Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 dec, 2019 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Alweer een maand geen updates, dat schiet niet op :( . Ondertussen wel wat vorderingen gemaakt maar niets schokkends;

Allereerst de vleugels in het Voodoo grey gezet en de vertical stabilizer in het wit.

photo 493191

Daarna een tijd niets omdat ik aan het uitvogelen was hoe het nu precies met de metaalkleur van de leading edges zit. Uiteindelijk het onderstaande ervan gemaakt.

photo 493193

Helaas tijdens het uitpakken van de landingslichten (afgedekt met Microscale mask) een kras gemaakt die ik nog moet bijwerken. Bij de volgende de landingslichten plaatsen en afdekken vóór ik de vleugels aan de romp bevestig. Zodoende is er dan wat meer ruimte om te werken en kan ik de lichten afplakken.

Volgende halte is het spuiten en monteren van de motoren. Omdat ik die dingen elke dag zie ga ik proberen de verschillende kleuren aan te brengen, maar de constructie maakt dat niet eenvoudig.

photo 493192

Volgende week2 weken vakantie, ik hoop dat het dan wat meer opschiet.

Tot de volgende update :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Allereerst iedereen een mooi 2020 in goede gezondheid toegewenst!

photo 184678

Met de vrije dagen vanwege de feestdagen toch wat gevorderd. Eerst wat rework gedaan, toen ik na het mengen van "cool grey" een proefstukje spoot bleek het wit van Xtracolor (X141, FS17875) een behoorlijk gele tint te hebben. Ook een tweede potje uit een andere batch was dezelfde kleur. In combinatie met het gemengde "cool grey" was dat geen gezicht. Een bezoekje aan de hobby shop bracht uitkomst in de vorm van MRP-004. Hiermee de staart overgespoten, daarbij moest ook de metaalkleurige leading edge weer opnieuw worden gespoten. Natuurlijk net niet goed afgeplakt zodat ik dat ook weer moest herstellen. Verder is dit wit mat, wat ik niet meer was gewend vanwege mijn voorliefde voor Xtracolor :wink: . Dus ook nog een glanslaag eroverheen en toen waren we weer waar we waren bij de laatste update :roll: .

Terwijl ik dit zit te typen realiseer ik me dat ik de winglets niet heb overgespoten. Gezien de moeite die het me kostte de leading edges af te plakken denk dat ik die maar zo laat.

Huidige status;

photo 494443

De motoren in elkaar gezet . De massieve vent tubes vervangen door Albion buis van 0,8 x 0,6 mm.

photo 494446

Verschillende kleurtjes op de motor en de pylon in kleur. Ik zie nu dat ik op de pylon nog wat moet bijwerken.

photo 494445

Engine cowl in kleur. Ik heb toch vastgehouden aan het 2 kleuren schema, dit is toch echt wat ik zie op foto's en in de hangaar. Het wit moet nog een glanslaag krijgen en de het stukje van de pylon moet nog in het Voodoo grey.

photo 494444

De volgende stap wordt de romp in het "cool grey" en daarna het afplakken voor het blauw. Dat wordt nog wel een uitdaging, het nieuwste KLM schema is erg mooi, maar de glooiende lijnen zijn niet eenvoudig te realiseren. Bovendien is de cheat line smal waardoor je weinig tolerantie hebt. We gaan het zien......... :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat vordert lekker Sjaak. De motoren heb je mooi gedtailleerd, alleen vraag ik me af of dat stuk voor de hot section Voodoo grey is en niet de kleur van het kale metaal. Nu zit jij wat dichter bij het vuur dus je zal het waarschijnlijk beter weten dan ik, maar ik ben wel benieuwd naar hoe je op deze kleur bent gekomen.

De cheatline zal wel een uitdaging worden. Ik zou de decal kopiëren, een stuk tape erover en dan uitsnijden. Dan heb je in ieder geval de vorm goed en kan het alleen nog de plaatsing zijn wat de uitdaging wordt.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Het stuk ter hoogte van de hot section is de binnenzijde van de cowl en verzorgt de stroomlijn voor de bypass. Hiervoor heb ik mijn zelf gemengde cool grey gebruikt. I.v.m.copyright een link naar een foto die dit mooi laat zien (bovenste foto).

Verder ter verduidelijking;

De pijl wijst de inner cowl aan.
photo 494593

Het stuk tussen de rode lijnen zit onder de inner cowl verborgen, een stuk drukker :mrgreen:.
photo 494594

Bedankt voor de tip voor de cheat line, komt in grote lijnen overeen met de methode die ik zelf in gedachten had. Great minds think alike :wink: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2020 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Weer een stukje verder. Allereerst de onderzijde van de romp in cool grey gespoten.

photo 495575

Mezelf wat extra werk bezorgd, bijna klaar met spuiten toen ik bedacht de neuswielbak nog een extra laagje te geven. Net even te lomp met de verfspuit in de weer leverde een hele dikke laag en een druiper op.
photo 495573

Toen kwam het afplakken voor de laag blauw. Eerst geprobeerd de kopie op het tape te leggen en uit te snijden. Dat werkte niet erg goed, het ging alle kanten op. Toen de kopie van de decals op de tape te lijmen met de Tesa lijm die ik had gekocht voor de Lunar Module en daarna secuur uitknippen, dat werkte goed. Er wel op letten dat de cheatline zelf niet vastgeplakt wordt, dan blijft de tape niet flexibel.
photo 495576

En dit is dan het resultaat van de spuitsessie afgelopen vrijdag. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de glooiing van de cheatline links en rechts niet helemaal identiek is, maar ik laat het voor wat het is. Vandaag de druiper voorzichtig weg geschuurd en ook een plek waar wat verf had losgelaten. Daarna deze plekken met cool grey bijgespoten. Na de tip van Fokkerfan over de Quick Drying Thinner voor Xtracolor ben ik dit ook gaan gebruiken. Het droogt i.d.d. aanmerkelijk sneller dan wasbenzine, maar ik heb ook de indruk dat het wat anders spuit. Het lijk erop dat ik wat meer moeite heb de laag dekkend te krijgen. Hebben anderen ook deze ervaring met het gebruik van deze thinner, of ligt het aan mij? (Wat natuurlijk heel goed mogelijk is
photo 495577

Dat was het weer voor nu. De volgende stappen zijn het landingsgestel en dan komt het decallen in zicht.

Gr. Sjaak

Edited om de vraag over de thinner toe te voegen

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jan, 2020 19:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Knap resultaat tot zover!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, het is alweer een maand geleden dat ik een update heb geplaatst :? . Het is overigens bij iedereen erg rustig in deze buddy build, ik hoop dat er binnenkort wat meer leven in de brouwerij komt.

Mijn vorderingen zijn ook niet erg indrukwekkend, het landingsgestel en de wielen zijn gemonteerd en vandaag heb ik de satcom (?) antenne zwart gemaakt en de ook de APU uitlaat heeft zijn kleurtje gekregen. De decals zijn de volgende gang op het menu.

photo 497807

De motoren zitten aan hun pylons, ik wacht met het bevestigen tot de cheatlines en de ruitjes op hun plaats zitten. Het risico op afbreken lijkt me redelijk aanwezig.

photo 497806


Close up van de motoren, zoals jullie kunnen zien ontbreken de "swirls". Ik kreeg het niet voor elkaar deze er netjes op te krijgen en heb ze toen maar niet aangebracht. Beter niet dan heel slecht :wink: .

photo 497809

En als laatste de APU uitlaat. Vreemd genoeg lijkt de verf over de panel line te zitten, in het echt zit de afscheiding keurig op de panel line. Belichting?

photo 497808

Ik hoop bij de volgende update de decals erop te hebben.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 feb, 2020 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er strak uit allemaal. Het moment supreme zal toch zijn wanneer je de decals erop gaat plakken en kijken of het ook allemaal zo past als bedoeld.

Om toch nog je vraag te beantwoorden m.b.t. de thinner. Ik verdun de verf sowieso heel erg, omdat ik 'm anders niet mooi strak krijg. Dus ja, daardoor wordt het nogal transparant en moet je het in meerdere lagen opbouwen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 feb, 2020 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Shake schreef:
Het is overigens bij iedereen erg rustig in deze buddy build, ik hoop dat er binnenkort wat meer leven in de brouwerij komt.

Zeker Sjaak! De PH-BUA heeft heel wat verborgen schuur en plamuurwerk achter de rug. Saai om te fotograferen, maar binnenkort gaat de romp in de verf en dat geeft altijd de leukste plaatjes! Ook de vleugels ga ik binnenkort onderhanden nemen. Maar tot vandaag ging de meeste beschikbare brouwtijd naar de Basler BT-67. Die is nu klaar.
Mooie vorderingen aan jou 737!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 feb, 2020 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Shake schreef:
Het is overigens bij iedereen erg rustig in deze buddy build, ik hoop dat er binnenkort wat meer leven in de brouwerij komt.


Nadat mijn Bölkow in de kleurtjes zitten, heb ik de decals aangebracht en ben met wat klein spul bezig. Vond het niet nodig om van elk lampje dat ik kleur een tussen-foto te plaatsen. Binnenkort mijn eindfoto's, omdat ik wil beginnen met een Japanse 'zero'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement