Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 6:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 aug, 2018 6:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Heel veel plezier met deze. Het plastic ziet er zo al goed uit. Ook wel aardig van meneer Airfix om aan te geven welke delen je waarschijnlijk toch niet meer gaat zien. Die kun je er natuurlijk altijd uitlaten :lol:

Mooie toevoeging ook met het resupplysetje.
Ik ben benieuwd naar jouw vorderingen en natuurlijk de bevindingen van deze nieuwe tool.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 21:52 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen. Na een drukke periode kan ik eindelijk aan de gang. heb nu alle materialen en verfjes verzameld en kan nu helemaal los.

Ik wilde hier eerst nog een geschiedenislesje plaatsen over de Wellington, maar de jongens van Strijdbewijs kunnen dat veel beter. Zie:
http://www.strijdbewijs.nl/top/t/wellington.htm

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 sep, 2018 20:51 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Geweldig, kijk al uit naar je bouw!

Afgelopen zomer een opgevist exemplaar kunnen bewonderen in het Brooklands Museum. Indrukwekkend!

photo 455399

Succes!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 sep, 2018 21:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Prachtige foto Thierry! Bedankt! Het is een Mk.IA zie ik.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Prachtige kit Jan, wat een details.
Straks gaat Airfix nog Tamiya voorbij. Verwen ons nou maar met de bouw ervan.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2018 22:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen. Inmiddels ben ik met het interieur begonnen. Ondankbaar werk, want je ziet er straks zo goed als niets meer van, maar je bent een brouwer of je bent het niet, toch?

Nu blijken zowel Airfix als Trumpeter erg karig met kleuraanwijzingen voor het interieur. Bovendien kloppen die niet altijd, maar als je bedenkt dat de Wellington in 5 fabrieken werd gebouwd dan zijn verschillen goed denkbaar. Hieronder volgen wat foto's die als referentie voor mij dienen. Ze zijn van de Wellington 1A, die nu wordt gerestaureerd in het Brooklands Museum of Motor racing and Aviation, Weybridge, Surrey, UK en het onderwerp is van "mijn" Airfix Wellington. Het toestel maakte een noodlanding op Loch Ness en zonk zo langzaam dat de bemanning rustig in een reddingssloep kon stappen. Het werd geborgen in 1985.


Afbeelding

Dit was de eerste verrassing (en afwijking in vgl met de Halifax en de Lancaster): het toestel is met linnen bespannen en dat linnen is vervolgens met "dope' behandeld, die dat linnen moest verharden en conserveren. De kleur ligt dan ergens tussen Humbrol 70 Brick Red en Humbrol 100 Red Brown. Aan de buitenzijde komt het camouflage schema, maar aan de binnenzijde blijf je die kleur zien.

Op de foto's zie je een latere Wellington waar een grijze dope is gebruik (Mk. III en verder). Dat doe ik dus niet.

Dan is er de geodetische constructie, een uitvinding van Barnes Wallis (u weet wel: de man van de stuiterbom), ooit bedacht voor toepasing in luchtschepen. De aluminium frames maakten het vliegtuig oersterk, waardoor het verhoudingsgewijs meer bommen en brandstof kon meenemen. Zoals je op onderstaande foto's ziet is de kleur inderdaad die van geverfd aluminium. Ik ga nu bedenken hoe ik dat ga aanpakken.

Afbeelding

Vanaf "midscheeps" naar achteren kijkend. Let op de astrodome, het blauwe chemisch toilet en de staartkoepel aan het einde van de tunnel :lol:

Afbeelding

Vanaf de cockpit naar achteren kijken. Rechts de tafel van de navigator, daarachter links de radiohut. De vloer is niet matzwart of cockpit green maar gewoon van hout. En dan al die dradenmassa's.....

Afbeelding

Afbeelding

Het bommenruim. ook hier geen matzwart of cockpit green.

Afbeelding

Het cockpitinterieur zou matzwart moeten zijn i.c.m. cockpit green of geheel cockpit green. Deze kleur hier lijkt donkergrijs.

tenslotte wijs ik de liefhebber graag op deze bijzondere documentaire over de productie van de Wellington:

https://www.youtube.com/watch?v=kJV90qVYtig

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op ma 15 okt, 2018 11:04 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 6:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Dat donkergrijs kan wel zwart geweest zijn, maar ouderdom en belichting maken het grijs, zie je gelijk waarom ik altijd aangeef om een cockpit sowieso grijs te schilderen ipv zwart. Je ziet meer details, en je heb dan nog wat ruimte voor een wash oid (al zijn de meeste cockpits niet meer zichtbaar eenmaal ingebouwd.)

Tis wel een zooitje met al die draden, maar ik denk niet dat er tijd was om alles netjes weg te werken en alu roest niet, dus echt een kleur er opzetten was ook niet nodig. Maar wel mooi overzicht van de constructie, daar eigenlijk nooit zo bij stil gestaan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 7:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Mooie foto's Jan, ik zou lekker voor antraciet kiezen, dan zie je straks ook nog wat van je metertjes e.d. bij een drybrush. Maar dit ziet er toch wel heel anders uit dan ik had verwacht bij een Brits vliegtuig. Heel weinig interior green of iets soortgelijks.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 12:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen!
En dan is er nog een mooie walkaround rond de Wellington in het Brookland Museum:

http://www.primeportal.net/hangar/howar ... php?Page=2

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 15:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Bert Takken schreef:
alu roest niet, dus echt een kleur er opzetten was ook niet nodig.

Alu roest niet inderdaad maar corrodeert wel en moet dus wel degelijk beschermd worden. Puur en zuiver alu corrodeert niet maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn vliegtuigen gebouwd van alu-legeringen en dan meestal alu-koper. Corrosie is dan te herkennen aan een wit-grijs poeder wat afkomstig is van het weggevreten materiaal. Onder een slecht aangebrachte verflaag ziet dit er exact hetzelfde uit als roest.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement