Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2020 14:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Hoewel ik nog bezig ben met het afbouwen van stap 2 & 3, dacht ik, ik laat even die stappen erbij pakken om te zien wat er nog allemaal bij die stappen te doen is.

Stap 2
photo 487978 photo 487980
Stap 3
photo 487977 photo 487979


De ramen zijn in de rompdelen gelijmd, de cabine is tussen de rompdelen geplaatst en de rompdelen zijn daarna voorzichtig met Tamiya Extra Thin cement samengelijmd. Daarna heb ik het de buik van de romp erin gelijmd, en de nog losse cabine vastgelijmd.

photo 508076 photo 508077

De cockpit moet en nu nog ingelijmd worden, de staartrotor, en er staan wat antennes op de bouwhandleiding die ik pas later in de bouw vastlijm. Dat geld ook voor de komende stappen, de antennes doe ik zo laat mogelijk. Dus onderdelen 22B, 25C, 26B (waarvoor ik een vervangend onderdeel in de Whirlybits kit heb), 27A, 28A en 29A (2x) doe ik later in de bouw aan de romp toevoegen. Daarnaast zijn er nog een aantal onderdeeltjes van de Whirlybits kit die nog op de romp gelijmd moeten worden. Met al die kleine dingen wacht ik totdat ik de neus erop heb zitten.

Stap 9
photo 508162 photo 508163


Bij het ombouwen van de staartrotor zal ik ook de hoofdrotor van stap 9 al samenvoegen. Dat zijn dus onderdelen 61A, 62A (4x), 63A en 64A. Onderdeel 65A zal ik ook in de romp lijmen, maar de hoofd- en staartrotor zal ik pas voor op het model bevestigen tegen het eind van de bouw, na het verven en decallen.


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op do 21 mei, 2020 20:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2020 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Interieur en exterieur zien er - zoals ik gewend ben bij jou - erg verzorgd uit. Ben ik best wel een beetje jaloers op hoor.
:brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2020 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik vindt het altijd wel jammer, als het model klaar is je het interieur nog maar amper kunt zien. :(
Gelukkig ben ik, uiteindelijk, vaak wel tevreden met het eindresultaat. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei, 2020 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Gister druk bezig geweest met het in elkaar zetten van de hoofd- en staartrotor.

DE HOOFDROTOR

photo 508343

photo 508342 photo 508344

Ik begon met het in elkaar zetten van onderdeelnummers 61A, 62A (4x) en 63A, en liet dat vervolgens ongeveer 2 uurtjes drogen. Intussen maakte ik het extra resin onderdeel schoon wat erop gelijmd moest worden. Na twee uur lijmde ik onderdeel 64A en het schoongemaakte resindeel erop.

photo 508348 photo 508349

Hierna liet ik het drogen en ging verder met de staartrotor. Na het avondeten pakte ik mijn airbrush erbij en begon met het verven van de hoofdrotor. De eerst kleur was MRP-A016 (Tyre-rubber), nadat dat klaar en droog was plakte ik de tips af en kleurde de tips in MRP-A010 (Zinc-Chromate yellow). Daarna verfde ik de overige delen in het centrum van de rotor, eerst dull aluminium en daarna een lichte wash met licht aircraft gray.

photo 508350 photo 508351


DE STAARTROTOR

s' Middags nadat de hoofdrotor in elkaar zat, ben ik verder gegaan met de staartrotor. Voor de staart rotor moest ik de bladen de andere kant op laten wijzen, en daarvoor begon ik met het afzagen van de as om die uiteindelijk op de andere zijde te kunnen plakken. Voordat ik dat deed, maakte ik eerst beide zijde zo glad als mogelijk en daarna een gaatje gemaakt met een dun boortje. Pas nadat ik dat gedaan had kon ik de as aan de andere zijde lijmen, waarna ik de lijm een uurtje liet drogen. Daarna gebruikte ik het gaatje aan de andere zijde om het aangeplakte asje iets uit te boren met de zelfde diameter boortje. Nadat ik de gewenste diepte had bereikt, heb ik er een stukje van een metalen paperclip in het gaatje gelijmd met CA-lijm, om daarna het laatste onderdeeltje aan de rotor te lijmen.

photo 508346 photo 508345

Zojuist, vandaag, heb ik de eerste lagen primer wit op de staartrotor aangebracht. Morgen ga ik verder met het afverven van de staartrotor.

Bij de body heb ik een paar plekjes opgevuld met CA-lijm wat nu droogt, morgen kijk ik of het voldoende is geweest of dat er nog een laagje bovenop moet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Een kleine bouw-update

photo 508492 photo 508491

De foto's spreken boekdelen.

En nu weer verder met bouwen. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 17:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
TIJD VOOR EEN NIEUWE BOUW-UPDATE

photo 508561 photo 508562

photo 508560 photo 508565

Nadat ik het zoveel mogelijk glad gemaakt had, had ik hier en daar wat oneffen plekken met secondenlijm opgevuld en opgehoogd. Nadat de secondenlijm 24 uur gedroogd was, heb ik alles zo glad mogelijk geschuurd.
Daarna heb ik de romp deels afgeplakt om de buik een verse laag witte primer te geven, om te zien of er nog plekken zijn die aandacht nodig hebben.


photo 508563 photo 508568

photo 508566 photo 508564

Er zijn wat kleine plekjes, maar voor nu is het resultaat goed genoeg, ben er zeker van de er nog dingen op te vullen zijn wanneer ik de neus erop lijm. Dat hier en daar het grijs van het plastic doorschijnt maakt ook niet uit.
Dat is voor wanneer ik het model ga afverven.

Vanavond ga ik me concentreren op het afmaken van het interieur, ik zei dat ik een hemelbekleding wou maken. Dat ga ik vanavond vorm geven.
Ook ga ik nu even zoeken bij mijn spares of ik onderdeeltjes kan vinden waarmee ik misschien het cabine-interieur nog wat meer kan aankleden. Als ik niets vindt, dan is dat jammer, maar geen probleem.
Ik probeer om de stappen waarmee ik nu bezig ben deze week en weekend nog af te ronden, zodat ik volgende week de volgende stappen kan zetten bij het bouwen van deze beauty.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 18:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Ben,

Zou je alsjeblieft stap 2 en 3 bovenaan deze pagina onder elkaar willen zetten? Dit ivm de leesbaarheid van het forum.
Dankjewel.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Is goed Arjan.

Bedoelde je zo :?:

Dan zal ik het vanaf nu zo doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 20:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Ja top :brouw: ( ik was al even bezig geweest en kwam een heel eind maar niet 100% goed :mrgreen: )
Bedankt Ben.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 mei, 2020 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zie ik het nu goed dat je het oranje ook hebt moeten bijwerken? En dat zat er nog wel zo strak op.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement