Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 18:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 19:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Klopt, Arjan, maar ik ou denken dat men de sub-assemblages wel voorbehandeld worden, toch?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 19:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Yep, een superdun laagje puur alu waardoor je product alclad gaat heten maar dan wel extreem gevoelig is voor krasjes en dan ben je weer terug bij af. Maar dat geldt alleen voor plaatmateriaal en daaruit gevormde profielen. Alu-legering gegoten gietstukken blijven gevoelig. Corrosie is nog steeds een groot issue in de luchtvaart.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2018 14:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor jullie reacties mannen.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op di 23 okt, 2018 14:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2018 14:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
En weer is er een stukje vordering te melden. Vorig jaar kocht ik bij Hanjo van Modelbrouwers op de ESM deze teflon miniverfrollertjes om eens uit te proberen hoe het verven van grote oppervlakken daarmee zou gaan (Ik heb nogal wat grote bommenwerpers liggen....). Ik heb ze nu voor het eerst gebruikt na lang gepuzzeld te hebben hoe ik de aluminium structuur aan de binnenkant kon verven, na eerst het "linnen" te hebben gedaan.

Afbeelding

De binnenzijden zijn eerst gedaan met cockpit green en leather brown van Humbrol en panzergrau van Revell.

Afbeelding

Toen een stukje keukenpapier gepakt en dat ingepakt in alufolie en gladgestreken. Hier kon ik mijn verf mooi dun op uitrollen en vervolgens voorzichtig en heel licht de binnenzijde van de romp gerold. Dan krijg je dit:

Afbeelding

Daarna heb ik alles weer bijgewerkt met de eerder gebruikte kleuren. Daar waar het rolletje niet kon komen heb ik met een fijn kwastje het aluminium bijgewerkt. Viel enorm mee! Na een uurtje was ik klaar en het schoonmaken van het rolletje duurde nog geen 10 minuten.

Afbeelding

Daarna kon ik verder met de kantoren van de piloot, de radioman en de navigator. De laatste komt achter de radiohut te zitten en krijgt een kaartentafel met stoel. Zoals je ziet moet hier nog wel e.e.a. bijgewerkt worden. Na plaatsing van de zuurstofflessen, stoppenkast en wat andere zaken aan de binnenkant van de romp kan dit deel in de romphelft gelijmd worden. De bodemplaat hoort niet zoals Airfix wil coal black te zijn, maar bestaat uit ongeverfde houten platen (multiplex??) als ik de foto's moet geloven. Gaan we nog aanpassen. Jammer dat je van dit alles straks weinig meer terug ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels is het net verkrijgbare maskingsetje voor de Wellington ook binnen. Ik heb besloten toch maar die Mk.IA te maken, want ik vind die zijramen wel erg tof staan.
Ik vermoed dat Airfix meerdere versies wil uitbrengen, omdat ik in de neus aan twee kanten plastic moest wegsnijden achter de plek van de koepel. En de driehoekige ramen, die in de romp achter de vleugels horen zijn al geleverd met ramen en luiken en steunpunten voor extra mitrailleurs. Dat betekent dat Airfix plannen heeft voor een Mk. II, III, IX, X en/of XIV. We gaan het zien. Laat daar asjeblieft een fraaie Coastal Command versie bijzitten....

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op di 23 okt, 2018 21:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2018 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
Ziet er goed en strak uit :D
Lijkt goed te werken met de roller :brouw:
Gr pjijden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2018 20:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Goed gelukt met die roller! Staaltje inventief brouwen.
Kantoor ziet er ook fijn uit.

Zo'n maskeersetje spaart heel wat bouwtijd!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2018 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Jan, je hebt pb van mij.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2018 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dat ziet er verdomd gelikt uit Jan.
De.kleuren springen er met het alu graat goed uit.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2018 15:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Met tussenpozen verder gewerkt de afgelopen 14 dagen en ben nu zover dat de romp dicht kan. Wat is dit een heerlijke kit om aan te werken. En al zie je straks weinig meer van alle details als de romp dicht zit, ik weet iig dat alles erin zit :lol:
Loopt u even mee? Van rechts naar links:

1e segment: basis voor de neuskoepel, met daaronder de 'werkplek' van de bommenrichter.
2e segment: cockpit met stoel voor de piloot, dashboard en voetenstuur. An de onderzijde het toegangsluik, waar nog een ladder aankomt. Een opklapstoeltje voor de bommenrichter zit er ook in, evenals een stoppenklast en electromotor voor de neuskoepel.
3e segment: de plek van de wireless operator/flight engineer met stoeltje, werktafel en radio-ontvanger en -zender. Links daarvan het 'kantoor' van de navigator, met stoel en kaartentafel
4e segment: zuurstofflessen, electromotoren, opklapbare stretcher en de drager voor de vleugels die dwars door de romp loopt. Aan de andere zijkant hangen ook zuurstofflesen en flares. Let ook op de flare launching tube, die ook gebruikt werd om pamfletten voor de Duitse bevolking af te werpen.
5e segment: ook hier weer electrische apparaturu en fuses. Plus een chemisch toilet. Altijd handig tijdens die lange vluchten.
6e segment: catwalk
7e segment: catwalk en behuizing van het staartwiel
8e segment: bevestiging hoogteroeren
9e segment: basis voor de staartkoepel
Het bommenruim loopt onder segment 3 t/m 5, bestaat uit twee helften en heeft 4 sets van kleine deuren, die de lijn van de onderzijde volgen. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt mij toe dat de brandstoftanks in de vleugels zaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op wo 07 nov, 2018 22:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2018 20:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Zo met je vinger erbij zie ik pas dat het toch best klein is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement