Goeieavond bouwers!
Bij deze wil ik graag mijn topic starten in de groepsbouw "The Sixties".
Het is de eerste maal dat ik meedoe aan een groepsbouw. De afgelopen jaren heb ik wel vaak meegevolgd en gelezen, maar echt meedoen durfde ik niet goed (wegens een traag bouwritme
)
Toch wil ik eens de stoute schoenen aantrekken en het erop wagen. Zoals jullie uit de titel misschien al kunnen opmaken is het een relatief klein kitje. Dit moet mij toch zeker lukken in 5 maanden?
Een klein beetje tijdsdruk is misschien wel goed, in die zin dat ik sneller tijd zal uittrekken voor de hobby (uiteraard niet overhaasten tijdens het bouwen zelf, maar wel mezelf er sneller toe brengen om te starten).
Afbeelding van de kit die ik ga bouwen:
Deze "starterset" biedt naast het model ook nog lijm, penseel en acrylverfjes. In hoeverre ik deze zal gebruiken ga ik later nog bepalen.
Een kort geschiedenislesje, gebaseerd op wat ik las op Wikipedia:
De Gnat werd begin jaren '50 ontwikkeld als licht gevechtsvliegtuig door het Britse Folland. Het was de bedoeling een goedkoop en makkelijk te produceren toestel te ontwerpen.
Op 18 juli 1955 maakte het eerste prototype zijn vlucht op luchtmachtbasis RAF Boscombe Down (Wiltshire).
De Britse overheid was niet overtuigd van de Gnat als gevechtsvliegtuig. Finland, Joegoslavië en India daarentegen zagen wel potentie in het ontwerp en plaatsten orders. India verkreeg zelfs een licentie om het toestel in eigen land te produceren.
Folland bleef echter niet bij de pakken zitten en onderzocht de mogelijkheid om de Gnat aan te passen tot tweezits trainer. Er was namelijk nood om 'de kloof' te dichten tussen de bestaande lesvliegtuigen De Havilland Vampire T11 en English Electric Lightning.
De gevechtsuitvoering moest op een aantal punten aangepast worden om tot een trainer te komen: zo kreeg de trainer onder andere een nieuwe vleugel met grotere brandstoftanks, groter staartoppervlak en een iets zwaardere/verbeterde motor.
Op 31 augustus 1958 was het eerste prototype van de trainer klaar. De testvlucht werd gemaakt op de basis RAF Chilbolton in Hampshire.
Folland werd in die periode ook overgenomen door Hawker Siddeley Aviation, waarna het Britse ministerie orders plaatste voor het toestel. De Gnat T.1 was een feit.
Naast het trainen van vele piloten heeft de Gnat ook dienst gedaan als werkpaard van een aantal stuntteams.
De Yellowjacks waren een stuntteam van de RAF opgericht in de zomer van 1963 door een aantal vlieginstructeurs. Ze waren gestationeerd op de basis RAF Valley (eiland Anglesey, Wales) in de "No. 4 Flying Training School".
De hogere legerleiding was echter niet overtuigd van de gele kleur en de naam van het team. Zo kwam het dat de Yellowjacks in 1965 omgevormd werden tot de thans wereldberoemde Red Arrows.
De Red Arrows bleven met de Gnat vliegen tot 1979 (waarna ze overschakelden op de Hawk - vandaag nog steeds in gebruik).
Hier nog een foto van de achterkant van het doosje, bouwplan en stickers:
De doos bevat 2 sprues in grijs plastic 1 kleine sprue in transparent plastic (voor de cockpitkap):
Het betreft een nieuwe tooling van Airfix uit 2012. Op het eerste zicht zien de onderdelen er netjes uit, hoewel je dichterbij al wat flash kan zien:
Niet onoverkomelijk denk ik... laten we het houden op extra plastic voor je geld...
Graag zou ik dit model ook eens met de airbrush willen schilderen. Dat zal voor mij de eerste keer zijn. Ik heb al verschillende keren op papier en oude (afval)modellen geëxperimenteerd met inkt en acrylverf. Maar ooit zal ik natuurlijk eens op een "echt" model moeten proberen.
Spannend, maar ik heb er wel zin in.
Deze avond heb ik de onderdelen alvast eens afgewassen in een sopje warm water. Ze liggen nu te drogen, misschien komend weekend de eerste stapjes zetten.
Groetjes
Jasper