Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Yes! We hebben een kleurendiscussie :D .
Mooi onderzoek dat je hebt gedaan naar het KLM blauw, niets aan toe te voegen. Helaas ben ik het oneens met je conclusie over de kleuren grijs (je weet wel, militaire luchtvaart; vijftig tinten grijs :wink: ). Wat ik op de foto's van de 737 zie is Boeing grey op de vleugels, stabilo's en pylons. Ik heb van Xtracolor zowel Boeing grey als Voodoo grey en ben het met Malair eens dat Voodoo grey hier beter passend is. Voor het Cool grey past waarschijnlijk wit met een druppeltje zwart het best, deze kleur zie ik op de onderzijde van de romp en de thrust reverser doors, waarschijnlijk omdat deze vrij snel vies worden. De staart en de rest van de cowl is volgens mij "gewoon" wit.

I.v.m. copyright een link naar een foto die dit erg mooi illustreert.

Hieronder nog 2 foto's van de PH-BGA waarbij de schilder het verschil tussen het wit en Cool grey ook niet meer helemaal zag, volgens mij is de voorzijde van de cowl hier in het Cool grey uitgevoerd.

photo 486926

photo 486925

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
haha Sjaak, I stand corrected! Je hebt helemaal gelijk. De vleugels zijn gewoon standaard Boeing grey. De cowling en belly 'cool grey', staart en winglets wit. Waarschijnlijk is de uitleg achter de foto met een deels witte cowling dat ze een reserve exemplaar gemonteerd hebben en wel een logo hebben aangebracht (vaak met bestickering), maar nog niet de moeite hebben genomen het onderdeel in zijn geheel te spuiten. Als iets stuk gaat wil je de kist natuurlijk zo snel mogelijk weer in de lucht hebben. Cosmetische details worden dan pas meegenomen in het eerst volgende grote onderhoud. Sterker nog, sommige onderdelen mogen (onder bepaalde condities) worden weggelaten als ze stuk zijn en er geen vervangend onderdeel voor handen is.

https://twitter.com/sapphiregg/status/1 ... 9782232065

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2019 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Toch nog even zeuren, het deel vóór de thrust reverser is wit/wit en de thrust reverser is Cool grey. De foto's van Airliners.net illustreren alleen dat het verschil (of verf op...) tussen wit en Cool grey erg klein is. Deze foto laat de "standaard" beschildering zien.
Als ik morgen tijd heb loop ik even bij H14 binnen om te zien of ik wat foto's kan maken.

Mooi linkje naar de missende flap track fairing, kan me voorstellen dat het bij een argeloze passagier de nodige vragen opwerpt :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 16:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
D geschiedenis herhaald zich (deze leuke discussie deels ook gehad bij de bouw van mijn KLM MD-11).

Vintage Jet schreef:
Malair, in mijn ogen een van de meest vaardige airliner bouwers op ons mooie forum, gebruikt Xtra Color 312 (correct me when wrong Martijn). Beide resultaten zijn verbluffend mooi en realistisch.
Jeetje VJ, hier moet ik van blozen hoor! En hoor wie het zegt, hetzelfde geldt voor jou me dunkt :).

Inderdaad gebruik ik Xtra Color 312 voor het nieuwe KLM blauw. Voor de onderkant en de motoren (deze hebben 100% zeker dezelfde kleur als de romp) gebruik ik Tamiya wit gemengd met een drupje Tamiya zwart. Canadiaan Voodoo Grey gebruik ik voor de vleugels. Overigens hebben de vleugels van de 787 ook dezelfde kleur als de romp en de motoren. Voor de oude livery met de blauwe/witte cheatline gebruik ik Revell 50 met een drupje wit en Canadian Vodoo grey voor de onderkant van de romp, motoren en vleugels.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 okt, 2019 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
malair schreef:
Voor de onderkant en de motoren (deze hebben 100% zeker dezelfde kleur als de romp) gebruik ik Tamiya wit gemengd met een drupje Tamiya zwart.
Misschien een beetje drammerig, maar ik weet echt zeker dat dit niet het geval is. Vanmiddag even H14 binnengelopen en gelukkig stond er naast een kist in onderhoud, natuurlijk met geopende cowls :( , ook de PH-BXI die blijkbaar net naar binnen was gereden. Met mijn telefoon snel even onderstaande foto gemaakt en dan zie ik toch echt een witte voorzijde van de cowl met een thrust reverser in Cool grey.

photo 487341


Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 12:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Shake schreef:
dan zie ik toch echt een witte voorzijde van de cowl met een thrust reverser in Cool grey.

Sjaak,

Wat je ziet is dat de thrust reversers flink vies zijn waardoor ze grijzer lijken ( kijk naar de boven- en onderkant ). In werkelijkheid zijn ze net als de rest van de motoren dezelfde kleur. Aan de voorzijde van de TR's zitten de actuators die wel eens willen lekken en daardoor best wel wat viezigheid vrij laten.....dit zie ik bij de Embraers ook ( waar ik elke dag omheen loop ) en die hebben exact hetzelfde kleurenschema als de rest van de KLM kisten. Nu heb ik een aantal jaren terug al eens wat kleurenschema's gescoord van de Embraers maar ben deze even uit het zicht verloren dus kan niet met zekerheid zeggen welke kleuren er waar zitten.
Eén ding is zeker.....de motor heeft 1 kleur.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Bedenk ook dat de romp de kromming naar de grond heeft en de motor de kroming omhoog wat andere lichtval geeft. Neemt niet weg dat we allemaal zien wat jij ziet Sjaak, het lijkt inderdaad zo.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 nov, 2019 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik zit wat foto's te bekijken van KLM 737's in het oude kleurenschema. De kleur grijs van de vleugels lijkt donkerder dan het Boeing cool gray dat tegenwoordig wordt gebruikt. Weet iemand of dat zo is?

Ik zou haast denken dat de kleur van de buik hetzelfde is als dat op de vleugels:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Beste iedereen,

Vraagje. Binnenkort krijg ik de NK-8 Kuznetsov motoren binnen, wat betekend dat ik eindelijk de IL-62 van KLM kan gaan maken (zie ook: https://www.upinthesky.nl/2020/09/18/wa ... in-il-62s/). Nu is mijn vraag: waar hoort dit model thuis? Moet deze in het standaard civiele luchtvaart gedeelte, of kan deze ook bij deze buddy build? De livery is voornamelijk Aeroflot, met uitzondering van het KLM logo aan de voorkant (zie ook: https://www.airliners.net/photo/Aeroflo ... fWAgDA8hDQ), vandaar mijn vraag ( (het maakt mij verder niet uit, maar het is natuurlijk wel een leuk stukje KLM historie).

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Malair,

Natuurlijk ga ik er niet over, maar als ik de moderator zou mogen adviseren: dit is een klein, maar kenmerkend stukje KLM historie! Dus hoort het hier thuis? Ja, ik denk van wel.

photo 529827

Bij mijn weten is de samenwerking met Aeroflot de eerste keer dat het KLM logo werd toegepast zonder kroontje, zoals dat vanaf 1995 ook gebeurt in de operatie van KLM (Royal Dutch Airlines) dochter 'KLM Asia' (dus niet 'Royal').
Overigens is er, waarschijnlijk ter gelegenheid van deze gebeurtenis, begin jaren '70 een tinnen model gemaakt van een IL-62 in volledige KLM livery en de fictieve registratie PH-ILS.

photo 529828

De producent was VEB Plasticart in de voormalige DDR (VEB stond voor 'Volkseigener Betrieb'). Het model heeft ruwweg schaal 1/100. Het laat prachtig zien hoe sterk de handelsgeest van de KLM was: West meets East: Handeldrijven zonder zich ook maar iets aan te trekken van geo-politieke spanningen!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement