Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Oef.... Ik hoop dat de herstelpoging goed gaat komen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2020 18:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Het zwart op de neus kreeg naarmate de lak aan het uitharden was uiteindelijk ook iets last van craquelé-effect, dus ook daar was wat aandacht nodig.
Na het uitharden van de lak heb ik deze de afgelopen week met 800 waterproof geschuurd, nou ja ik aaide over de lak heen, veel te bang om er doorheen te gaan.
Dat gebeurde op een paar puntjes ook, maar dat is met aantippen opgelost.
Een hele mooie finish van de kist is een utopie die niet zonder hele drastische maatregelen te bereiken is, dus damage control is the word.

photo 496185

Uiteindelijk zitten er drie laklagen op. Eerst heb ik de kist voorzichtig met een laag Tamiya clear bespoten. Toen die laag droog was heb ik daar een tweede laag clear over heen gespoten.
Vervolgens heeft de kist 24 uur de kans gehad om te drogen, waarna een derde glanslaklaag werd gespoten.
Na het drogen van de derde laag is de neus afgeplakt om hem in de zijdemat te zetten, dit heb ik Vallejo gedaan en die heeft de neus wonderwel weten te redden.

photo 496184

Vanaf een afstand lijkt het niet onaardig, maar als je dichterbij komt dan wordt het wel duidelijk. Het blijkt wat moeilijk om de schade op beeld vast te leggen.
Op het zwart van de vleugel is een onrustig beeld te zien, tijdens het spuiten was het mooi egaal, maar tijdens het drogen werden de onregelmatigheden zichtbaar.
Ook het craquelé-effect is bij de decals niet helemaal weg, de lijnen in de cirkel bij de leeuwekop laten dat wel zien.

Ik ga er niet nog meer lagen lak op spuiten, want de paneellijnen beginnen behoorlijk vol te lopen. Ik neem mijn verlies en laat de kist uitharden, zodat ik de tape kan verwijderen.
De laatste stap is dan het monteren van het onderstel en wat kleine details en dan mag ik deze als afgerond gaan beschouwen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2020 23:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Eindelijk.....zelfs de afrondende fase van deze kist stelde mijn geduld op de proef. Ik weet inmiddels ook wat het effect van Tamiya thin op deze verf/lak combinatie teweeg brengt.
Bij het vastzetten van het neuswiel verloor ik een kleine druppel. Anyway, de schade is binnen de perken gebleven en de kist staat inmiddels in de vitrine. Rest mij nog wat afsluitende platen.

photo 496739

Ik heb met een cocktailprikker een poging gedaan de roundels op de wielen de fabriceren en van een afstand ben ik daar wel tevreden mee.
De witte randen rond de canopy zijn wat minder geslaagd. Ik denk dat ik daar bij volgende canopies een ander plan moet maken.
Eerst had ik zwart op de canopy aangebracht en daarna de grondlaag => wit! Daaroverheen weer een zwarte laag.
Beter kan ik de volgende keerbij het gronden en voorbereiden meer rekening houden met de eindkleur.

photo 496741

Op de foto's lijkt het allemaal heel wat, maar de camera pakt met zijn automatische instellingen de lakdefecten niet op. Met het blote oog zie je dat wel.
Gelukkig valt het in de vitrine nu minder op, maar toch, laten we zeggen dat het een lange weg was en dat we veel hebben geleerd.

photo 496740

photo 496742

photo 496743

De uitlaat vindt ik wel aardig geworden. De onderlaag is gemaakt met Titanium en met wat clear blue is de verkleuring aangebracht op de ring.
Onderweg zijn er twee static dischargers losgekomen, maar die zitten er inmiddels al weer op en eerlijk gezegd valt het bijna niet op.
Aan de achterzijde van het hoogte roer is hier goed te zien dat de achterste rand is opgebouwd uit kleine stukjes decal.
Het plakken van deze decals was een behoorlijke puzzel en een test voor mijn geduld, zeker met de lakproblemen er bij.

Toch wilde ik me niet laten kennen, ik vind de kleurcombinatie te mooi. Ooit krijgt deze nog gezelschap van een Dirty Diana.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2020 0:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Geweldige stoere bak, zo! Hij staat op mijn wishlist nu :D ...

Met wat je ook doet, zie je altijd de fouten die je hebt gemaakt en minder snel wat goed is. Als jij kijkt, zie je de onvolkomendheden - ik zie een mooie F16 in een kick-ass kleurpatroon.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2020 12:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Goed dat je hebt doorgezet!
Proficiat met het resultaat.
Op foto ziet het er prima uit!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2020 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Staat er mooi bij.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2020 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie opvallende bak Marco.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2020 23:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Dank aan allen voor de commentaren, het proces duurde iets langer als dat ik zelf had gewild maar eind goed al goed.
Natuurlijk weet ik ook wel dat de macro stand killing is en dat je zelf de onvolkomenheden veel meer ziet als de dingen die goed zijn gegaan.
Maar ja, dat is ook omdat je er met je neus bovenop zit en de 'not so' happy accidents vol mee maakt.
Toch moest ik deze maken, de kleurstelling is gewoon te gaaf om het niet te doen. Besides, ik hou wel van een uitdaging, in de stash liggen er nog genoeg. :lol:

De speciale oranje, het wit en het zwart zijn hele prettige kleuren gebleken om mee te werken. In de toekomst ga ik die vaker toepassen.
Qua blanke lak ben ik nog vol aan het experimenteren en daar ga ik ook gewoon mee door, genoeg dozen om me op uit te leven.
Op naar twee volgende projecten op de tafel, de Bo105 en de Kawasaki Tony voor de Banzai build.

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Goed om te lezen dat je hebt doorgezet. Het resultaat mag er zijn. De foto's mogen de oneffenheden dan wel niet laten zien, toch vind ik de foto's erg goed. De uitlaat is ook zeker goed gelukt. Ik ben blij dat je me bent voorgegaan zodat ik niet delzefde fouten ga maken hopelijk :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement