Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 maart, 2020 12:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Het zijn vreemde tijden, beste medebrouwers. Met dat ik deze update schrijf staat bijna de hele wereldvloot aan vliegtuigen aan de grond. Als ik uit het raam kijk zie ik een blauwe lucht zonder vliegtuigen... En we moeten ons serieus zorgen maken om de gezondheidszorg in het algemeen en natuurlijk onze eigen gezondheid in het bijzonder. Om de zinnen toch te verzetten deze update van de afgelopen twee weken brouwen, tussen alle beslommeringen (en de klas aan huis voor de kinderen) door.

Citaat:
Feitjes over het landingsgestel van de B747

Toen de B747 werd geïntroduceerd waren de luchthavens vaak nog niet voorbereid op zo’n Jumbo Jet. Naast grotere parkeerposities en grotere terminals, waren de startbanen en platforms ook nog niet aangepast op het hogere gewicht. Door het gewicht te verdelen over meer wielen, kon de B747 in veel gevallen terecht op bestaande banen

Het landingsgestel van een Boeing 747 bestaat uit een neuswiel met twee banden en een main gear bestaande uit twee body gears en twee wing gears. Elk van deze vier main gears heeft een bogie met 4 wielen en deze 16 banden dragen 90% van het totale gewicht. Een veilige landing is mogelijk met twee van de vier main gears niet uitgeklapt, mits aan beide zijden van de romp in elk geval één wél is uitgeklapt.
Het toestel heeft dus totaal 18 banden met een diameter van 1,24 meter, die elk 110 kg wegen. In totaal weegt elke main gear poot 3 ton en de neuswiel poot weegt 1.5 ton.

De grootste krachten op het landingsgestel en de banden vinden overigens niet plaats bij de start of de landing. Bij de start is de belasting ongeveer 25 ton per wiel bij een snelheid van 300 km/u en een omwentelingssnelheid van ongeveer 1.100 rpm. Bij een stevige landing kan de belasting verdubbelen (desgin safety factor 2,70) en komen de wielen uit stilstand in één klap op volle snelheid. Overigens worden de meeste krachten van een (stevige) landing opgevangen door de oleo-pneumatische dempers, die de bewegingsenergie omgezet in warmte.

Nee, de grootste krachten komen vrij bij het draaien om de eigen as. Bijvoorbeeld bij een scherpe bocht op het platform of een 180 degree turn op de baan. Door het gewicht van de Boeing 747 zullen er overmatige krachten op de wielen en de struts werken waardoor er uiteindelijk veel onderhoud nodig is aan beide delen. Dus als het vliegtuig een bocht maakt, zal de body gear niet rechtstreeks naar voren bewegen, maar onder een hoek van 13 graden naar links of rechts draaien. Hierdoor worden de torsie krachten op de main gear struts beperkt, lopen de banden minder schade op door ‘scrubbingg’ en het maakt het makkelijker voor het vliegtuig om te draaien in een beperkte ruimte.

photo 501330

De gemiddelde slijtage van een band tijdens het neerkomen blijkt uit te komen op ongeveer 0,005 millimeter. Op de gehele slijtage van een band dragen alle keren dat een band de baan raakt bij voor ongeveer tien procent. Het remmen na het landen neemt dertig procent voor zijn rekening. Dan blijft er zestig procent over voor het vrij rollen van de band.

Door het gewicht worden de zijwanden van de banden ingedrukt (vervorming tot 35%) waardoor er warmte vrij komt. De banden zijn ontworpen op een korte, stevige belasting. Maar een ritje van de terminal naar de Polderbaan kost al snel 25 minuten.

Als na de start een motor uitvalt, is het zaak zo snel mogelijk de totale weerstand te verminderen (er is immers ook minder stuwkracht). Dus het ophalen van het landingsgestel is essentieel. Echter, bij het openen van de deuren die de wielruimtes afsluit, neemt de weerstand (tijdelijk) behoorlijk toe. Om de weerstand tijdens gear transition tot een minimum te bepreken is er voor gekozen de luiken zo klein mogelijk te houden. Één van de oplossingen is het naar achteren kantelen van de wing gear bogie’s, die daardoor onder een bepaalde hoek wordt opgetrokken. Dit verkleint de benodigde opening en zorg tevens voor een minimale zwaartepuntverschuiving.



photo 501327
De vijf poten van het landingsgestel voorzien van de leidingen en remschijven in PE.

photo 501329
Ook al is de rest van de Revell 747-400 kit een redelijk drama...ik heb de wielen wel gebruikt. Die leken mij voorzien van PE beter geschikt dan de originele Revell 747-200 wielen.
photo 501328
De 18 wielen klaar voor de spuiterij. De middelste wielen (voor het neuswiel) zijn de originele wielen die bij deze kit horen.

De volgende update zal gaan over de motoren. Ik ben nu aan het uitvogelen hoe ik die ga verbeteren, want de originele motoren van het model zijn niet geweldig.

stay safe!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 maart, 2020 20:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Mooi werk weer met die wielen VJ maar je hebt helemaal gelijk om het zo te doen!
Wat betreft die motoren is het misschien een mogelijkheid om ze los bij welsh models te bestellen.
Zij hebben resin motoren voor de JT9 747SP
Onderstaande motor is een beetje pasklaar gemaakt om je een idee te geven :wink:
https://flic.kr/p/2iHnQ9V

Afbeelding

Wat betreft die lege luchten is er toch nog het een en ander te spotten..ik stond wel met een dubbel gevoel langs de baan ( en wel in mijn eentje natuurlijk)
Ik stond wel stand-by de afgelopen dagen maar toch maar naar Schiphol getrokken om de laatste Jumbo’s te kieken met het 100 jaar erop..daar had ik er niet één van..
Gelukkig schitterend weer en ontzettend fraaie plaatjes gemaakt van de queen of the sky..gelukkig sjouwen er nog genoeg vrachtkisten rond..
Vanochtend ook de BFS gekiekt en daar zat vanochtend de moeder van 1 van onze collega’s op als stewardess en dit was haar laatste vlucht na 30 jaar op de Jumbo te hebben gevlogen..dus die heeft straks een plaatje van haar laatste..

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart, 2020 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Mooie motoren Jan! Maar inderdaad voor de 747SP (gezien de pylon extensies). Ik ben nu aan het experimenteren met wat PE om de originele motoren van deze kit een aardige upgrade te geven. Het is ook een uitdaging deze klassieke kit zo origineel mogelijk te maken en alleen te verbeteren waar het echt noodzakelijk is.

photo 501439

nog een foto die ik gisteren vergeten was de uploaden. Dit is een impressie hoe de wielen van de -400 kit passen op de -200 wielpoten.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 maart, 2020 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Best netjes zo, veel beter dan de originelen...

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 maart, 2020 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hee VJ, kijk wat ik tegenkom op Airlinercafe!

https://www.shapeways.com/product/VNK86 ... edge-flaps


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 maart, 2020 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Ha Jelle, ja dat is een gaaf setje leading edge devices. Dit is het andere setje:
https://www.shapeways.com/product/MG8XT ... 0&li=shops
Samen toch bijna 100 euro... Eerlijk gezegd heb ik te veel lol gehad bij het maken er van om er zo'n smak aan uit te geven ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2020 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
photo 501803
Niet de beste foto (want niemand mocht langs de baan staan), maar wel significant: de laatste landing van een pax 747 van de KLM.

15 februari 1971: eerste KLM lijndienst met de 747 PH-BUA met als bestemming New York.
29 maart 2020: laatste KLM lijndienst met de 747 PH-BFT komende uit Mexico City.

49 jaar en 1,5 maand Queen of the skies in Nederland. Gelukkig blijven de PH-CKA, PH-CKB en PH-CKC nog even vracht vliegen.
Eigenlijk had ze volgend jaar, na exact 50 jaar, afscheid moeten nemen. En dat zouden we dan hier gevierd hebben. Helaas zijn de omstandigheden verre van feestelijk. Dat werd ook gememoreerd door de vliegers over ATC vlak voor de landing.


_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2020 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Heb begrepen dat enkele die-hard spotters op de bon geslingerd zijn.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Dan nu de motoren. Een leuke uitdaging, want de motoren van het model zijn in de basis aardig, maar vergen wel wat aanpassingen.

photo 502038
Zo is het standaard: de voorste fan is te klein en valt in de randen van de core engine cowling. Dat zie je aan de voorkant en dat wil ik graag corrigeren. Tweede ding is dat ik graag door de bypass wil kunnen kijken. Zoals de motor nu is opgebouwd kan dat niet.

photo 502046
Op deze foto van een lekker afgeleefde JT9D is de zien dat je via de cascade van de reverser naar de fan kan kijken. Je ziet ook een streepje licht doorschijnen. Je kijkt eigenlijk door de bypass heen en dat was vernieuwend eind jaren '60!

Citaat:
JT9D
Eind jaren ’60 werd het realiseren van zeer grote toestellen als de B747 en de Lockheed C-5 Galaxy mogelijk door de ontwikkeling van de eerste generatie high bypass ratio motoren, die krachtiger waren dan de straight jets die tot dan toe in gebruik waren.
De eerste generatie KLM 747’s was voorzien van JT9D-3AW motoren, met 12 intake suction relieve doors, ook wel ‘blow-in doors’ genoemd, voor extra airflow (auxiliary passage) tijdens take-off power settings.

Blow-in doors
Meer vermogen betekend ook meer luchtdoorstroming van de motor. Bij hoge snelheid wordt de lucht met grote kracht in de motor geperst (RAM air) en is de motor het meest efficiënt. Bij lage snelheid echter, moet de motor lucht aanzuigen. Deze lucht komt dan zelfs van achter de inlaatlip. Door de scherpe hoek die de lucht dan moet maken, kan deze in de grenslaag ‘loslaten’. Daardoor ontstaat een wervelende luchtstroom die de doorstroming van de motor zou kunnen blokkeren (inlet stall).

photo 502047

De hoge druk aan de buitenkant van de inlaatlip en de lage druk aan de binnenkant van de lip openen de deuren om een percentage van de lucht onder een minder scherpe hoek in de motorinlaat toe te laten. Naarmate de snelheid van het vliegtuig toeneemt, verschuift het stagnatiepunt en vervalt het drukverschil, waardoor de deuren automatisch sluiten.
Deze constructie leverde vermogen op, maar maakte veel lawaai (denk aan het blazen op een rietje in je hand). Ook slurpte het extra brandstof. In een in een latere fase zijn de nacelles gemodificeerd naar "Quiet nacelle type" zonder blow-in doors.

Bij moderne straalmotoren zie je dat de inlaat lip dikker is uitgevoerd, zodat de luchtstroming zelfs bij zeer lage luchtsnelheid en hoge invalshoeken laminair blijft stromen.


photo 502045
Op deze foto van een testvlucht zijn de blow-in doors goed zichtbaar.

photo 502049
Ook bij de eerste generatie KLM 747's zijn de blow-in doors goed herkenbaar. Achteraan de motor zie je ook twee vents.

Citaat:
Precooler outlet
Een opvallend detail aan de exhaust cowling (het smallere achterste deel van de motor) zijn de twee openingen die alleen aan de linker kant van de motor zitten.

Naast de voorstuwing worden de motoren ook gebruikt voor het leveren van bleed air. Dat is lucht die wordt afgetapt van de 8e en 15e trap van de compressor. Deze samengeperste lucht wordt gebruikt voor tal van toepassingen zoals interne koeling van de motor, cross-start van een andere motor, anti-ijsvorming van motor en vleugels, pneumatische aandrijvingen, onder druk brengen van het hydraulische reservoir en afval- en wateropslagtanks. Bleed air wordt ook gebruikt voor het op druk brengen van de cabine via de PACK’s (Pressurisation and Air Conditioning kit). De afgetapte lucht is rond de 400 graden en moet eerst worden afgekoeld voor het via een buizenstelsel richting de PACK’s, die onder in de romp zitten, gestuurd kan worden. In de PACK zelf wordt de gewenste cabinetemperatuur gereguleerd, maar in de motor zelf wordt deze al voorgekoeld (in de ‘bleed air pre-cooler’) door koude fan lucht via een bypass-kanaal langs de hete bleed air te leiden. Deze lucht verlaat via de ‘pre-cooler heat exchanger cooling air valves’ vervolgens weer de motor.

De koelluchtstroom wordt geregeld door de twee cooling air valves. Als de temperatuursensor detecteert dat de lucht die de pre-cooler verlaat te heet wordt, gaan de de twee cooling air valves automatsich naar open. Als de temperatuur te laag is, gaan ze dicht waardoor de pre-cooler (en de koelluchtstroom) kan opwarmen. Het systeem werkt zo dat er een constante outfow temperatuur van 350 graden (met een tolerantie van 30 graden) wordt aangehouden.


photo 502040
als eerste heb ik de core engine van een smallere voorkant voorzien. Dit is het deel tussen de voorste fan en de reverser sectie.

photo 502037
photo 502039
De fan (N1) heb ik gemaakt van PE.

photo 502044
photo 502042
Hier het resultaat. De stator vanes van de cascade reversers zijn ook aangebracht. Die houden de core engine mooi op zijn plaats. Ook de precooler outlets heb ik uitgeboord, rechthoekig gesneden en weer gevuld zodanig dat er diepte ontstaat.

photo 502041
photo 502043
en het voorlopige resultaat. Alles zit nog los voor het spuiten, maar het concept werkt: een nieuwe fan en je kan door de bypass kijken!

wordt vervolgd!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op wo 01 apr, 2020 22:52 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Oef.... Daar laat je in een aantal stappen toch iets zien waar volgens mij best wel veel werk in zit. En je hebt nog 3 te gaan ... 8)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement