Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2018 12:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
De warmte is weer even uit de keuken dus ik kon de afgelopen dagen weer wat doen, heb wat aan het uniform, kop en de hond lopen verven. Het is een beetje lastig om zowel buiten als onder de LED lamp te schilderen en dat zowel overdag als in de avonduren, de kleuren worden dan steeds iets anders.
Ik ben nu bijna klaar met de romp en kop en van de hond misschien de ogen nog wat beter doen. Bij de kop moet het zuurstofmasker en bij de romp nog wat details. Ik moet toch eens bijhouden hoeveel uur er nu eigenlijk in zo'n buste gaan zitten, ik schat dat ik nu een uur of 20 heb staan.

photo 451519

photo 451518

photo 451517


photo 451516

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Dat ziet er erg fraai uit. Je hebt vind ik mooi diepte en leven in het vest kop en uniform aangebracht.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 21:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dank je Arjan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Dit is even andere koek dan ik in de modelbouw gewend ben. Maar je realistische schilderkunsten zijn verbluffend mooi.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 18:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ik ga binnenkort ook maar eens serieus een figuur doen. De grote vraag is: daarvoor heb ik wel wat goede kwaliteit kwasten/penselen nodig. Welke zou je aanraden?

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 19:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Waarmee wil je schilderen? Acryl en olieverf hebben beide ander type kwasten nodig.
Heb je geld teveel en je wilt het niet aan mij doneren zou ik W&N kwasten aanbevelen, heb je echter een beperkter budget dan voor olieverf red marder penselen voor de olieverf.
Ik heb een aantal kwasten bij Domino gekocht voor het acryldeel en die zijn driehoekig aan de houder, dat houdt lekker beet moet ik zeggen.
Neem ik ieder geval geen kwasten van de Action of Hema, maar gewoon van een merk wat bij de betere modelvakhandel te koop is.
Uiteraard speelt de kwaliteit mee, maar zeker de manier waarmee je er mee omgaat, dus de hulzen bewaren, bij olieverf na gebruik goed spoelen in schone white spirit en naspoelen met wat afwasmiddel en recht op drogen.

Verf
Tja, wat is je voorkeur, wat is je ervaring met merken. Persoonlijk werk ik het liefst met Vallejo en AK als acryl en Rembrandt en Abt502 als olieverf. Game color of Citadel vind ik persoonlijk iets minder, is meer airbrushtype en verdund neit lekker met water op je pallet.

Zie verder PB

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2018 19:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Beetje wat gedaan aan de bril, de hond en het uniform
Wat buitenfoto's gemaakt met een witte en een zwarte achtergrond

photo 453146

photo 453145

photo 453144

photo 453143

photo 453142

photo 453141

photo 453140

photo 453139

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2018 11:50 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Knap realistisch.
Heb je geen tussendoor foto's? Ik ben benieuwd hoe en welke laagjes verf je hebt aangebracht om tot dit resultaat te komen.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2018 12:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Als je wat teruggaat in de postings zie je de opbouw

Maar het is heel moeilijk om echt de progressfoto's te maken voor mij, want het is voornamelijk aanbrengen van laagjes sterk verdunde verf op die plekken die je wilt veranderen.voor acrylverf
Je zet de basiskleuren op, dus blauw voor uniform, geel voor MaeWest, bruin voor de hond, donker bruin voor de vliegmuts en basiswit (is een soort creme kleur) voor het harnas.
Vandaaruit ga je met een donkerder blauw de 1e schaduwen in de plooien aanbrengen, dat kunnen soms wel 10 lagen zijn, dan met een donkerder kleur het centrum van de schaduwplekken inschilderen, daarna ga je met lichtere kleuren de oplichtingen doen, naarmate je lichter gaat werken worden de spots kleiner uiteraard.
Af en toe haal ik de kleuren naar elkaar toe door met een sterk verdunde basiskleur het geheel te schilderen. je werkt dus eigenlijk met gekleurd water zeg maar.
Ik heb diverse sets van AK en Vallejo waarbij mijn voorkeur uitgaat naar AK, je heb dan een basiskleur en over het algemeen 2 highlight en 2 schaduwtinten. De sets varieren van wit tot zwart, dus geel, rood, blauw, groen, wit, zwart, setje huidskleur, setje non metalic etc

Uiteraard zijn deze verdunningen niet vast, maar dat is gevoel en ervaring hoe je schildert en die ervaring ben ik nu aan het opbouwen. Ik vind het namelijk nog niet goed, de overgangen moeten veel soepeler en er moet meer gradatie in komen (ik ben wel heel kritisch hoor en zoek altijd de hoogste lat waar ik heen wil)

Met olieverf is het iets makkelijker
je gebruikt veel minder kleuren, maar dat houdt in dat je meer moet mengen op je palet. Overigs is dit een hele goede oefening want een ieder kent het wel, je bent lekker bezig en opeens mis je een kleur, vaak breekt er dan paniek uit.
Door de ervaring van het mengen van olieverfkleuren leer je om toch die kleur te kunnen krijgen die je wilt.

Bij olieverf zet je je figuur weer op in de basiskleuren met acryl waarnaar je een hele dunne laag olieverf opbrengt.
Doordat je nu nat in nat kan werken door de trage droogtijd is het dan een kwestie om met een donkerder kleur een klein lijntje te zetten in bijv een plooi en die dan uit mengen in de basiskleur, hierdoor krijg je een veel mooier verloop in een kortere tijd. ook met oplichten is het een kwestie van een lichte kleur te gaan blenden in je basislaag. nadeel is wel de langere droogtijd van olieverf.

Tja, wat maar je voorkeur is, beide methodes hebben gewoon voordelen, maar ook nadelen, het is toch een kwestie van voorkeur. Ik ben er zelf nog niet uit wat ik beter of mooier vindt. heb een ruime ervaring met olieverf, maar nog niet echt veel in acryl en dat wil ik eerst verkrijgen voor ik echt besluit waarmee ik verder ga.
Mijn voorkeur is echter wel voor de gezichten met olieverf te gaan werken, dat is in acryl bij mij nog een zwak punt, al houdt ik wel van de wat lichtere gezichten en niet bijv de Spaanse school waarbij de onderkanten van de gezichten vaak donker zijn.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2018 13:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Bedankt voor je uitleg.
Een artistieke achtergrond is voor dergelijke brouwwerkjes duidelijk een meerwaarde.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement