Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Om dan maar daad bij het woord voegen, maak ik alvast een start met de intro.

Ik heb als intro een artikel gebruikt van ILMAILUMUSEO, het luchtvaart museum van Finland https://ilmailumuseo.fi/en/dc3/.

Douglas DC-3 – meest geproduceerde airliner in de geschiedenis van de luchtvaart

De Amerikaanse Douglas DC-3 airliner vloog voor het eerst in 1935. De DC-3 werd in eerste instantie gemaakt voor American Airlines.
Er waren 2 varianten
- DC-3 ingericht met 14 bedden voor nachtvluchten
- 21 zitplekken, waardoor het passagiersaantal met 50% werd vergroot ten opzichte van voorgangers.

The good ol'days
photo 497609
photo 497610
Bron:www.popularmechanics.com

Dit kunnen we ons nu niet meer voorstellen
photo 497611
Bron:www.popularmechanics.com


De DC-3 werd een ongekend succes en tijdens WO2 werd het Amerikaanse Douglas de marktleider in de vliegtuigindustrie.

Hoezo, indrukwekkend....
photo 497608
Bron:www.popularmechanics.com

Het succes van de DC-3 airliner was slechts een begin van de legende. In 1941 besloot de USAAF dat de DC-3 het belangrijkste militair transport vliegtuig zou worden.. Na de aanval op Pearl Harbour, werd de VS, WO2 ingezogen, wat als gevolg had, de ernorme vraag naar transport vliegtuigen. Meer dan 10.000 militaire versies van de DC-3 (C-47 en C-53) weden rolden uit de fabriek. Na de oorlog werden duizenden overgebleven vliegtuigen verkocht aan luchtvaartmaatschappijen wereldwijd.
De DC-3 werd ook onder licentie geproduceerd in de voormalige Sovjet Unie en Japan.
Het aantal geproduceerde DC-3’s wordt geschat op meer dan 16.000 toestellen, waardoor het het meest gemaakt vliegtuig ooit is. Vandaag de dag wordt de DC-3 ingezet als vrachtvliegtuig, zijn ze in talloze musea te vinden en worden een aantal types gebruikt in reclamespots (PME Legend)

Het vliegtuig dat het na-oorlogse Finse vliegverkeer een boost gaf.

Aero Ltd deed dienst gedurende oorlogsjaren als een civiel Sqn , ingedeeld bij de Finse luchtmacht. Na de oorlog Aero’s totale vloot letterlijk versleten. De Finse regering kocht 8 militaire versies van de Dc-3. Deze werden omgebouwd tot civiele airliners, Aero’s (later omgedoopt tot Finnair) Dc-3 vliegtuigen bleven dienst doen als airliner tot in de jaren 70.
Daar de luchtvaart zich snel ontwikkelde (straalmotoren) en de relatie in de jaren 60-70 tussen Finnair en Douglas (later McDonnel-Douglas) breder en dieper werden, kon Finnair orders plaatsen voor DC-8 en DC-9 en de DC-10.
Aero’s Finse concurent Kar-Air maakte ook gebruik van de DC-3 net als de Finse luchtmacht. De Finse luchtmacht gebruikte de vliegtuigen als transportvliegtuigen tot 1984


OH-LCH de langst gebruikte DC-3 Airliner in Finland

De DC-3 (oorspronkelijk C-53) airliner die meedeed aan de Kaivopuisto vliegshow was gemaakt in Santa Monica. Ze rolde op kerstavond 1942 uit de fabriek en werd actief ingezet op het Europese continent. Na de oorlog werd ze weer teruggebracht naar de VS en stond ze in het depot van de US Army. In 1948 werd het vliegtuig gekocht door Finland. Het vliegtuig kreeg de registratie OH-LCH en werd ter beschikking gesteld aan Aero Ltd.
OH-LCH bleef in actieve dienst van Aero tot 1967. Haar laatste vlucht was op 1 april 1967. Daarna werd zij uit dienst gehaald en werd ze gedemonteerd in depot opgeslagen.In 1970 werd het vliegtuig verkocht aan de Finse luchtmacht en kreeg ze een nieuwe registratie DO-11. De luchtmacht bleef tot december 1984 gebruik maken van deze dame. Ze werd als transport en-parachutisten vliegtuig ingezet.
In 1986 werd de DO-11/OH-LCH (evenals de DO-8, bekend onder de naam OH-LCH “Gull”) aangekocht door en aantal privé investeerders van Airveteran Ltd. De DO-11/OH-LCH werd gerestaureerd tot een luchtwaardig toestel en werd op 12 mei 1987 opnieuw in de registers opgenomen met de oude registratie OH-LCD. Het vliegtuig, met als bijnaam “Hotel”, is nog steeds eigendom van Airveteran Ltd en doet dienst/wordt gebruikt door de DC-Association. ’s Winters wordt ze gestald in Vaasa en ’s zomers vliegt ze met leden van de DC-Association vanaf de Helsinki-Malmi luchthaven.
Het aangeschafte “zusje”, OH-LCD “Gull””, werd gebruikt voor reserve onderdelen, en is vele jaren opgeslagen op de Helsinki-Vantaa luchthaven. In oktober 2014 werd ze ter beschikking gesteld aan het Finse luchtvaart museum, waar ze werd gerestaureerd en te bewonderen valt. In het museum is ook de oudste Europese DC-3 te bewonderen (Kar-Air (OH-VKB))

De dame toen ze nog echt dienst deed.
photo 497606
photo 497605
photo 497604
bron:airliners.net

Cheerz :brouw:
Barry


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op ma 18 okt, 2021 17:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 13:32 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wolf73 schreef:
Hoezo, indrukwekkend....
photo 497608
Bron:www.popularmechanics.com


Wat een geweldige foto! Inderdaad zeer indrukwekkend... Elk jaar op de Ginkelse heide herdacht!

Welkom in deze BB Barry. Heel leuk dat je instapt en met een prachtige bijdrage. Schitterende intro en hele interessante geschiedenis die je daar uitdiept. Met een klein linkje naar 'onze' geschiedenis in NL, want DO-7 was eerst Finnish Air Lines OH-LCB en kwam in in 1985 naar Nederland als PH-DDA van Dutch Dakota Association, toen ze werd uitgefaseerd, samen met 'jou' DO-11.
En DO-5 was ooit de PH-TBV van KLM en uit onbevestigde bronnen valt af te leiden dat de romp van die kist nog ergens in de buurt van Utti, Helsinki te vinden moet zijn.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De DC3 ofwel de Dakota is één van mijn favorieten, in het VK zouden er nog enkele gerestaureerde en luchtwaardige exemplaren zijn waarvan er minstens eentje bij tijd en wijle te zien is op het Europese vasteland in het kader van luchtshows en herdenkingen.
Ik ga dit dus volgen. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 14:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Leuk dat je meteen de daad bij het woord voegt! Interessant stukje geschiedenis, heel veel succes met de bouw! Deze ga ik zeker volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 feb, 2020 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank je VJ voor het welkom. Deze foto van de para's schijnt boven Bastogne te zijn gemaakt. Leuk dat dit soort feitjes op een bepaald punt een raakvlak hebben

Ben ik helemaal met je eens Walesha, en daarbij een Dakota, moet je als vliegtuigliefhebber gebouwd hebben en in de vitrinekast hebben staan.

Beetje saai ,maar de foto's van de sprue's. Deze zijn welom bekend, de mal is van Esci en niet van het oude Italaerei. Menig producent heeft gebruik gemaakt van deze mallen, waar onder Revell en later ook Italeri zelf.

Helemaal in het wit.
photo 497570

Mooie decals zoals ik ze nu kan beoordelen.
photo 497571


Zoals gezegd in de topic van Marco....en volgens mij ook in een van jouw verslagen VJ ....is dit niet een fresh start van de kit...ik was er al mee begonnen, maar ben eigenlijk nooit verder gegaan....andere ook leuke onderwerpen passeerden de revue.

Deze BB, gaf me weer de zin om deze toch weer op te pakken.

Een passagiersvliegtuig dus, weer eens wat anders dan het oorlogsgeweld.
De mallen zijn oorspronkelijk bedoeld voor een militaire versie, waardoor er 6 langwerpige bankjes als zitplekken zijn gegoten.
De zaag erin om de achterste bankjes te verwijderen, en dit opgevuld met afvalplastic.
photo 497572
photo 497574

Waarom? Met behulp van de verwijderde bankjes en broodklipjes heb ik stoeltjes gemaakt. Daar de deur openblijft (en je dan "goed" naar binnen kunt kijken, op de achterste rij 3 volledige stoeltjes aan weerskanten. Ik weet het, de DC-3's hadden 21 zitplekken...maar zo klein ging ik de stoeltjes niet maken, anders paste opa (1/87) niet in het stoeltje en het gehele gangpad was dan meteen geblokkeerd.
photo 497575
photo 497573
photo 497577
Nu kan de stewardes er tenminste tussendoor :lol:
photo 497578.

In de andere bankjes heb ik alleen gleufjes gezaagd waar een rugleuning inpast en een armleuning aan de zijkant geplakt kan worden.
Nu kon ik niet echt terugvinden hoe het interieur er uit zag, dus ben ik van deze foto uitgegaan, die leken met gezien de kleuren van Finnair het meest voor de hand liggend.
photo 497644
Bron: Ben-Wang

Alle stoeltjes geverfd en geplaatst en gordeltjes van het wikkel van de wijnfles gemaakt en dan ziet het er zo uit.
photo 497583
photo 497581
photo 497582

Vanaf dit punt zal ik de DC-3 verder oppakken.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 feb, 2020 16:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Dat gaat er leuk uit zien Barry, dat je een gedeelte van het interieur weg laat zal ook niemand opvallen ..
Overigens schreef je dat dit de Esci mal zou zijn maar dat klopt niet hoor in dit geval, dit is wel degelijk de Italeri mal.
Revell heeft maar één keer de Esci mal gebruikt en dat was voor een Lufthansa kist.. https://www.scalemates.com/kits/revell- ... sa--140282

De decals die je bij deze kit hebt zijn wel heel fraai en van een zeer goede kwaliteit..ik benieuwd naar de rest :brouw: Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2020 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank je wel Jan.
Ik zie wat je bedoeld....ik heb die lijntjes verkeerd gelezen/gevolgd op scalemates.

Weer een kleine update

Ik wil ook een opbergcompartiment maken voor de handbagage[
photo 497584

De cockpit in een donkergrijze kleur gespoten, volgens een van de vele referentiefoto's die ik heb gezien. Tevens het instrumenten paneel boven het raam uitgeneden.
photo 497585
Voor het instrumentenpaneel vond ik dit bruinbeige wel een leuk contrast met die donkergrijze wand. Of de Dakota van Finnair dat ook had....geen idee, hiervan heb ik geen beeldmateriaal van kunnen vinden.
Afbeelding
Bron:www.douglasdc3.com
Niet dat je er veel van zult zien, maar voor het idee en we hebben de foto's nog.
photo 497588
photo 497587

Ik vind het wel wat hebben.
Tot zover deze update.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2020 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Je werkt netjes Barry, die overhead paneeltjes zijn slim aangebracht :D
De foto van de cockpit is trouwens van de PH-DDZ en is ook niet een standaard kleur..maar dat maakt niet veel uit, zoals je schreef het geeft inderdaad een leuk contrast..

Lekker bezig en ga zo door :wink:

Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Hey Barry, leuk topic ben je hier gestart!
Mooie kist en de kleuren van Finnair staan hem mooi.

Het interieur heb je al netjes onder handen genomen, en die folie van de wijnfles is een goede tip die ik zal onthouden!

Groetjes jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank jullie wel voor jullie complimenten :brouw: .

Een kleine update. De Japanse BB, neemt ook tijd in beslag, maar ik kon het niet laten om ook nog even aan de DC-3 te werken.
Ook de exacte interieur kleur weet ik niet, dus heb ik me enigzins laten (ver)leiden door de foto met stoelen.

Een of ander onbestendig kleurtje geel/beige met ik denk blauw (als ik deur op de achtergrond zie), had ook grijs kunnen zijn, maar vind het blauw mooier :wink: .
De ramen afgeplakt en tussen schotjes gemaakt voor het handbagagerek en als je goed kijkt....de leeslampjes
photo 497597
photo 497598
photo 497600
photo 497599

Tot zover.
Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement