gelezen dat de aansluiting van de motoren bij de vleugel niet altijd even soepel gaat. Punt van aandacht misschien.
Bedankt voor de tip! Ik zal er rekening mee houden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 dec, 2019 15:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1530
malair schreef:
het lijkt me leuk om de A330, de 767 en later de 777 naast elkaar te hebben in dezelfde kleuren. Dan denkt mijn vrouw helemaal dat ik drie keer dezelfde heb gemaakt :P ).

:lol: :lol: :lol:

Prachtige kist. Zo mooi (en zo goed) worden ze helaas niet meer gebouwd. Ik ga weer genieten van je verslag!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 21:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 532
Woonplaats: Belgie
Nice!

Een puntje, check de vleugels...mijn vleugels staan nogal bol van deze kit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3230
Woonplaats: Lisse
Mooi, ook van start. Ik heb nu bijna de motoren van de 737 af, en inderdaad, deze zijn heel mooi gedetailleerd. Kan me goed de keuze voor de Zvezda kit voorstellen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Swordfish Mk.II 860 (Dutch) squadron FAA
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 maart, 2020 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 608
Woonplaats: Oosterhout
Zoals eerder gezegd ga ik binnenkort verhuizen naar een nieuwbouwhuis (daar komt véél meer bij kijken dan ik gedacht had), dus heel weinig tijd om te bouwen helaas. Maar (om aan te geven dat ik nog leef) het wordt nu zo onderhand wel weer eens tijd voor een update.

De stukjes lood kunnen weer voorin, vast gezet met boetseerklei (dit kan ik iedereen aanbevelen. Werkt super goed, blijft altijd zitten en wordt niet hard. Ik doe nu al 10 jaar met hetzelfde stuk klei)
photo 500429

photo 500430

Daarna kunnen ze aan elkaar. De fit is prima.
photo 500431

Raampjes opvullen en afschuren maar. De ramen worden tenslotte foto-realistische decals
photo 500432

photo 500434

Veleno schreef:
Een puntje, check de vleugels...mijn vleugels staan nogal bol van deze kit!
Bedankt Veleno! Dat was me nog niet opgevallen, maar je had 100% gelijk. Ik heb geprobeerd met warm water ze recht te buigen. Nog steeds niet helemaal super, maar goed genoeg voor mij.
photo 500435

De fit van de vleugels is niet super. Je ziet wel hoeveel plamuur er nodig is...
photo 500433

Klein beginnetje gemaakt met de exhausts van de motoren.
photo 500436

Na het schuurwerk van de vleugels kunnen ze aan de romp!
photo 500437

Nu staat ook de romp in de plamuur. Ik wilde eerste de vleugels bevestigd hebben, want als ik de romp eerst schuur en dan pas de vleugels bevestig heb je kans op scheuren in de romp (al doende leert men, zie ook mijn eerdere verslagen)
photo 500438

En dat is de status op het moment. Ik hoop dat hij nog af komt voor de verhuis, maar ik vrees van niet. In dat geval zal het waarschijnlijk pas najaar worden voordat deze af is, maar we zullen zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2020 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3230
Woonplaats: Lisse
Goed te horen dat je nog in leven bent :wink: , je weet het maar nooit tegenwoordig.
De pasvorm van de vleugels komt me bekend voor van de 737, geeft wel een (kleine) uitdaging bij het plaatsen van de flap track fairings. Ik begrijp de keuze voor deze constructie, je hebt mooie dunne achterlijsten, maar de juiste dikte van de ondervleugel is dan wel belangrijk om een mooi passend geheel te krijgen.

Verder goed bezig, ik hoop dat je hem voor de verhuizing af krijgt.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Swordfish Mk.II 860 (Dutch) squadron FAA
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement