Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 0:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ook ik heb me aangemeld om een F-16 te bouwen. Waarom? Omdat ik onder de rook van Leeuwarden woon en ze regelmatig boven me heb hangen. Dit vliegtuig verdient een plaatsje in mijn vitrine-kast. Normaal bouw ik helikopters, maar daarnaast ook andere dingen die ik leuk vind of waarvan ik vind dat ze belangrijk zijn (geweest).

Ik heb ooit het oude kitje van Revell (H-222) weten te scoren.
photo 465072

Daar ga ik me aan wagen. Ik ga hem RUDD (Recht Uit De Doos) bouwen, zonder poespas en extra's. Gewoon, what you see is what you get. Ik ga wel voor het opvallende rood-wit-blauw (en een beetje zwarte) schema. Echter, kan ik alleen kiezen uit 2 Amerikaanse schema's. Ik werd echter getipt door Scale72Modelking1984 of ik niet liever de Nederlandse uitvoering wilde maken? Uiteraard wil ik dat, maar daarvoor mist één belangrijk element, de decals. Hij heeft echter aangeboden om die voor mij te gaan ontwerpen, top-aktie, of niet ?!?! Ik moet echter nog wel een paar weekjes geduld hebben, maar dat heb ik er wel voor over.

Allereerst wat algemene info (dankzij IPMS), ondanks dat de meesten de F-16 wel kennen:
Als opvolger van F-104 en F-5 werd de F-16 het standaard jachtvliegtuig en bommenwerper van de KLu. Diverse NATO landen kozen voor de F-16 en de Nederlandse Regering besloot op 27 mei 1975 in eerste instantie tot aanschaf van 84 stuks met 18 opties (want een Europees vliegtuig was nog niet uitgesloten). Er volgden diverse contracten voor verdere samenwerking (en Fokker onderdelen licentiebouw en bouw door andere Europese fabrieken).

De eerste KLu kist in Nederland maakte 3 mei 1979 zijn vlucht , de "J259". Volgens mij kwam deze op 7 juni 1979 op Leeuwarden.
photo 465081
(planken.org)
photo 465083
(cybercomm.nl)
photo 465082
(nimh-beeldbank-defensie.nl)

De eerste 12 F-16A kisten waren van het zgn. Block 1, met het kleine stabilo en zwarte neus. Voorzien van de Pratt and Whitney F100 motor hebben de KLu kisten de standaard variant luchtinlaat (latere moderne F-16's zouden een grotere inlaat krijgen voor de General Electric motor maar niet die van de KLu). Deze Block 1 kisten werden later aangepast naar de latere Blocks en voorzien van o.a het vergrootte standaard F-16 horizontale stabilo.

En nog een linkje naar een leuke site: http://www.strijdbewijs.nl/top/o/f-16.HTM

Maar ik wil dus graag een opvallende kist maken. Een prototype liet zich al eerder zien:
Afbeelding

Ik probeer dus de J-229 in het rood-wit-blauw te bouwen.
photo 465076

photo 465075

photo 465078

photo 465079

photo 465080

photo 465084

Deze oude kit bevat 3 witte sprues met heel veel onderdelen en een clear-sprue voor de canopy. Of ik de gehele load-out ga gebruiken? Gewoon een cleane demo-kist doet het beter zonder extra's. Al is een volgehangen bak ook wel vet.
photo 465073

photo 465074

photo 465071

Een boekje met informatie en een karige handleiding.
photo 465070

Verder nog een leuke sticker en de decals (ietwat vergeeld).
photo 465077

Op dit moment liggen de onderdelen in een sopje en ga ik lekker slapen, morgen de sprues maar voorzichtig afwassen en drogen en dan gaan we los.

Ik kan alle hulp van jullie wel gebruiken.

Fotoreferentie: F-16.net / jetphotos.com / vanwageningen.net / wp.scu.nu

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op zo 14 jul, 2019 21:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuke uitvoering Renè. Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk dat je meedoet René en inderdaad een bijzondere uitvoering. Ondanks dat de kit oud is, kan je er wel een mooi model van maken. Wat ik me ervan herinner is dat het allemaal redelijk past en het heeft wat leuke extra's. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 13:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Volgens mij is er in de doos ook wat extra`s geleverd voor een diorama, of zie ik dat verkeerd?

Ben je dan ook van plan om een kleine diorama van te maken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat op de doos (box-art) staat afgebeeld is inderdaad extra te bouwen. Een 'engine dolly', een extra motor, een tracktor met trekstang en een ladder en 2 mennekes. En heel veel 'bommen en granaten'
Afbeelding

Ik ga er geen diorama van maken, gewoon het vliegtuig op een 'static display'. Wellicht dat ik de goodies wel ga bouwen, wellicht staat het wel leuk.

Ps. Het model van Revell is van 1976, dus of het accuraat is?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 16:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
Leuke livery ga je maken, Nederlandser kan bijna niet :mrgreen:

https://modelbrouwers.nl/media/cache/78 ... 373fac.jpg

Het lijkt wel een stekelvarken onder de vleugel bij de romp en de neus :lol: :lol:

Edwin

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
prutser schreef:
Leuke livery ga je maken, Nederlandser kan bijna niet :mrgreen:
Afbeelding
Het lijkt wel een stekelvarken onder de vleugel bij de romp en de neus


Bij mijn weten is dat een kist die in 2004 hetzelfde schema heeft gekregen van het toestel dat ik ga bouwen, welke in het prille begin van het leven van de F-16 heeft gevlogen. En bij mijn weten was deze niet vlieggereed - vandaar ook al die pennetjes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2019 13:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Benieuwd hoe dit "oudje" wegbouwt...

Succes!

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2019 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Lonneker
Citaat:
Ps. Het model van Revell is van 1976, dus of het accuraat is?

René,
Ondanks dat het model reeds in 1976 is geproduceerd, is de accuratesse prima in orde. Op een paar details na; enkele die opvallen zijn de splitter (of hoe dat ding ook mag heten) in de inlaat, de pitotbuis, de schietstoel, de vorm van het neuswiel en de dikte van de hoofdwielen. Verder klopt het model best wel aardig....

De bijgeleverde brandstoftanks zijn van het oude type. NIET gebruiken voor een NL-F16!! :D
Evenals de rest van de bewapening, op de Sidewinders na.

En eh, ga je zelf de decals maken..??

Cheerz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2019 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Jeugdsentiment...... Dit was één van de eerste kits die ik als beginnend modelbouwertje in elkaar heb gezet. Zo'n 40 jaar geleden..... (hoe toepasselijk :wink: )
Wat ik me er nog van herinner is dat het niet zo'n problematische bouw was dus jij kan er zeker wat moois van maken! Helaas heb ik het model niet meer, waarschijnlijk in de kliko beland bij een verhuizing.......... :(

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement