Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

KLAAR! Basler BT-67, Airfix & AlleyCat conversion, 1/72
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=274&t=52232
Pagina 3 van 6

Auteur:  Marco2591 [ vr 11 okt, 2019 11:45 am ]
Berichttitel:  Re: Basler BT-67, Airfix (new tool) & AlleyCat conversion, 1

Banden zien er inderdaad mooi uit! Interessant stuk over de werking van de ski's.

Auteur:  Vintage Jet [ vr 11 okt, 2019 11:57 am ]
Berichttitel:  Re: Basler BT-67, Airfix (new tool) & AlleyCat conversion, 1

Er is een aantal details toegevoegd en het model is in de primer gezet. Daarmee is toch weer een deel van de brouw afgerond. Dat is fijn, want de komende weken heb ik niet veel tijd voor de Basler.

photo 487255
Het Beacon light op de vertical stabilizer is aangebracht, samen met de (PE) VOR antennes, die eigenlijk voor de 1/144 F28 waren bedoeld... Op het oog klopt de maatvoering, dus het is prima zo.

photo 487253
Dat geldt ook voor de fuel jettison probes. Deze fuel dumps zijn aangebracht op BT-67's met een long range fuel tank (800 gallons, bijna 3000 liter extra). Hiermee wordt de range vergroot van 1,760 km tot 3,960 km (cijfers van Basler). Standaard DC-3's met een long range tank hebben ook een fuel dump systeem. Bij de ontwikkeling van de DC-3 werd gekeken naar de verhouding tussen het maximale structurele startgewicht van een vliegtuig en het maximale structurele landingsgewicht. Was dat groter dan 105%, dan was een dump systeem noodzakelijk. Tegenwoordig kijkt men naar de FAR25 eisen, waarbij bepaalde klimvereisten worden gesteld voor Landing Climb en Approach Climb (Met andere woorden: voor een go-around met landing flaps, beide motoren in werking moet minimal 3.2% klim gradient worden gehaald, respectievelijk een nadering met half flaps en één motor uit moet minimaal 2.1% klim gradient worden gehaald). Voor bijvoorbeeld de Boeing 737 is de performance van met name de approach climb dusdanig, dat een fuel jettison systeem niet nodig is.

photo 487252
klaar voor de primer...

photo 487254
...en in de primer. Het zijn 7 laagjes primer geworden, met tussendoor steeds schuren en plamuren, net zo lang tot het hak en breekwerk niet meer was te zien.

:brouw: VJ

Auteur:  Silenoz [ vr 11 okt, 2019 15:18 pm ]
Berichttitel:  Re: Basler BT-67, Airfix (new tool) & AlleyCat conversion, 1

strak.. die fuel dump is mooi gedaan...

Afbeelding

aan de vleugelwortel zit hier nog iets, maar kan zijn dat dit reeds aangepakt is...

Auteur:  Vintage Jet [ vr 11 okt, 2019 17:22 pm ]
Berichttitel:  Re: Basler BT-67, Airfix (new tool) & AlleyCat conversion, 1

Dank je. Het randje dat je ziet is lijm dat tussen romp en vleugelbevestiging is uitgelopen. Inmiddels is dat meegenomen in de zeven rondjes plamuren/schuren/gronden. En nu neem ik even afstand van de Basler. Druk met andere dingen en ik ben het schuren zat (zoals als Veleno beschrijft bij de A310) en ik ben er nog niet uit welke livery deze kist gaat krijgen. 'What-if' geeft keuzevrijheid, maar dat vergt ook meer creatieve invulling dan ik had gedacht.

photo 487339
Dit is een optie: de klassieke Buffalo kleuren. Blijft prachtig.

photo 487340
Maar de realiteit is ook niet lelijk. Kenn Borek's C-FBKB en C-GJKB vliegen in de Antarctic summer in het zuidpool gebied en gedurende de zomermaanden op het Noordelijk halfrond least Buffalo Airways de toestellen omdat de eigen crew dan te druk is met de andere belangrijke taak die Buffalo Airways vervult: het bestrijden van bosbranden.



:brouw: VJ

Auteur:  TheFlyingDutchman [ za 02 nov, 2019 20:45 pm ]
Berichttitel:  Re: Basler BT-67, Airfix (new tool) & AlleyCat conversion, 1

Ik zou gaan voor de Kenn Borek. Heel gaaf, met dat oranje!

Auteur:  SNAFU [ za 02 nov, 2019 21:21 pm ]
Berichttitel:  Re: Basler BT-67, Airfix (new tool) & AlleyCat conversion, 1

Als je het mij vraagt ???......een echte..... :brouw:

Gerhard

Auteur:  Shake [ zo 03 nov, 2019 10:23 am ]
Berichttitel:  Re: Basler BT-67, Airfix (new tool) & AlleyCat conversion, 1

Als het aan mij ligt een echte, ben geen fan van "what if" modellen en de Kenn Borek livery is erg mooi.
Het schuren zat zijn is heel herkenbaar, zelf vindt ik dat het vervelendste deel van het bouwen.

Gr. Sjaak

Auteur:  Vintage Jet [ ma 16 dec, 2019 21:41 pm ]
Berichttitel:  Re: Basler BT-67, Airfix (new tool) & AlleyCat conversion, 1

Zo, weer terug. Meer dan een maand niet bezig geweest met de Basler en nog ben ik er niet uit met de livery. De rode/oranje livery is prachtig, maar ik heb de decals niet in huis. Die van Buffalo wel en ik denk dat hij leuk zal staan naast de C46. Tja, keuzes keuzes...

In elk geval heb ik hem vandaag basis wit met preshade gespoten. Dan kan ik nog alle kanten op.
photo 493240
licht grijze preshade.
photo 493241
En niet volledig dekkend gespoten. Ik neig vanavond weer naar de klassieke Buffalo livery met ski's. Zo'n klassiek mooie livery en de komende jaren zal ik de originele C-47's van Buffalo toch niet gaan bouwen. Morgen ga ik weer een stukje verder en zie dan wel wat het wordt. In elk geval is het dunne stoflaagje er weer vanaf ;-)

:brouw: VJ

Auteur:  Carvair [ ma 16 dec, 2019 22:02 pm ]
Berichttitel:  Re: Basler BT-67, Airfix (new tool) & AlleyCat conversion, 1

Hoi VJ,

Ik ben zeer benieuwd naar het Buffalo schema op deze bak!
Tot nu toe ben je heel fraai bezig :brouw:

Groetjes, Jan

Auteur:  FokkerFan [ ma 23 dec, 2019 10:05 am ]
Berichttitel:  Re: Basler BT-67, Airfix (new tool) & AlleyCat conversion, 1

Het ziet er allemaal netjes strak uit VJ. De extra details heb je mooi in het geheel verwerkt. Hoe lang houd je ons in spanning v.w.b. het kleurenschema?

Pagina 3 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/