Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 12:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Blech, nou snap ik waarom ik die kit toen zo goedkoop heb kunnen kopen :(

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Trajanus schreef:
Maar ik verbaas mij erover dat Airfix dit als new tool durft te presenteren terwijl er zoveel aan mankeert....


Volgens mij mankeert er niet veel aan de kit, maar is hij gewoon heel moeilijk. Hij is, om maar een goed Engels woord te gebruiken, over-engineered. Om met behulp van dezelfde sprues zowel de Mk.I als de Mk.IV te kunnen maken, met hun totaal verschillende cockpits, moet je allerlei losse rompdelen tegen elkaar lijmen. Ook het cockpitglas bestaat uit veel verschillende delen. Als je ook maar op één plaats een halve mm scheef zit of een gietnaadje vergeet weg te schuren, staat alles uit het lood en zit je met allerlei kieren en niet passende onderdelen.

Ik vraag me ook af of de bouwvolgorde van de Airfix handleiding de meest optimale is. Maar om daar achter te komen moet je hem een paar keer bouwen. :roll:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Airfix heeft tegenwoordig een irritante bouwmethode, ben der niet weg van en als het even kan koop ik een ander merk..... :mrgreen:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2019 8:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
De bouw van jouw Blenheim, lijkt veel op mijn Invader......ziet er prachtig uit, maar de passing is niet je van het.
Maar dat wil niet zeggen dat het minder leuk is.

Huib2 schreef:
Ook het cockpitglas bestaat uit veel verschillende delen. Als je ook maar op één plaats een halve mm scheef zit of een gietnaadje vergeet weg te schuren, staat alles uit het lood en zit je met allerlei kieren en niet passende onderdelen.

Ik vraag me ook af of de bouwvolgorde van de Airfix handleiding de meest optimale is. Maar om daar achter te komen moet je hem een paar keer bouwen. :roll:


Een waar woord :)

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Daar heb je een punt Huib. Stel dat Airfix 2 compleet aparte mallen had ontwikkeld voor Mk I en IV, dan waren de mogelijkheden misschien anders ('makkelijker') geweest om de onderdelen te laten passen.
Maar kom, zoals Barry ook al schreef is het ook deel van de hobby en doe ik het wel graag :D

Zoals jullie misschien al in mijn andere topic hebben kunnen lezen heb ik de Bf-109's afgewerkt. Daarom heb ik mij de laatste week iets meer op deze modellen geconcentreerd.

Toch wil ik jullie nog een paar foto's tonen van de kleine vorderingen aan de Blenheim:

transparante delen van de cockpit heb ik "interior green" gespoten (zodat er geen grondverf zichtbaar is langs de binnenzijde - iets wat ik bij mijn Bf-109's wel voorheb...)

photo 487804

De motoren en delen van het onderstel geschilderd in zwart (hebben ondertussen ook al drybrush in zilver gekregen):

photo 487807

photo 487808

De "flaps" (? zeg ik dit correct) en richtingsroeren geplaatst. Airfix biedt de mogelijkheid om deze in open positie te bouwen, maar ik bouw ze gewoon gesloten.

photo 487806

De wielen gelijmd en hoogteroeren in elkaar gezet. Hoogteroeren staan ondertussen ook al te drogen aan de romp:

photo 487803

En tenslotte nog een eindje visdraad met secondelijm vastgemaakt om later een antenne te kunnen bouwen:

photo 487805

groetjes
Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Nou, die cockpit ziet er toch mooi strak uit in de groene verf. Knap werk!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2019 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Al met al ziet de cockpit er na die groene lag prima uit wat mij betreft. Dat visdraad heb je dus maar aan één kant bevestigd neem ik aan? Op zich wel slim om het zo te doen, al hoop ik dat het niet teveel in de weg zit tijdens het vervolg van de bouw. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 7:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Bijzondere manier om nu al je antennedraad in te lijmen, maar wie weet is het een gouden tip en moet ik het onthouden, ik ben benieuwd. De kap zit er na alle plamuur in ieder geval goed op.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2019 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Zit die antennedraad je niet de rest van de bouw in de weg?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 13:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Hey mannen, dank voor jullie berichtjes.
Ondertussen ben ik bezig met het model in de primer te zetten. Foto's volgen een dezer.

Dan de antennedraad: in principe plaats ik die ook altijd op het einde.
Maar nu was er een "probleempje ". De meeste modellen die ik tot hiertoe gebouwd heb hadden bovenaan op het richtingsroer een klein uitsteeksel waaraan ik de draad kon vastkleven.
Bij deze Blenheim is dat jammer genoeg niet het geval. Het richtingsroer is bovenaan compleet afgerond.
Daarom heb ik geprobeerd om de draad nu al vast te kleven gedurende het bouwproces.
Vooraan ga ik hem uiteraard pas op het einde monteren, anders kan die mast nog 5 keer afbreken...
Tijdens het spuiten kan ik dat draadje relatief makkelijk langs de andere zijde van het model leggen zodat het uit de weg ligt...

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement