Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2019 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Omdat ik bij de motorenshop van KLM E&M werk, gekozen voor een toestel met CFM56-7B motoren. Samen met mijn collega’s verzorg ik de onderdelenvoorziening voor dit type.

Voor deze buddybuild heb ik gekozen voor de Zvezda Boeing 737-800 . Dit omdat ik een leek ben in de civiele luchtvaart modelbouw en het volgens de recensies de beste kit van de 737 is.
Het toestel dat ik ga bouwen is de PH-BXA “Zwaan” de eerste 737 NG van de KLM. Hier een leuk verhaal over de naamgeving en het ophalen van deze kist door Peter Offerman, in het verleden werkzaam op het hoofdkantoor bij de afdeling Corporate Communications. Dit toestel is op 25 februari 1999 aan de KLM overgedragen en vliegt dus al ruim 20 jaar probleemloos voor de KLM.

De kit is keurig verpakt in een doos met zijflappen met daarin een stevige binnendoos. Er is zelfs een stevige standaard meegeleverd, iets dat je tegenwoordig niet vaak meer ziet. De donkere vlekken op de foto's zijn overigens regendruppels op het dakraam, daar kwam ik een beetje laat achter :oops: .

photo 485536

Hieronder de sprue foto's, het gietwerk ziet er keurig uit. Ik ben benieuwd of de pasvorm net zo goed is.

photo 485535

photo 485534

photo 485533

photo 485531

De decals gaan natuurlijk niet gebruikt worden, daar komt in samenwerking met Bas een setje Draw Decals voor. Ik heb overigens nog even getwijfeld de kist in het oude schema zonder winglets te maken (kan ook met de kit de onderdelen D39 en D40) maar vindt het nieuwe schema en de winglets eigenlijk veel mooier.

photo 485532

Verder nog de bouwbeschrijving (handig) en het kleurenschema (niet nodig).

photo 485530

photo 485529

Ook nog wat in verf geïnvesteerd, kunnen we tijdens de bouw een leuke kleurendiscussie starten :wink: .

photo 485537

Verder heb ik me bezig gehouden met het tellen van de raampjes waardoor ik erachter kwam dat de 2 voorste ruitjes aan de stuurboordzijde in ieder geval bij de KLM afwezig zijn. Even rekening mee houden met het aanbrengen van de raamdecals. FOUT! De raampjes geteld op een foto van de PH-BCK omdat daar alle raampjes zichtbaar zijn. Blijkt de PH-BXA alleen het voorste ruitje te missen. :roll: En ik maar denken dat de KLM toestellen allemaal in dezelfde configuratie gebouwd worden :( .

Nu wachten tot 7 oktober en dan kunnen we beginnen. :brouw:

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op za 21 maart, 2020 18:19 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2019 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Succes Sjaak! Volgens mij ben je (vreemd genoeg) de eerste op dit forum met een verslag van deze kit. Het dchijnt inderdaad een hele fijne te zijn. Wel een beetje teleurstellend hoor dat je het voor de onderdelen zorgt, maar qua brouwen niet echt thuis bent in de burgerluchtvaart :P Des te leuke dat je nu wel meedoet :brouw:

Enne decals? Krijg je die eerdags binnen?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2019 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Tja, de militaire luchtvaart met de paplepel binnengekregen, vaders zat bij de MLD. Vervolgens jaren geleden besloten alleen nog maar Nederlands militair in 1:72 te bouwen, dat houdt het verzamelen, ik bedoel bouwen, overzichtelijk :wink: . Nu ik een aantal jaren bij de KLM zit begin ik wel de types op afstand uit elkaar te houden :mrgreen: .

De decals zijn nog niet besteld, Bas wacht tot Draw Decals de 737-700 in het nieuwe schema heeft. Als die er tegen de tijd dat ik moet gaan spuiten nog niet zijn moet er een spoed bestelling uit!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2019 11:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Van die zvezda ga je plezier hebben met bouwen. Ik ben nu met een revell kist bezig (nog) geen bouwverslag maar dat is een wereld van verschil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2019 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Shake schreef:
Ook nog wat in verf geïnvesteerd, kunnen we tijdens de bouw een leuke kleurendiscussie starten :wink:


haha, Sjaak! Gaan we zeker doen. Heb een proefstukje gemaakt om het eens te testen allemaal! Kom er binnenkort op terug. Leuk onderwerp heb je gekozen. Een kist die in mijn logboek staat!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuk dat ik een kist maak waar je op gevlogen hebt :brouw: . Ik had eigenlijk het idee dat je bij Transavia vloog, of is de "Zwaan" heen en weer geschoven tussen KLM en Transavia?

Tegen de tijd dat we gaan beginnen loop ik wel even bij de buren in hangaar 14 langs, daar staat bijna altijd wel een 737 binnen. Kan ik van dichtbij de kleurtjes bekijken :wink: . De laatste keer dat ik er was zag ik bij kunstlicht maar weinig verschil tussen het "echte" wit en de onderzijde van de romp.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Shake schreef:
Ik had eigenlijk het idee dat je bij Transavia vloog, of is de "Zwaan" heen en weer geschoven tussen KLM en Transavia?

Bij de groenen inderdaad, maar de 737's worden af en toe onderling uitgeruild. Zo vliegt 'onze' PH-HSD al een tijdje met een blauw jasje, terwijl -700's PH-BGO en PH-BGL deze zomer bij HV vliegen (ook met een blauw jasje overigens). Daarnaast bestaat er een MILA regeling (Mutual Interlease Agreement), waarbij een KLM machine binnen 2 uur gereed gemaakt kan worden voor HV vluchten en andersom. De toestellen zijn nagenoeg identiek uitgevoerd en in de cockpit zie je het verschil niet, behalve dan dat de KLM kisten een tapijtje in de cockpit hebben ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk onderwerp! De 737 is natuurlijk een klassieker en met de kit van Zvezda kan je niet fout gaan.

Heb je nog aan Canadian Voodoo Grey kunnen komen? Dat is de perfecte kleur voor Boeing grey, maar helaas overal uitverkocht. Ik ga het nu met Mr Color 338 proberen. Die lijkt zo op het eerste gezicht aardig overeen te komen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Vintage Jet schreef:
Bij de groenen inderdaad, maar de 737's worden af en toe onderling uitgeruild. Zo vliegt 'onze' PH-HSD al een tijdje met een blauw jasje, terwijl -700's PH-BGO en PH-BGL deze zomer bij HV vliegen (ook met een blauw jasje overigens). Daarnaast bestaat er een MILA regeling (Mutual Interlease Agreement), waarbij een KLM machine binnen 2 uur gereed gemaakt kan worden voor HV vluchten en andersom. De toestellen zijn nagenoeg identiek uitgevoerd en in de cockpit zie je het verschil niet, behalve dan dat de KLM kisten een tapijtje in de cockpit hebben ;-)

:brouw: VJ


Heb je hierook nog op gevlogen VJ? Aan deze kist moest ik denk naar aanleiding van je verhaal hierboven. Ik was erg verbaast toen ik die ooit zag opstijgen terwijl ik langs de kaagbaan stond te kijken.

Wat is het idee van dat tapijtje dan trouwens? Is het gewoon kaal aluminium bij de Transavia toestellen?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op di 24 sep, 2019 18:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
malair schreef:
Heb je nog aan Canadian Voodoo Grey kunnen komen? Dat is de perfecte kleur voor Boeing grey, maar helaas overal uitverkocht. Ik ga het nu met Mr Color 338 proberen. Die lijkt zo op het eerste gezicht aardig overeen te komen.

Onlangs voor dit project verf, waaronder Voodoo grey, besteld bij Flash in Eindhoven. Volgens de site heeft Coen het nog op voorraad.
Vintage Jet schreef:
....., behalve dan dat de KLM kisten een tapijtje in de cockpit hebben ;-)

FokkerFan schreef:
Wat is het idee van dat tapijtje dan trouwens? Is het gewoon kaal aluminium bij de Transavia toestellen?

Ik vermoed dat de KLM vliegers zo'n verfijnde smaak hebben dat ze zonder tapijtje gewoon niet kunnen vliegen :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement