Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 aug, 2019 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
“The only replacement for a DC-3, is another DC-3”

Zoals beloofd, de uitsmijter: mijn laatste bijdrage aan deze BB is de ultieme Gooney Bird!

photo 482402

Basler
Warren Basler begon in 1957 een vliegbedrijf (FBO of Fixed Baes Operator) op Wittman Regional Airport in Oshkosh, Wisconsin. https://www.baslerflightservice.com
Hij voerde charters uit met oude DC-3’s en kwam in de loop van de jaren tot de conclusie dat de oude radiaal motoren steeds minder betrouwbaar werden en dat reserve onderdelen steeds schaarser en dus duurder werden. Hij ging op zoek naar een vervangende motor voor zijn DC-3’s.

Dart
De eerste turbine DC-3 vloog al in de jaren ’40, toen British European Airways een Dakota voorzag van Rolls Royce Dart motoren. In de jaren ’70 werd dit herhaald door Conroy Aircraft in de Conroy Turbo Three. Het was geen succes: de motor leverde niet voldoende vermogen om de extra weerstand te compenseren en het toestel kon alleen opereren van lange banen.
Basler bouwde in 1983 twee PT-6A motoren in een DC-3 (De PT6A is een free-turbine turboprop voor vleugel vliegtuigen, de PT6B en PT6C zijn turbo shafts voor helikopters). Het principe werkte, maar het toestel voldeed nog niet aan de performance eisen van de FAA (FAR Part 33, Amendment 10)

photo 482400

67
Pas toen er een grotere variant van de PT-6A beschikbaar kwam, model ‘67’, had Basler de ideale vervangende motor. Basler koos voor de -67R, vergelijkbaar met model -67A met een omgedraaid uitlaatkanaal (vandaar de letter ‘R’ van reverse) ontworpen voor toepassing in Shorts vliegtuigen. De ‘time to overhaul’ van deze motoren is 6000 uur, tegen 1200 uur van de radiaal motoren.
Om deze motor te kunnen plaatsen in een DC-3 waren zoveel aanpassingen nodig, dat het in feite om een nieuw toestel ging. De FAA gaf in 1990 de typespecificatie (SA4840NM) af voor de Basler Turbo Conversions BT-67 en in het zelfde jaar opende Basler een eigen productie faciliteit in Oshkosh.

photo 482403

Zero-time airframe
De conversie is eigenlijk een herbouw-proces. Basler gebruikt daarbij componenten, zoals glasvezel, die simpelweg niet beschikbaar waren in de tijd dat Douglas de DC-3 bouwde. Het eindproduct is een ‘zero-accumulated fatigue’ airframe en dus feitelijk een nieuw toestel, dat volledig voldoet aan FAR Part 25 eisen.
Basler heeft niet alleen beschikking over een groot aantal bestaande reserve onderdelen, maar het heeft ook een PMA (Part Manufacturer Approval) voor alle DC-3 onderdelen.

photo 482399
photo 482398

“Everything on the DC-3 has been changed except its shadow”
Ongeveer 40% is origineel Douglas gemaakt. De rest is nieuw gebouwd.
Uiterlijke verschillen:
• De Romp is verlengd met 101,6 cm om de draailijn van propellers achter de cockpit te houden in verband met ‘ice shields’. (toename van de cabine inhoud van 25m3 naar 35m3)
• De cargo deur is vergroot zodat LD-5 standaard containers geladen kunnen worden.
• 2 × Pratt & Whitney Canada PT6A-67R turboprop engines, 1,281 shp elk.
• 5-bladed Hartzell constant speed propellers, 9 ft 7 in (2.92 m) diameter.
• Wingtip is meer aerodynamisch
• Vleugelvoorrand is voorzien van een ‘leading edge droop’, die voorkomt dat bij een overtrek situatie de hele vleugel draagkracht verliest (zoals bij de oude DC-3) en daarmee aileron control verloren gaat.

Ook de performance van het toestel is aanzienlijk beter na de modificatie:
• Oude cockpit instrumenten zijn vervangen door een moderne, digitale cockpit met GPS based navigatie en kleuren weerradar. Ook de nachtverlichting in de cockpit is aangepast. Daarmee is de situational awareness van de vliegers sterk verbeterd.
• Nieuwe (non-hazardous dry material) batterijen zijn gecertificeerd tot gebruik bij temperaturen tot -50 graden Celsius, voor polar operations.
• Nieuw elektrisch en hydraulisch systeem met servo assisted flight controls.
• Maximale belading 6 ton (piston DC-3: 4 ton)
• Hogere kruissnelheid van 215 kts (piston DC-3: 160 kts)
• Met een zuurstof installatie kan gevlogen worden op 25.000 voet (non pressurized). Een piston DC-3 zonder superchargers vliegt maximaal op 16.000 voet.

photo 482401

photo 482404

Duur
Maar dit moois komt wel een prijskaartje. Een nieuwe BT-67 kost in 2019 rond de $7 miljoen dollar en dat is uitzonderlijk kostbaar voor deze niche van de luchtvaart. Basler adverteert met een productiviteittoename van 76%, tegen 50% van de operationele kosten van een piston DC-3. Maar daarmee moet een toestel worden terugverdiend dat 20x meer kost een oude C-47 en 10x meer dan een (gebruikte) Short Sherpa of Beech 1900, terwijl die qua prestaties ongeveer hetzelfde te bieden hebben.
De BT-67 is dan ook vooral in gebruik bij overheden, als transport, blus, search and rescue of research vliegtuig of in militair uniform. In Colombia (‘Fantasma’) en de Filippijnen (‘Multi-Mission Patrol Aircraft’) wordt hij ingezet als BT-67 Gunship.

photo 482405

Duurzaam
Er zijn 66 airframes verbouwd sinds de introductie van de BT-67. En er is een ruime voorraad aan airframes en onderdelen om in de toekomst nog tal van toestellen onder handen te nemen. Het hele proces duurt ongeveer 6 maanden en vereist 35.000 tot 45.000 manuren om te voltooien. Basler prduceert 2 tot 3 vliegtuigen per jaar. Daarmee zal de BT-67 en daarmee de legacy van de DC-3 blijven vliegen tot ver na het 100 jarig bestaan van de ‘Gooney Bird’!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op ma 17 feb, 2020 12:06 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 aug, 2019 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Als basis heb ik, op aanraden van Carvair, de Airfix new tool gebruikt. Afgelopen week kwam het lang verwachte ombouwsetje van AlleyCat binnen.

photo 482394
photo 482392

En direct aan de slag met chop-shop werk:
photo 482393

photo 482395
Het bevestigen van resin delen is voor mij nog redelijk onbekend. Ik heb een metalen pennetje gebruikt om het geheel wat sterker te maken.

photo 482396
Het resultaat van vanavond. De eerste modificaties zijn een feit!
Nu nog een plannetje maken voor het kleurenschema. Ik wil hem gaan uitvoeren met ski's. Misschien neem ik een keer de vrijheid een what-if livery te maken. Buffalo Airways huurt af en toe een dergelijk toestel in, maar heeft er zelf geen. Dat zal een kwestie van kosten zijn. Het lijkt mij best interessant de klassieke Buffalo livery toe te passen. Kan hij straks naast de C46 in de vitrine ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 aug, 2019 6:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Prachtige uitsmijter VJ, de eerste vorderingen zien er al weer keurig uit! Deze conversie was nieuw voor mij. De motoren ontnemen het toestel natuurlijk wel zijn prachtige sound.. Maar goed, in 1/72 heb je daar geen last van :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 aug, 2019 7:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie uitsmijter. Na alle uitleg ben ik ook blij met het kostenplaatje, want ik moest direct ook denken aan Buffalo Airways en waarom ze hun oude kisten hier niet door vervingen... Enige dat nog kan overblijven is STAL eigenschappen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 aug, 2019 10:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ ,
Ik ben benieuwd hoe hij eruit gaat zien maar het word vast en zeker de moeite waard om te volgen :D
Je bent al lekker aan aan het bouwen geweest..
Een kleine aanvulling op de Dart Dakota van BEA is wel dat deze nooit bedoeld is geweest als een permanente oplossing.
De twee Dart Dakota’s die gevlogen hebben bij BEA hebben dat van 1951 t/m 1953 gedaan en puur om ervaringen op te doen in de operatie van de Dart motoren die met de komst van de Viscount zijn introductie zou doen.
Overigens waren dit wel de allereerste turboprop verkeersvliegtuigen in commerciële dienst hoewel ze alleen vracht vlogen.
Ook vlogen ze al op een kruishoogte van 25.000 voet en had de bemanning zuurstofmaskers om op deze hoogte te kunnen vliegen...

Groetjes en veel plezier met deze bouw, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 aug, 2019 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Marco2591 schreef:
De motoren ontnemen het toestel natuurlijk wel zijn prachtige sound.. Maar goed, in 1/72 heb je daar geen last van :wink:

Dat is zeker zo! Op internet staan filmpjes van Turbo converted DC-3's en het klinkt echt niet als die in take-off gaan!

Silenoz schreef:
Na alle uitleg ben ik ook blij met het kostenplaatje, want ik moest direct ook denken aan Buffalo Airways en waarom ze hun oude kisten hier niet door vervingen... Enige dat nog kan overblijven is STAL eigenschappen...


De DC-3 zou, als hij nu nieuw ontwikkeld zou worden, waarschijnlijk al sneuvelen op de directietafel. "Veel te zwaar en 'over designed', dat kan efficiënter". Gelukkig dacht men zo niet in 1934 en dus bestaan er vliegtuigen die zo sterk zijn dat je op ongeprepareerde ijsbanen kan landen. Daarbij heeft de DC-3 bijzonder goede STOL eigenschappen. Sterker nog: de Basler BT-67 heeft een lagere stall speed en Vref dan een piston DC-3, om nog kortere landingen mogelijk te maken. Dus komen deze toestellen op plaatsen die anders onbereikbaar zouden zijn.

Naast de Basler rebuilt zie je ook geregeld de in Waco, Texas bij Schafer Aircraft Modifications Inc. en Aero Mod International verbouwde Schafer/AMI DC-3-65TP Cargomaster. Deze toestellen hebben voornamelijk dienst gedaan bij de South African Air Force en zijn een paar jaar geleden op de tweedehands markt gekomen (voor rond de $1,5 miljoen dollar). Deze modificatie is overigens ook nog steeds 'nieuw' te bestellen, bij Preferred Airparts, LLC in Kidron, Ohio. De conversie naar 'Preferred Turbine-3' is minder ingrijpend dan de herbouw naar BT-67 en de kosten zijn dan ook lager (helaas niet gespecificeerd).

Overigens heeft Preferred Airparts tussen haar oude C-47 airframes die wachten op conversie, een hele bijzondere staan: Ex KLM PH-AZT/PH-TBA, s/n 12172. Deze kist heeft in 2008 voor het laatst gevlogen als N3BA en staat momenteel opgeslagen in afwachting van ombouw naar Turbine DC-3. Als dat gebeurt gaat een oude KLM Dakota weer de lucht in!

http://aerialvisuals.ca/AirframeDossier ... rial=62721
http://www.airnieuws.nl/phregister/497/ ... ieuws.html

maar goed, voor Buffalo zit het er financieel blijkbaar niet in. Ze leasen van tijd tot tijd een Basler BT-67 van Kenn Borek Air, maar die blijft dan in haar rode beschildering. Bij deze bouw zit ik te denken aan de volgende virtuele uitmonstering:
photo 482410

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op do 15 aug, 2019 10:29 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 aug, 2019 10:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Carvair schreef:
Een kleine aanvulling op de Dart Dakota van BEA is wel dat deze nooit bedoeld is geweest als een permanente oplossing.
De twee Dart Dakota’s die gevlogen hebben bij BEA hebben dat van 1951 t/m 1953 gedaan en puur om ervaringen op te doen in de operatie van de Dart motoren die met de komst van de Viscount zijn introductie zou doen.
Overigens waren dit wel de allereerste turboprop verkeersvliegtuigen in commerciële dienst hoewel ze alleen vracht vlogen.

Zeker Jan, het waren pioniers! Het gebrek aan commercieel succes van de Dart-Dak is dan misschien wel volledig toe te schijven aan John Conroy, zonder iets af te doen aan de experimenten onder leiding van de Brabazon Committee (ook al is het commerciële succes hiervan ook discutabel).
Als president van Aero Spacelines was Conroy verantwoordelijk geweest voor een aantal epic conversies (Pregnant Guppy, Super Guppy, Canadair CL-44 Conroy Skymonster), maar zijn eigen bedrijf kwam nooit verder dan prototypes voor de Turbo Albatross, Cessna Conroy Stolifter, Conroy Tri-Turbo-Three en de Dart aangedreven Conroy Turbo Three.

Voeg je nog plaatjes toe van jou Dart-Dak? Het blijft een fenomeen van een toestel!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 aug, 2019 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mooie info, wist heel niet van het bestaan van dit soort kisten. Ik ga de bouw zeker volgen, succes! :)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 16:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wat een leuk onderwerp VJ! Ik heb jaren geleden eens een boek over de DC-3 gelezen, waar deze conversie ook aan bod kwam. Ik was hem daarna vergeten totdat ik er toevallig over las in National Geographic. Echt grappig dat je er nu een topic over begint. Succes met de bouw, maar jouw kennende gaat dat helemaal goed komen!

p.s. mocht iemand interesse hebben, Welsh models heeft de Basler BT-67 beschikbaar in 1:144: http://welshmodels.co.uk/SL324R.html

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 10:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
zelfs in 2 versies, maar dit is wel de meest in het oog springende... even rondgeneusd... slecht voor de portefeuille...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement