Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dornier Do17z-7 Kauz I

De Dornier Do 17 was in 1932 ontworpen als een snel postvliegtuig. Al snel na de machtsovername door de Nazi's werd het militaire potentieel van de Do 17 ingezien. Het postvliegtuig werd omgebouwd naar een verkenningsvliegtuig en middelzware bommenwerper door het aanbrengen van een glazen neus, defensieve bewapening en een bommenruim. Via een groot aantal versies werd de Do 17 verder doorontwikkeld tot het defintieve model, de Do17-Z, de meest gebouwde versie. Tijdens de Slag om Engeland bleek de Do 17-Z verouderd door een te lage topsnelheid, tekortschietende defensieve bewapening en een geringe bommenlast. Veel Do17's vielen ten prooi aan de Britse Hurricanes en Spitfires. De productie van de Do 17 stopte in de zomer van 1940. Het toestel werd opgevolgd door de veel snellere Junkers Ju 88 en de grotere en snellere Dornier Do 217.

Afbeelding
Do 17z bommenwerper

In de zomer van 1940 begonnen ook de Britse nachtbombardementen op Duitsland. En hoewel de schaal daarvan aanvankelijk zeer bescheiden was, zat de Duitse Luftwaffe verlegen om nachtjagers. Het Reichsluftfahrtministerium vroeg de Duitse vliegtuigproducenten dan ook om oplossingen. Dornier schoof de Do 17z-7 naar voren, een Do 17z waarvan de glazen bommenwerperneus was vervangen door de dichte neus van een Ju88 met daarin drie mitrailleurs en een 20mm kanon. De bemanning werd teruggebracht van vier naar drie en in het voorste bommenruim werd een extra brandstoftank geplaatst voor extra actieradius.

Afbeelding
Do 17z-7 Kauz I op Gilze-Rijen

Waarschijnlijk werden maar drie Do17z's omgebouwd tot Do 17z-7. Het toestel kreegt de bijnaam Kauz, wat in het Duits staat voor een groep kleine uilen, waaronder de steenuil. Alle drie de Do 17z-7's hebben van het najaar van 1940 tot het voorjaar van 1941 geopereerd vanaf de vliegbasis Gilze Rijen.

Afbeelding
Do 17z-7 Kauz I op Gilze-Rijen.

Al spoedig bleek de Do 17z-7 niet te voldoen en werd een aangepaste versie ontwikkeld, de Do17z-10 Kauz II, onder andere met een meer aerodynamische neus, en een vergelijkbare versie van de Do 215, die Kauz III genoemd werd. Als nachtjager bleken deze toestellen ook niet erg goed te voldoen, maar ze werden wel gebruikt om te experimenteren met Spanner infrarood nachtzichtapparatuur en vroege versies va de Liechtenstein radar.

Als nachtjager bleek de Do17z-7 dus niet te voldoen. Niet alleen kon hij vijandelijke bommenwerpers in het duister niet vinden, hij had ook niet de snelheid om ze in te halen. Wel kon de Do17z-7 met enig succes ingezet worden als intruder. Door 's nacht boven de Britse vliegvelden rond te cirkelen kon hij bommen afwerpen als ergens een baanverlichting aanging, en kon hij langzaam vliegende landende Britse toestellen aanvallen.

Afbeelding

Ik ga een van de, vermoedelijk, drie Do17z-7 Kauz I toestellen bouwen die in 1940 en 1941 gestationeerd waren op Gilze-Rijen, en wel deze R4+HK van 2./NJG 2. Deze komt in aanmerking omdat hij helemaal zwart was (een ander toestel had een groene bovenzijde), maar hij is toch leuk vanwege de witte band om de staart en de lichtblauwe beplating onder de motoren. Net een paar kleuraccenten dus.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Frog 1/72 Dornier Do 17-z2

Als uitgangespunt voor deze bouw gebruik ik zoals meestal een lekker oud kitje, de Dornier Do17z-2 in 1/72 van het illustere merk Frog. Dit kitje is voor het eerst uitgebracht in 1971, en ik bezit een doosje van de eerste lichting. Prachtig, moet je eens kijken:

Afbeelding
Mooie boxart!

Afbeelding
En op de achterzijde een mooie kleurenplaat van de twee versies die ermee te bouwen zijn: een Finse versie uit 1943 en een Duitse versie uit de Slag om Engeland.
Aan het stempel kun je zien dat het doosje ooit in een modelbouwwinkel in Gloucester is verkocht! Die zaak had destijds blijkbaar twee filialen in deze kleine stad. Ze bestaan niet meer. Ik weet niet meer hoe ik aan dit doosje kom. Vast via Ebay.

En wat zit erin het doosje?

Afbeelding
Een paar hele nette sprues van dik, glanzend plastic. Qua detail een beetje grof en uiteraard opliggende paneellijnen. Maar het valt me alles mee hoe goed deze kit eigenlijk is. En let ook op het standaardje om het modelletje op te zetten. Die ga ik dus niet gebruiken.

Afbeelding
En de andere twee sprues. Hier en daar een beetje flash, maar da's zo weggewerkt. De motoren zijn wat simplistisch, dus daar kan ik me nog een beetje op uitleven.

Afbeelding
En een setje nette cockpitglazen. Dik natuurlijk, maar wel mooi doorzichtig, glanzend en krasvrij.

Afbeelding
De originele decals ontbreken helaas in deze oude kit, maar goed, die heb ik voor deze Kauz toch niet nodig. Ik heb een setje aftermarket details van Owl gekocht voor twee versies van de Do17z-7.

Afbeelding
De perfect uitziende decals.

Afbeelding
Even met tape de belangrijkste onderdelen aan elkaar gezet. Een paar kieren, maar verder een nette pasvorm op het eerste gezicht. Dit moet wel gaan lukken lijkt me.

Ik zal eens aan de slag gaan. :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 8:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Hey Huib, mooi project dat je hier start.
Ook interessante info, ik wist niet dat er slechts een drietal Z-7 uitvoeringen waren.
Mooie boxart heeft dit vintage doosje :-D
Zelf heb ik nog de Z-10 Kauz liggen... ben nog in dubio wat ik ga bouwen...

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Leuke keuze!
Die Frog-kitjes zijn inderdaad, ondanks hun ouderdom, prima te bouwen. En waren voor hun tijd prima gedetailleerd.
Veel plezier gewenst en wie weet tot ziens in Hurdegaryp, kan ik mooi mijn Hurricane nightfighter er naast zetten :brouw:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 12:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke bijdrage Huib. Ik benieuwd hoe lang het duurt totdat de zaag erin gaat.... Jou kennende...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 22:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi project Huib!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 12:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank heren!

Saab 900 schreef:
en wie weet tot ziens in Hurdegaryp

Ja, ik kom ook naar Hurdegaryp!

tsjopper bob schreef:
Ik benieuwd hoe lang het duurt totdat de zaag erin gaat.... Jou kennende...

Ik verwacht dat dat met dit kitje wel mee gaat vallen, René. Maar je weet het nooit.... :wink:

Pileino schreef:
Zelf heb ik nog de Z-10 Kauz liggen... ben nog in dubio wat ik ga bouwen...

Ja, je hebt een mooie selectie doosjes liggen om uit te kiezen. Wel leuk als jij parallel een Z-10 gaat bouwen. Maar kies vooral waar je zelf zin in hebt.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 12:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Scriben

Uiteraard heeft de Frog kit opliggende paneellijnen. Al zijn andere details, zoals de ailerons wel mooi verdiept weergegeven. Nu zijn er allerlei voor- en tegens bij zowel opliggende als diepliggende paneelijnen, maar ik vind dat diepliggende paneellijnen modelbouwtechnisch meer voordelen bieden: ze zijn makkelijk te herstellen na schuurwerk en met een wash in de gewenste kleur kun je ze naar je eigen smaak meer of minder laten contrasteren met de kleur van het vliegtuig. Dus dat wordt weer een potje scriben!

Afbeelding
Het moeilijkste is altijd de paneellijnen op de meervoudig gebogen romp. Daar gebruik ik de klassieke methode: stripjes Dymo tape als geleider voor de scriber.

Afbeelding
De staartvlakken hebben een lijn evenwijdig aan de rand. Moeilijk te scriben. Dus daar heb ik zelf een malletje voor gemaakt.

Afbeelding
Links een vleugel voor het scriben, rechts erna. Frog geeft niet alleen te weinig paneellijnen, ze liggen ook niet allemaal op de juiste plaats. Ik ben niet helemaal tot het gaatje gegaan, maar heb met behulp van schaaltekeningen een realistisch ogend patroon van paneellijnen toegevoegd, en ook een serie tankdoppen en inspectieluiken.

Afbeelding
Alle staartdelen.

Afbeelding
De vleugeldelen.

Afbeelding
En de romphelften. Ook al vier gaatjes geboord om het raampje naar het bommenruim te openen en van glas te voorzien.

Nu maar eens beginnen aan de cockpit.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 12:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik had het kunnen weten dat dit een modelletje van jou hand zou worden Huib en dat zonder dat ik had gezien dat jou naam erbij stond :)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 13:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Haha, ja als je ouwe Frog meuk ziet langs komen is de kans wel aanzienlijk dat ik het ben! :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement