Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 14:45 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Zoals de titel zegt. :)

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt, 2019 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Normaal gesproken bouw ik mijn modellen in 1:72. Omdat dit voor een 737 wel een heel groot model wordt, toch maar voor de 1:144 Zvezda uitgave gekozen.
Bij het inspecteren van de kit viel mijn oog op de mooi uitgevoerde fan (overigens correct uitgevoerd met 24 bladen :wink: ). Dit bracht mij op het idee een mal te maken, zo kunnen ze gebruikt worden bij jets waarbij de inlaat bij het model "vergeten" is.

photo 486692


Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt, 2019 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Voor jezelf of ook voor collega-bouwers?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt, 2019 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
In eerste instantie voor voor mezelf, maar als ik iemand anders er gelukkig mee kan maken is dat ook geen probleem.
Het moet alleen geen productiewerk worden, anders gaat het van de toch al beperkte bouwtijd af :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het is bijna zover. Internationaal krijgt het ook al aandacht: CNN

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 okt, 2019 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Nog één nachtje slapen................ :brouw:

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 9:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Allemaal gefeliciteerd. De blauwe zwaan is 100 jaar.

Royal Blue
Vandaag is het precies 100 jaar geleden dat KLM werd opgericht. Een mooie gelegenheid om eens in te gaan op het KLM blauw. Een deel van het onderstaande is al benoemd in het draadje van de NLM F-28, maar misschien is het leuk om het hier samen te vatten met wat afbeeldingen. Dit ter referentie voor de projecten die gaan komen.
Het is slechts mijn analyse en ieders kleur- en verfkeuze hangt natuurlijk af van eigen interpretaties en smaak.

photo 486880

KLM donkerblauw jaren ‘50
Voor de C-47 heb ik decals van Dutch Decals gebruikt. Ik zou de definitie van het blauw uit die tijd niet weten, maar op het oog heeft DD gekozen voor een zeer gelijkende kleur (en ze staan erom bekend accuraat tewerk te gaan). Om rondingen af te werken heb ik kleuren gemengd tot ze exact gelijk waren aan de decals en dat kwam neer op 3/4 Tamiya X-3 + 1/4 Tamiya XF-8, 50% verdund met X-20.

photo 472294
Als het is opgedroogd komt het 100% overeen.


KLM oud blauw jaren ’70 en ‘80
Vanaf begin jaren ’70 tot begin jaren ’90 zijn de daken van de KLM vliegtuigen licht blauw met een brede blauwe bies langs de ramen.
De exacte kleur oud blauw kan ik niet verifiëren. De meest aannemelijke definitie is PMS 2985 (RGB 91, 194, 231). Meer rood, dus iets lichter en meer turkoois van uitstraling.
Xtra color 302 lijkt op het oog het beste in de buurt te komen.

Ook de definitie van de donkerblauwe band blijft gissen. Naar alle waarschijnlijkheid is de kleur donkerblauw ook aangepast in 1991. Uit een ANP bericht van 16 november 1991: “Er blijven wel twee tinten, maar die zijn ‘dieper’ van kleur”. Op het oog is de kleur donkerblauw vóór 1991 een fractie donkerder.
- Voor de NLM F-28 heb ik Tamiya XF-8 (RGB 40, 76, 124) gebruikt om de decals bij te werken en dit was een nagenoeg perfecte match zonder te hoeven mengen.
- Voor de KLM DC-10 heb ik Revell 350 (Lufthansa blauw) gebruikt (RGB 0,31,82) en dat was achteraf gezien een fractie te donker en te weinig turkoois.

photo 486881
boven voor 1991, beneden na 1991.

KLM nieuw blauw vanaf 1991
Niet vanaf 1996, zoals op het potje Xtra color 312 vermeld staat, maar vanaf 1991 werden nieuwe kleuren blauw geïntroduceerd. De hele omkleuring van de vloot was gereed in 1996 (misschien vandaar de vermelding). Ook al is de belijning in de loop van de tijd gemoderniseerd (2002 dunne donkerblauwe bies, 2014 de ‘dropnose’ of ‘wave’), de definities van het blauw bleven dezelfde:
- lichtblauw PMS 299C (RGB 0, 161, 221)
- donkere band PMS 541 (RGB 0, 60, 113)
Ook werd vanaf nu het logo op de staart in één kleur uitgevoerd.

To the test:
Uit pure nieuwsgierigheid heb ik een aantal tinten blauw eens getest in vergelijking met decals en in vergelijking met de werkelijkheid.

Licht blauw:
- Xtra Color 302 perfect match oude licht blauw (aannemelijk doordat deze enigszins turkoois oogt).
- Xtra Color 312 ‘perfect match’ nieuwe licht blauw (ik onderbouw zo dat dit niet zo is, ook als hij 25% in saturatie wordt teruggebracht).
- Revell 50 (gelijk aan Humbrol 47) = RAL5012 (RGB 59, 131, 189). Door het vele rood, zal deze te donker en te azuur ogen voor KLM blauw. De kleur lijkt wel prachtig overeen te komen met het lichtere SABENA blauw van eind jaren ’80.
- Tamiya X14 (TS-10) ‘French Blue’ (gelijk aan Humbrol 48) = PMS 313 (RGB 30, 153, 195). Door dat deze minder rood heeft dan het oude blauw, komt deze dicht in de buurt van het huidige blauw. Als je het proefstukje tegen de romp van een vers gespoten KLM B777 houdt zie dat X-14 een fractie te rood is, maar verder een prima match oplevert. Als de kleur ongeveer 25% wordt teruggebracht in verzadiging en helderheid, hou je ook rekening met het schaaleffect. Ergens hier tussen ligt de ideale overeenkomst met het huidige Royal Blue.

Indigo blauw:
- Tamiya XF-8 (Revell 56 en Humbrol 25) = RGB 40, 76, 124. Doordat deze kleur meer rood heeft dan PMS 541, zal het donkerder ogen. Het lijkt aardig overeen te komen met de kleur donker blauw van voor 1991.
- Humbrol 14 = RGB 0, 93, 173. Deze heeft meer groen en blauw in zich dan PMS 541. Het komt heel dicht bij de decals die Revell gebruikte voor de 1/144 KLM 747-400 (No. 04222) uit 1994. Gezien de toepassing van een enkele kleur blauw in het staartlogo, is bij dit model gekeken naar de nieuwste kleuren.
In de praktijk blijkt dit dat deze verf iets lichter oogt dan op het werkelijke toestel. Door H14 te gebruiken zonder verdere menging, houdt je rekening met het schaal effect.

photo 486875
photo 486873
Het donkerblauw van voor 1991 komt nog het beste overeen met XF-8, alleen zou het iets blauwer gemaakt moeten worden. Misschien een combinatie met een druppeltje X-14?

photo 486876
Het donkerblauw van na 1991 lijkt prima overeen te komen met H14. In elk geval lijkt het een goede keuze in verband met het schaal effect.

photo 486874
De nieuwe lichtblauwe kleur van de logo letters (PMS 299) in combinatie met X-14.

photo 486877
Even een zijstap: SABENA licht blauw van eind jaren '80 lijkt, af te gaan op een redelijk accuraat model, goed overeen te komen met Revell 50.

photo 486878
En het proefstukje op de huid van een recent gespoten KLM toestel. X-14 is net een tikkie te donker.

photo 486879
Het zelfde proefstukje op de donkerblauwe band laat zien dat H14 eigenlijk iets te licht is.

Conclussie
Brad Shinn, in mijn ogen een van de meest inspirerende airliner bouwers op het internet, gebruikt ongemengd Tamiya TS-10 voor KLM licht blauw.
Malair, in mijn ogen een van de meest vaardige airliner bouwers op ons mooie forum, gebruikt Xtra Color 312 (correct me when wrong Martijn). Beide resultaten zijn verbluffend mooi en realistisch.
Kortom; er is geen goed en fout in de toepassing van kleuren. If it looks right, it is right!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Jij ook gefeliciteerd VJ! Het is eindelijk zover. Later vandaag heb ik hopelijk tijd om mijn openingspost aan te maken.

En bedankt voor het inleidende stuk m.b.t. de kleur blauw. Ik sta volledig achter je conclusie, als het op KLM blauw lijkt, dan zal het dat wel zijn toch :wink:

Maar om dan toch nog een kleurendiscussie ter tafel te brengen, kan jij eens een verglijking maken voor het grijs (wit?) op de buik en motoren? ik heb me altijd laten vertellen dat het een heel lichtgrijs is, maar anderen suggereren dat het wit is. Aangezien jij redelijk makkelijk dichtbij kan komen, is het hopelijk niet teveel gevraagd.

Mooie collectie 747's verder. Hasegawa 1:200 kits?

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
kan jij eens een verglijking maken voor het grijs (wit?) op de buik en motoren? ik heb me altijd laten vertellen dat het een heel lichtgrijs is, maar anderen suggereren dat het wit is. Aangezien jij redelijk makkelijk dichtbij kan komen, is het hopelijk niet teveel gevraagd.

Mooie collectie 747's verder. Hasegawa 1:200 kits?



Hoi Ingmar,

Het plaatje van de 747's komt helaas niet uit mijn vitrine, maar heb ik gevonden op internet. Het zijn 1/200 diacasts, maar meer weet ik er niet van.
Wat betreft de wit/grijs discussie, hierbij de verantwoordelijke aan het woord:

https://blog.klm.com/nl/de-man-achter-de-livery/

"De kleur van de buik van een KLM toestel lijkt wit, maar is eigenlijk een hele lichte kleur grijs genaamd Cool Grey." aldus Hans Murris, de man achter de livery. Het is gedefinieerd als Pantone COOL GRAY 3 (RGB R:201 G:202 B:200) en Xtra color X371 KLM 2004 Pale Grey zou de perfecte match moeten zijn. X301 Civil Boeing grey komt ook heel dicht in de buurt. Of Voodoo grey. Malair liet ons zien dat "puur gloss wit met een flintertje zwart" ook prachtig werkt. Arjan Ouwendijk heeft het ooit eens uitgezocht (11 jaar geleden, alsnog dank!) en de kleur wordt ook wel aangeduid met: Akzo 715346/BAC 70914.

https://down.1688.com/bing/9a/29/9a290f ... yoffer.pdf

Natuurlijk zou ik ook best een foto kunnen maken als ik weer eens op Oost ben, maar geen foto laat het zo goed zien als deze die gewoon van internet komt:
photo 486892
Winglets, vertical stabilizer (en in dit geval de spare radome) zijn wit-wit. De buik, motoren, vleugels en stabilo zijn Cool Grey.

Voor de bouwers van de oude livery: voorheen gebruikte KLM Pantone COOL GRAY 8 (RGB R:139 G:141 B:142), dat duidelijk donkerder oogt.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat is een leuke kleurenvergelijk zeg, daar ga ik even goed naar kijken en puzzelen om te kijken welke kleuren ik wil toepassen op mijn Bo-105.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement