Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dag beste bouwers.
Bij deze wil ik graag mijn model voorstellen waarmee ik ga deelnemen in de groepsbouw.

Zoals jullie uit de titel al konden opmaken gaat het om Airfix’ Bristol Blenheim Mk 1F in de schaal 1:72.

photo 483216

Even een korte uitleg over dit vliegtuig:

De Britse vliegtuigfabrikant Bristol stelde in 1935 een nieuw vliegtuig voor, het “Type 142”. Dit vliegtuig was een passagiersvliegtuig met plaats voor 8 personen en was oorspronkelijk bedoeld als snel zakenvliegtuig.
Toen bleek dat dit vliegtuig sneller was dan de meeste militaire jagers uit die tijd (dikwijls tweedekkers) kreeg de RAF interesse in het toestel.

Het Air Ministry gaf opdracht om het ontwerp aan te passen zodat het toestel kon omgebouwd worden tot bommenwerper. Na een aantal succesvolle testvluchten werden in de jaren 1935 – 1937 honderden toestellen besteld.
In 1939 waren er al 1.134 toestellen gebouwd, waarvan 1.007 voor de RAF. Overige toestellen werden geëxporteerd naar Griekenland, Joegoslavië, Finland, Turkije…

De Blenheim bommenwerper had 3 bemanningsleden: een piloot, een waarnemer/bommenrichter en een boordschutter die de koepel bovenop de romp bediende.
Het werd voortbewogen door 2 Bristol Mercury VIII motoren van 840 pk en was bewapend met een 7,7mm machinegeweer in de vleugel en een tweede 7,7mm machinegeweer in de koepel op de rug van het toestel. De Blenheim Mk 1 kon maximum 450 kg aan bommen meenemen.

De Mk 1 F die ik wil bouwen is een nachtjager versie. Deze verschilt van de “gewone” Mk 1 door een aangepaste onderscheppingsradar en 4 machinegeweren van 7,7mm die in een ‘gun pack’ onder de romp bevestigd waren. Ongeveer 200 toestellen werden omgebouwd van Mk 1 naar Mk 1 F.

Uiteindelijk werd de Blenheim stilaan vervangen door de krachtigere Beaufighter in 1940.
(Bron: wikipedia)

Dan nu over naar de kit:

De kit is gebaseerd op een “new tool” uitgave van Airfix uit 2014. In de doos vond ik een 6-tal lichtgrijze gietramen, 1 doorzichtig gietraam met vensters, handleiding en decals voor 2 uitvoeringen.

De onderdelen zien er netjes uit, op het eerste zicht geen vervormingen van het plastic en niet te veel ‘flash’ (wat uiteraard meer voorkomt bij oude mallen).

2 sprues met de vleugels en romp:

photo 483215

Overige sprues met motoren, landingsgestel en andere onderdelen:

photo 483217

photo 483218

En hieronder dan de uitvoering die ik in deze groepsbouw wil maken. Een toestel van de 54e Operational Training Unit uit Fenton, North Yorkshire in december 1940:

photo 483219

Standaard levert Airfix nog een tweede mogelijkheid: een toestel met bruin / groene camo op de bovenzijde en romp en onderkant in de kleur “Sky”.


De onderdelen hebben gisteravond al een kleine schoonmaakbeurt gekregen en zijn gedroogd.
Misschien begin ik vanavond met het lijmen van de eerste onderdelen.

Wordt vervolgd!

Jasper

_________________
groeten
Jasper


Laatst bijgewerkt door Pileino op zo 10 nov, 2019 21:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke bijdrage, goed gevulde sprues ook.

Succes met de bouw.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 7:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk kitje, ik heb hem ook nog liggen, alleen dan in een andere uitvoering. Ik ga dus zeker even mee kijken hoe goed of slecht deze in elkaar valt ;)
Succes.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooie keuze Jasper! Ik ben een grote Blenheim fan.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk dat je een Blenheim maakt. Ik had de Mk.IV achter de hand liggen voor deze GB. Die verschilt qua kit voornamelijk in het glaswerk. Dus daarmee is jouw bouw een mooi referentiepunt voor mijn toekomstige bouw. Succes in ieder geval. Wat ik in een aantal reviews las is dat de neuskoepel wel met wat aandacht aangebracht moet worden, maar zou dan wel prima passen. Hoe ga je het glaswerk schilderen?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank je wel jongens voor de berichten.
Ik zal mijn best doen om er een mooie vogel van te maken!

Inderdaad Ingmar, op verschillende sites/reviews spreken ze van issues met de aansluiting neussectie - romp.

Airfix schrijft dat je eerst de romp moet samenbouwen (linker en rechter helft) en dan de neus erop monteren.

Dit zou echter geen ideale passing geven volgens verschillende bouwers.

Sommige bouwers schrijven dat je beter eerst de linker- en rechter neussectie aan de linker- en rechter romphelft lijmt.
Daarna pas beide romphelften aan elkaar lijmen.

Ik zal in ieder geval goed moeten passen...

De mark IV heeft inderdaad een andere neus.

Om het glaswerk te schilderen had ik gedacht om alles voorzichtig af te tapen met tamiya tape. Vervolgens met een scalpel langs de randen wegsnijden.

Groetjes Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Mooie kit van een mooi vliegtuig. Veel plezier gewenst met de bouw!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooie keus die Blenheim.
Werd vaak ingezet bij vele raids op bezet grondgebied, met wisselende successen.

Toch verbaasd het me hoe summier het decalvel is....bij de Mustang heb je een velletje met 80+ decals en hier krijg je net aan 20 decals voor 2 verschillende uitvoeringen :? .
Ze zullen er wel een reden voor hebben.

Veel plezier met de bouw iig.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2019 14:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Aaah de Mark IF. Zag ik voor het eerst op Telfort vojog jaar, heeft me dus echt 2 dagen gekost voordat ik doorhad dat het "mark één F(ighter)" was...

wij volgen u


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Afgelopen weekend heb ik wat tijd gevonden om te beginnen aan de Blenheim.

Nog niets sensationeel, want tussenin wil ik graag de Bf-109's ook afwerken (zie update in dat topic).

Maar toch, ik heb al een begin gemaakt aan de cockpit:

photo 483980

photo 483985

Airfix heeft zijn best gedaan vind ik. De stoel zelf bestaat uit 2 helften die je aan elkaar plakt en vervolgens op een buizenframe monteert.

Deze wordt dan op het achterpaneel bevestigd (zie 2e foto).

Ondertussen hebben deze onderdelen al een eerste laagje groen gekregen.


Ook heb ik al een begin gemaakt aan de vleugels:

photo 483981

Dit is de bovenzijde (Airfix levert de vleugels als 2 onderdelen op "complete breedte" - in tegenstelling tot bijvoorbeeld 1 volledige onderkant en 2 aparte bovenhelften).
Er moesten al 4 steunen voor het landingsgestel gemonteerd worden.
Zodra de andere vleugelhelft gemonteerd is zullen deze niet uitsteken, dus normaal is er geen gevaar voor afbreken tijdens de verdere bouw.

Ook hier heb ik al wat groen geschilderd (foto's volgen bij volgende update).


Op diverse revieuws las ik dat sommige bouwers problemen hadden met de aansluiting van de neus - romp.

Ik heb dan ook alle hoofdonderdelen even losgemaakt en een test-fit gedaan met plakband:

photo 483982

photo 483983

photo 483984

Op het eerste zicht lijkt het mee te vallen wanneer ik de volgorde van Airfix zou toepassen.
Akkoord, er zijn een paar kieren die plamuur nodig hebben, maar als ik de reviews las had ik het erger verwacht...

We zien wel hoe het verder loopt. Ik ga rustig aan doen en zo goed mogelijk droogpassen.

Groetjes! Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement