Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 2:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
De basis voor deze bouw is deze kit

Italeri, Kit No.1066, UH-34J Sea Horse
photo 395936
photo 377450 photo 377451
photo 377452


De drie spues van de kit worden aangevuld met een conversiekit van Whirlybird.

Whirlybird, Kit No.WBA72118, S-58ET KLM
photo 395935
photo 377457 photo 377458
photo 377454 photo 377455
photo 377456


Ik zal ook nog hier en daar aanvullen met deze PE setje

photo 377459

BvL 2269 BuNo.149390
Sikorsky HUS-1 C/N 58-1492
1964 Gebouwd als HUS-1 voor de US Marine Corps HMM-261 als EM-14
Verbouwd tot UH-34D Seabat
? Verkocht aan Chicago Helicopter Airways onder registratie N65CH
? Verbouwd tot S-58DT
01.05.1975 KLM Noordzee Helikopters BV, Schiphol-Oost. onder registratie PH-NZE
06.09.1977 KLM Helikopters BV, Schiphol-Oost.
12.02.1980 Inschrijving doorgehaald.
? 1980 Naar Airfast onder registratie PK-OBN
? Naar Midwest Helicopter Airways at Willowbrook onder registratie N826MW

Na een avondje op Google speuren heb ik deze curriculum kunnen samenstellen.
De USS Princeton waar de helikopter haar leven begon voor de US Marine Corps werd op 30 January 1970 uit dienst genomen, het verkopen
van de helikopter moet dus ergens na 30 januari 1970 en voor 1 mei 1975 zijn geweest.


De onderdelen die ik van deze Italeri kit en PE setje overhoudt zal ik aan de bouw van de SABENA Sikorsky S.58C toevoegen. Hiervoor zal ik t.z.t. een apart verslag voor brouwen.

photo 484063 photo 484064


Zo op het eerste ook lijkt de S-58DT simpel en zo te bouwen, maar ik ben bang dat er toch nog wel wat bij komt kijken. Maar ik zal het zeker met plezier en aandacht gaan bouwen.
:brouw:


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op do 05 sep, 2019 0:28 am, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 8:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een heli, altijd leuk... ik zet alvast een stoeltje klaar! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gave heli en leuke ombouw. Zo heb ik spul in huis om van dezelfde heli, de screeming mimy te maken uit de serie 'Rip tide'.

Wat ik erg vreemd en verwarrend vind. Het bedrijf van de aftermarket heet Whirlybird, maar de accessoires heten Whirlybits. Is er iemand die me dat kan uitleggen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 sep, 2019 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Whirlybird is het merk van de man die de kitjes maakt, whirlybits is meestal de accessoires die hij uitgeeft. Maar ik moet toegeven, erg duidelijk is de beste man niet met het uitgeven van zijn conversiekitjes en aanvullende accessiores.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 sep, 2019 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Scale72Modelking1984 schreef:
ik moet toegeven, erg duidelijk is de beste man niet met het uitgeven van zijn conversiekitjes


Wat ik ook zo jammer vind is dat er nauwelijks duidelijke foto's van de modellen en AM zijn. Niks om je voor te schamen zo te zien.

Ik verheug me erg op je bijdrage en verslag die altijd bol van info staan :brouw:

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2019 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dit belooft een mooi model te wordne met alle details. Sowieso vind ik dit altijd een interessante verschijning, helemaal als het interieur ook zichtbaar is. Succes! Ik denk dat je het nodig gaat hebben met al die extra's.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2019 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Voor zover ik nu ben met onderzoeken, denk ik dat ik de cabine in de stijl hou zoals Italeri aangeeft in de bouwhandleiding voor de USMC versie, volgens Italeri moet dat FS36231 Dark Gull Gray zijn. Persoonlijk (na het zien van deze forum) lijkt me dat wat donker, zeker voor een model in deze schaal. Ik heb wel al Gull gray dus denk dat ik die kleur gebruik. Waar de piloten zitten gebruik ik de door Whirlybird gegeven PE instrumentarium, en zal ik het ook hoofdzakelijk gull gray maken.

Het glaswerk van de cockpit zal deels clear groen worden gemaakt.

Denk dat ik de cabine en cockpit in oktober als eerst stap ga doen, en wat kleine dingetjes als het deels groen maken van het cockpitglas, en het oranje van de staart en de bovenzijde van de rompdelen. Dan heeft die verf in ieder geval de tijd om goed uit te harden.

Ik moet nog goed nadenken over hoe ik de neus uit de kit van Whirlybird zo kan prepareren dat het goed op de rest van het model past. Maar daar zal ik het t.z.t. nog wel over hebben. Ondertussen maak ik aantekeningen zodat ik bij het begin van de BB een idee heb van waar ik met dit model naar toe wil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 19:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Phoe, als ik de extraatjes zie die je toe gaat voegen en de veranderingen die je door moet voeren krijg ik al de kriebels. En niet in de vorm van "dat wil ik ook gaan doen" :lol: Ik hou het voorlopig wel bij kijken naar dit soort werkzaamheden. Ondanks dat ik Heli's erg gaaf vind (het is jammer dat 1/72 zo klein is anders ging ik ook heli's bouwen) vind ik dit model één van de mindere, maar dat is persoonlijk hé en ik ga deze met grote belangstelling volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
@ hobbyplakker
Bedankt voor je belangstelling, ik wens je veel plezier met het volgen van dit bouwverslag.



Stap 1
photo 484248 photo 484247
photo 484249


1A
Wat voor zich spreekt, de kleuren volgens de handleiding van Italeri; A: Dark Gull Gray (Model Master 1740); B: Olive Drab (Model Master 1711); en G: Militairy Brown (Model Master 1701). Ik heb geen Model Master alleen Humbrol Acrylic en MRP (Mr. Paint) Acrylic, en de kleuren die het best in de buurt komen zijn: A:Humbrol 140 B:Humbrol 155 G: Humbrol 186.

Kleur 186 heb ik in huis, 155 en 140 niet, maar voor 155 denk ik dat ik Humbrol 116 en 90 kan mengen om in de buurt te komen van die kleur. Humbrol 129 is U.S. Gull Gray met een of een paar druppeltjes wit om het een tintje lichter te maken voor het schaaleffect, denk ik dat ik een mooie gok in de richting heb gedaan.

1B
Onderdeel 4A, de cockpitvloer, moet schuin worden afgevijld en de instrument kolom tussen de piloten moet worden voorzien van een PE deeltje uit de conversiekit.
De kleuren die worden voorgesteld door de handleiding van Italeri, worden overall de zelfde Gull Gray zoals in 1A.

1C & 1D
Voor dezet delen van stap 1 heb ik een PE deeltje dat de rugdelen vervangt, maar verder spreekt het voor zich. fabric Army olijfgroen en aluminium voor de buizen.

1E
Onderdelen 8A en 9A maakt ik de Gull gray die ik in de cockpit ook gebruik. Onderdeel 7A moet volgens Italeri in dezelfde kleur, echter vindt ik dat vreemd, ik heb toch al voldoende militaire heli's gezien om te weten dat de vloer meestal behandeld ik met een slijtvaste verf die meestal donkerder grijs is. Ik denk dat ik voor de vloer een van mijn tinten Sea Gray ga.

1F
Voor de cockpit dash is ook een PE deel, dat de klokjes vervangt van de Italeri kit. De kleuren opgegeven in de Italeri handleiding C: Mat zwart (Model Master 1749); D Insignia wit (Model Master 1745) geef ik andere kleuren.

Eerst zal ik het airbrushen in de Gull Gray die ik voor het interieur gebruik of kleur Humbrol 27, hier ben ik nog niet uit. Top van de dash wordt mat zwart, en sommige van de instrumenten op het dashboard ook.
(Als er mensen zijn die in deze vogel gevlogen hebben en de cockpit kennen, mogen ze me een PB-tje sturen met tips)


Dat is dus de eerste stap waarmee ik in oktober de bouw van deze Sikorsky S-58DT ga beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 19:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Ik lees dat je voor de cockpit dash mat zwart wil gebruiken. Maar ik lees op dit forum dat je op deze schaal ook antraciet kunt gebruiken. Wat is voor jou de reden om voor zwart te gaan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement