Brilliantly British: De Fordson Thames 7V, met ‘Surrey’ drie-assige conversie en Thompson Brothers ‘Sussex’ Aircraft Refuelling Bowser.
Ik ben geen vrachtwagen bouwer, dus ik stap uit mijn 'comfort zone', om gelijk maar eens een Engelste term te gebruiken. De aanleiding voor deze bouw was een schitterende foto van Paul Huf, die ik gebruikte om de bouw van een KLM C-47 aan te kondigen.
Uitgedaagd door forumleden om ook de tanker op de voorgrond te bouwen, ben ik mij gaan verdiepen in een onderwerp waar ik niets van wist. En al zoekend op internet kwam ik er achter dat onderstaande quote niet geheel juist is...
Juggernaut schreef:
Zolang het onderwerp in Engeland gebouwd is of in Engelse dienst is geweest mag het meedoen.
Nu beseffen we ons dat de vrachtwagenbouwers een beetje klem zitten, aangezien die enkel de Londense dubbeldekker bussen kunnen pakken....
British?De Ford Motor Company had bij Londen in Dagenham aan de Theems een grote automobiel- en motorenfabriek gebouwd. Vanaf 1933 werden hier modellen onder de naam Fordson (een samentrekking van Henry Ford & Son) op de markt gebracht. Alle aandelen van dit bedrijf waren in handen van de Ford-familie.
De Fordson 7V, werd voor het eerst geïntroduceerd in 1937 en was eigen ontwikkeling van Ford England. Het verving de Fordson BB (met de traditionele lange neus) en werd kortstondig vooraf gegaan door model BBE uit 1934, dat al veel van de inovaties van de 7V bezat. Tussen 1937 en 1949 is er een onbekend aantal van model 7V gebouwd. Vanaf 1939 werden alle modellen die in Dagenham werden gebouwd aangeduid met de naam ‘Fordson Thames’.
Met zijn eigen gewicht van ongeveer 2,9 ton kon de 7V tussen de twee en vijf ton nuttige lading dragen, afhankelijk van de wielbasis. County Commercial Cars ltd. uit Hampshire bood een ‘Surrey’ drie-assige conversie aan, waardoor het laadvermogen werd vergroot naar zes ton.
Een van de eerste bedrijven die op grote schaal custom conversies maakte voor airport tankers (bowsers) was Thompson Brothers uit Bilston. De ‘Sussex’ bowser kon op meerdere chassis worden toegepast. Het ontwerp was revolutionair omdat de pompapparatuur werd aangedreven door de hoofdmotor van het voertuig in plaats van separate pompen, wat een aanzienlijke gewichtsbesparing opleverde, terwijl de pompkracht toenam. Voor de oorlog was de Sussex één van de standaard tankers van Shell Aviation Service en deze werd geregeld toegepast op de drie-assige chassis conversie van de Fordson 7V. De Sussex bowser bestond uit een gestroomlijnde opbouwbouw met daarin ondergebracht voor 1000 gallon (3785 liter) aan brandstoftanks, om zodoende met één wagen meerdere types brandstof met verschillende octaangehaltes te kunnen aanbieden. Achterop de wagen stond een pomphuis met dispensers die elk 75 gallon per minuut konden leveren via eigen brandstofslangen op roterende trommels. De Sussex kon 7,3 ton gewicht dragen, waarvan 3 ton aan brandstof.
Een advertentie voor een Sussex type ombouw. Deze kon op meerdere chassis worden toegepast.
Een overlever anno 2018, klaar voor restautarie in Nieuw-Zeeland. Deze is identiek aan de versie die door KLM Tankdienst is gebruikt in de jaren '40
Brilliantly?De 7V was een kleine vrachtwagen, ook wel ‘lorry’, ‘tipper’, of ‘tracktor’ genoemd. Het bezat een stuurcabine, afgeleverd door de Briggs Manufacturing Company uit Detroid, maar gebouwd in Dagenham. De bestuurder zat naast de motor, waardoor er geen lange neus nodig was. Dit was een Britse oplossing die daarna standaard werd in opvolgende modellen. Hierdoor had de bestuurder een beter zicht op de weg en nam de manoeuvreerbaarheid toe. Vooral in een stedelijke omgevingen was dit een grote verbetering. Ook het voorruit was uit één stuk gemaakt. Opvallend was dat het vooruit in zijn geheel opengeklapt kon worden ter ventilatie.
Het motorblok was de (benzine) 3.6 liter V8 Ford Flathead-zijklepmotor die 85 PK leverde en die met de hand kon worden aangezwengeld. Latere modellen konden ook worden uitgerust met de zescilinder 4.7-liter Perkins- dieselmotormotoren in lijn, die 45 PK leverde. Vanaf 1939 waren hydraulisch bediende remmen standaard.
De vroege 7V's, gebouwd in 1937 en 1938, hadden een gebogen, rond radiatorrooster. Vanaf 1939 werden de radiatorroosters vlak en werden ook de koplampen kleiner gemaakt. Deze maatregelen waren het resultaat van het begin van de oorlog en de bijbehorende schaarste aan middelen.
Brilliantly British dus!Hoewel bijna alle Forsdson-vrachtwagens tijdens de oorlog aan het leger werden geleverd, waren de BBE/7V ten tijde van de Tweede Wereldoorlog de meest gebruikte brandweerauto in London. Na de oorlog vonden veel 7V’s hun weg naar civiel gebruik als trekker of brandweerwagen. Uiteindelijk is de 7V overgegaan in de productie van de Ford Thames 40OE en daarna de Ford Transit serie. Vanaf 1964 zijn de namen 'Fordson' en 'Thames' ondergebracht in 'Ford of Britain'.
In de oorlog is het merendeel van de Fordson ‘Sussex’ Bowsers verloren gegaan. Het resterende materieel kwam na de oorlog in dienst op vliegvelden zoals Schiphol, bij de KLM Tankdienst (in samenwerking met Shell), of op Stockholm Arlanda bij Shell Aviation Service. Wat er met de KLM Tankdienst voertuigen is gebeurt is niet te achterhalen. Een andere overlever is de Fordson BBE Sussex uit 1936, die is opgenomen is het Arlanda Flygsamlingar, een privé luchtvaartverzameling in Stockholm.
Dit is dus geen model 7V, maar een daar sterk op lijkende voorloper, de BBE met een standaard 'Sussex' conversie.
VJ