Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2019 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Goeieavond bouwers!

Bij deze wil ik graag mijn topic starten in de groepsbouw "The Sixties".

Het is de eerste maal dat ik meedoe aan een groepsbouw. De afgelopen jaren heb ik wel vaak meegevolgd en gelezen, maar echt meedoen durfde ik niet goed (wegens een traag bouwritme :P )
Toch wil ik eens de stoute schoenen aantrekken en het erop wagen. Zoals jullie uit de titel misschien al kunnen opmaken is het een relatief klein kitje. Dit moet mij toch zeker lukken in 5 maanden? :D

Een klein beetje tijdsdruk is misschien wel goed, in die zin dat ik sneller tijd zal uittrekken voor de hobby (uiteraard niet overhaasten tijdens het bouwen zelf, maar wel mezelf er sneller toe brengen om te starten).

Afbeelding van de kit die ik ga bouwen:

photo 467919

Deze "starterset" biedt naast het model ook nog lijm, penseel en acrylverfjes. In hoeverre ik deze zal gebruiken ga ik later nog bepalen.

Een kort geschiedenislesje, gebaseerd op wat ik las op Wikipedia:

De Gnat werd begin jaren '50 ontwikkeld als licht gevechtsvliegtuig door het Britse Folland. Het was de bedoeling een goedkoop en makkelijk te produceren toestel te ontwerpen.
Op 18 juli 1955 maakte het eerste prototype zijn vlucht op luchtmachtbasis RAF Boscombe Down (Wiltshire).
De Britse overheid was niet overtuigd van de Gnat als gevechtsvliegtuig. Finland, Joegoslavië en India daarentegen zagen wel potentie in het ontwerp en plaatsten orders. India verkreeg zelfs een licentie om het toestel in eigen land te produceren.

Folland bleef echter niet bij de pakken zitten en onderzocht de mogelijkheid om de Gnat aan te passen tot tweezits trainer. Er was namelijk nood om 'de kloof' te dichten tussen de bestaande lesvliegtuigen De Havilland Vampire T11 en English Electric Lightning.
De gevechtsuitvoering moest op een aantal punten aangepast worden om tot een trainer te komen: zo kreeg de trainer onder andere een nieuwe vleugel met grotere brandstoftanks, groter staartoppervlak en een iets zwaardere/verbeterde motor.

Op 31 augustus 1958 was het eerste prototype van de trainer klaar. De testvlucht werd gemaakt op de basis RAF Chilbolton in Hampshire.
Folland werd in die periode ook overgenomen door Hawker Siddeley Aviation, waarna het Britse ministerie orders plaatste voor het toestel. De Gnat T.1 was een feit.


Naast het trainen van vele piloten heeft de Gnat ook dienst gedaan als werkpaard van een aantal stuntteams.
De Yellowjacks waren een stuntteam van de RAF opgericht in de zomer van 1963 door een aantal vlieginstructeurs. Ze waren gestationeerd op de basis RAF Valley (eiland Anglesey, Wales) in de "No. 4 Flying Training School".
De hogere legerleiding was echter niet overtuigd van de gele kleur en de naam van het team. Zo kwam het dat de Yellowjacks in 1965 omgevormd werden tot de thans wereldberoemde Red Arrows.
De Red Arrows bleven met de Gnat vliegen tot 1979 (waarna ze overschakelden op de Hawk - vandaag nog steeds in gebruik).

Hier nog een foto van de achterkant van het doosje, bouwplan en stickers:

photo 467921

photo 467920

De doos bevat 2 sprues in grijs plastic 1 kleine sprue in transparent plastic (voor de cockpitkap):

photo 467922

Het betreft een nieuwe tooling van Airfix uit 2012. Op het eerste zicht zien de onderdelen er netjes uit, hoewel je dichterbij al wat flash kan zien:

photo 467923

photo 467924

Niet onoverkomelijk denk ik... laten we het houden op extra plastic voor je geld... :D

Graag zou ik dit model ook eens met de airbrush willen schilderen. Dat zal voor mij de eerste keer zijn. Ik heb al verschillende keren op papier en oude (afval)modellen geëxperimenteerd met inkt en acrylverf. Maar ooit zal ik natuurlijk eens op een "echt" model moeten proberen.
Spannend, maar ik heb er wel zin in.

Deze avond heb ik de onderdelen alvast eens afgewassen in een sopje warm water. Ze liggen nu te drogen, misschien komend weekend de eerste stapjes zetten.

Groetjes
Jasper

_________________
groeten
Jasper


Laatst bijgewerkt door Pileino op zo 07 apr, 2019 19:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2019 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Wat een heerlijk kleurtje dat oranje/geel! Dat zal een eyecatcher worden in de vitrine.

Ik las jouw eerste post en wil je geenszins ontmoedigen, echter is geel niet de eenvoudigste kleur om te airbrushen. Het probleem zit hem vaak met name in de dekking, waardoor de ongeduldigen onder ons de neiging krijgen om té dik te willen spuiten, daar waar meerdere dunnen lagen het beste resultaat geeft. Mocht je die stap toch willen zetten, oefen dan eerst even op een oud model of op een lege plastic fles o.i.d. om te zien hoe jouw verf zich gedraagt en of je voor jouw gevoel de juiste verdunning hebt. Daarnaast is het mijn ervaring dat geel nogal eens dood kan slaan op een witte of grijze ondergrond. De warmste kleur geel krijg je door er rood onder te zetten, echter moet je dan wel het geel zeer gelijkmatig spuiten om geen kleurverschil te krijgen. In dit geval zou ik waarschijnlijk zelfs voor een oranje ondergrond kiezen. Ook dit kun je overigens prima oefenen op een oud model of een lege fles.

Heel veel succes met deze vrolijke vogel.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2019 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Peter

fijn om je reactie te lezen, en dank voor de tips!

Gele verf is inderdaad niet de meest eenvoudige kleur, ook niet om te kwasten heb ik al ondervonden... Bij mijn hurricane heb ik ook ettelijke lagen (8 of 9?) gele verf op de spinner van de propeller gelegd. En dan nog vond ik het resultaat maar zo-zo.

Deze namiddag had ik vrij en heb ik werk gemaakt van je tip. Op een lege plastic waterfles heb ik eerst een laag primer gespoten. Gedurende een kwartiertje heb ik vele fijne laagjes verneveld, zodat ik heel rustig kon opbouwen.

Toen dat droog was had ik een stukje rood gespoten (zo goed als volledig dekkend). En dan tenslotte met gele verf aan de slag.

Geel op witte primer ging vrij goed op de fles, maar ik heb het heel zachtjesaan gedaan. Het is nog lang niet volledig dekkend.

Op de rode verf zie je amper iets van de gele verf. Het rood is wel al veel doffer uitgeslagen, maar ik zal nog minstens 2 / 3 keer geel moeten spuiten vooraleer het mooi zal doorkomen.

We blijven proberen :-)

Dit weekend waarschijnlijk beginnen aan de bouw van de cockpit. Ik hou jullie op de hoogte!

Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2019 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Stoer dat je het toch aandurft. En dit is inderdaad een leuk kitje en vliegtuig. Ik ben ‘m ook aan het bouwen. Linkje

Let er op dat je de cockpit er netjes recht in lijmt. Anders krijg je kieren. V.w.b. de gele verf kan ik je die van Tamiya aanraden. Die dekt redelijk goed vind ik. Zie mijn RF-4E.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2019 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Leuk om te horen dat je zo enthousiast bezig bent. Het klopt wat je zegt: een rode ondergrond vraagt heel veel lagen gele verf. Het is voor mij ook alweer wat jaartjes geleden dat ik een geel toestel heb gespoten en je zet me wel aan het denken... wellicht werkt het beter wanneer je je eigen kleur geel als basislaag neemt met wat druppels rood of oranje erdoor. Ik denk dat ik het nu zelf ook op die manier zou proberen, want je hebt inderdaad een punt... 'n hele rode ondergrond was misschien toch iets te enthousiast. Nou ja, je zit gelukkig nog in de testfase, dus je kunt nog even verschillende ondergronden uitproberen.

Ben benieuwd naar de test resulaten.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2019 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank je wel voor de tips en feedback jongens!

FokkerFan, ik heb net je verslag even doorgelezen. Wat een mooie details die je toevoegd aan die stoelen :shock: :D
Zelf ga ik het proberen te redden met de bijgeleverde stoeltjes :oops:

Vandaag was ik begonnen met de luchtinlaten te lijmen op de romp. In het verslag van FokkerFan (zie groepsbouw Brilliantly British) las ik dat er eigenlijk een spleetje hoort te zitten tussen de luchtinlaat en de romp.
Dit heb ik voorzichtig proberen "openvijlen":

photo 468204

Verder heb ik ook al een eerste laag verf aangebracht op de zijwanden van de cockpit. Of hier achteraf veel van te zien zal zijn weet ik niet. Maar het is in ieder geval een goede oefening:

photo 468207

hier moet nog een 2e laagje verf overheen, eventueel ook een wash.

Het achterste landingsgestel zou eerst in de wielbakken gelijmd moeten worden en dan pas in de romp bevestigd worden. Deze heb ik dus ook al gelijmd. Waarschijnlijk ga ik ze eerst schilderen voor ik ze in de romp plaats:

photo 468202

niet heel scherpe deze foto, maar jullie hebben toch een idee.

Tenslotte heb ik ook al een begin gemaakt aan de schietstoelen. Airfix heeft een paar vrij Spartaanse uitvoeringen meegeleverd. Volgens de instructie zouden ze volledig zwart moeten (aangezien het hier om een zgn starterset gaat proberen ze in hun handleiding alles in de 4 meegeleverde kleuren aan te duiden).
Ik weet niet of het "historisch correct" is, maar ik heb besloten om de zitting olijfgroen te schilderen. Het frame en de zijranden ga ik in een later stadium grijs schilderen, en misschien probeer ik met tape wat riemen te simuleren.

photo 468205

Tenslotte heb ik de onder- en bovenkant van de vleugels ook al aan elkaar verlijmd:

photo 468203

Groetjes! Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 3:51 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Netjes!

Voor geel gebruik ik een spuitbus.
Die van Humbrol werkt prettig: snel droog en meerdere lagen zorgen voor een mooi dekkende laag.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2019 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk om te zien dat je mijn aanpassingen overneemt. Mocht je nog wat referentiemateriaal nodig hebben, hier is een linkje met een hoop foto's van een Yellow Jacks Gnat.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Goede avond allen

een beetje vooruitgang geboekt, dus kleine update hier op het forum:

photo 469450

de cockpit is geschilderd en opgebouwd. Zoals jullie zien heb ik geprobeerd wat seatbelts aan te brengen met tape. Als ik het nu op de foto zie zijn ze misschien wat fors :oops: volgende keer proberen om ze nog fijner te snijden. Of kiezen voor een forse Engelsman als piloot :P

Na verschillende dryfits heb ik toch besloten om de cockpit in de linker 'rompzijde' te plakken. Teneinde een goede uitlijning te bekomen heb ik nadien de andere romphelft er los opgezet en met tape aaneengeplakt.
Zo zit de cockpit strak opgespannen op zijn plaats en heb ik (hopelijk) later geen issues om de romp dicht te krijgen:

photo 469451

Ik zal ook moeten opletten dat ik niet vergeet wat gewicht in de neus aan te brengen alvorens ik de romp definitief sluit. Airfix geeft geen gewicht aan in de beschrijving, maar ik ga het zekere voor het onzekere nemen en een paar bolletjes vislood voor de cockpit plaatsen.

Tenslotte heb ik ook de wielbakken geschilderd in grijs en een drybrush van zilver / metallic gegeven:

photo 469449

photo 469448

de delen die niet geverfd zijn zijn bewust zo gelaten (hier moeten later de wielen en luiken aan gelijmd worden).

Tot de volgende!
Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er prima uit Jasper. Beetje extra detail in de cockpit kan geen kwaad angezien je er vrij goed in kan kijken. Is het misschien nog een idee om die "trekkoorden" bij de hoofdsteunen van metaaldraad te fabriceren?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement