Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 10:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 2:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ ik heb de ramen er inderdaad zonder PE in gezet ...ik denk dat je dat idee van mij inderdaad niet nodig zal hebben!!
Mooi werk weer met de motordetails!
Wel jammer van die flaps maar het kan evengoed gewoon een flapset van een andere Dakota kit zijn bij Eduard ..
Ik heb ze daar ook al op betrapt met de paratroeper riemen voor de Dak en dat heb ik ook gezien met diverse stoelriemen van diverse jagers..
Er zijn bijvoorbeeld verschillende riem setjes waar je 4 Engelse universele riemen hebt op 1 fret en dan doen ze diezelfde riem speciaal voor de seafury en dan ze er 1 op een fret die dan op een euro’tje na praktisch net zo duur is!!
En de riemen zijn exact hetzelfde ook in de maat....boefjes zijn het bij Eduard :lol:

Ik ben inderdaad een Dart Dakota aan het bouwen en het gehele apparaat gaat in de keukenfolie om het niet te makkelijk te maken :D

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 apr, 2019 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Zo, weer tijd voor een update. Het in elkaar zetten kostte af en toe wat moeite, maar met enig geduld en een beetje plamuur- en schuurwerk is het goed gelukt. De PE is ook aangebracht.

photo 475376

photo 475377

De fairing over de wielkasten diende niet alleen om nutteloze openingen te stroomlijnen, maar ook om zout zeewater uit de wheel bays te houden en zodoende corrosie zo veel mogelijk tegen te gaan. De metalen pennen waar de floats aan worden bevestigd zitten alvast op hun plaats.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 apr, 2019 21:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Mooi werk weer!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2019 9:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Erg mooi VJ!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 mei, 2019 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
En verder met de drijvers. Na het scriben moesten details worden toegevoegd. Een daar van zijn de roeren.

photo 475801
Dit is een tekening uit de oorspronkelijke manual. De beide roeren werden hydraulisch bediend middels de standaard rudderbediening in de cockpit. Het linker pedaal draaide het linker roer naar links; het rechter pedaal draaide het rechter roer naar rechts. Als beide pedalen tegelijk werden ingetrapt, stuurden de roeren zowel naar links als rechts tegelijk, waardoor ze als een soort waterrem fungeerde. Omdat het roer te ver naar beneden uitstak bij een start of landing op land, kon het roer omhoog worden geklapt. In deze omhoog geklapte stand zal ik de roeren aan het model bevestigen (boven: het roer omlaag, beneden: het roer omhoog weergegeven).

photo 475796
Eerst heb ik ze van de schaaltekening overgetrokken en uitgesneden.

photo 475797
Daarna heb ik aan weerszijden een tuimelaar gemaak met in het midden de roeras.

photo 475798
Beide roeren gemonteerd en de drijvers voorzien van de laatste stukjes PE die ik nog over had (waaronder de bolders om het toestel vast te kunnen leggen).

photo 475833
De bolders (cleats) zijn gemaakt van de PE 'handvaten' van een deur.

photo 475799
En daarmee is het geheel klaar voor de volgende fase: het spuiten!

photo 475800
Tamiya fine surface primer, licht grijs. Ik ga eens experimenteren met andere weather technieken zoals black/white bashing en mottling. Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2019 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Mooie roeren! Soms is het toch jammer dat al het werk wat in het PE zit, niet meer echt opvalt in de uiteindelijke kleuren. Ondanks dat voegt het natuurlijk wel veel toe aan het totaal plaatje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2019 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Ach, die PE valt inderdaad ogenschijnlijk weg. Maar wellicht dat het bij het aanbrengen van de wash weer terugkomt. Momenteel ben ik bezig de onderkant te spuiten (foto's komen later) en ik ben niet ontevreden over het detailniveau van de kit + rivets + PE.

Maar eerst ben ik aan de slag gegaan met de drijvers. Militair brouwen is nieuw voor mij, dus was het uitzoeken van de juiste kleuren een heel ding.
photo 475888
Deze kaart heb ik gebruikt en omdat de XC-47C valt onder US Army air corps aircraft heb ik gekozen voor olive drab #41 (OD). De beste match volgens deze kaart is Tamiya XF-62. Maar zo eenvoudig bleek dat niet te gaan ;-)

photo 475885
De drijvers preshade met bruine en witte details.

photo 475886
Ik heb ook de roervlakken met dezelfde bruine preshade gedaan. Voor de roeren zocht ik een lichtere kleur OD, dus heb ik MIG-926 Olive Drab Base gebruikt. Dat bleek toch iets te bruin, dus heb ik een sterk verdunde nevel Gunze H330 erover gedaan (rechter roer en op de foto staat per abuis H340). Gunze H330 is een fractie lichter dan Tamiya XF-62 OD. Op deze wijze lijkt het wat diepte te krijgen (hoop ik althans).

photo 475887
Bij het aanbrengen van de basis laag OD (XF-62) ging een deel van de preshade verloren omdat de verf goed dekt. De panel lines heb ik daarom opnieuw aangezet met MIG-924 Olive Drab Shadow en daarna heb ik de tussenliggende vlakken nogmaals heel licht ingekleurd met Gunze H330. Ik ben voorlopig tevreden met de diepte. Hierna spuit ik de drijvers glanzend om de diverse laagjes weathering aan te brengen. Pas als alles weer mat is, zal blijken of deze methode werkt. Pas daarna durf ik het toe te passen op de romp ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 mei, 2019 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Knap spuitwerk. De diepte zie ik er wel in. Benieuwd naar je verdere werk aan de drijvers want ik moet er ook een paar doen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 mei, 2019 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
fvdm schreef:
Knap spuitwerk. De diepte zie ik er wel in. Benieuwd naar je verdere werk aan de drijvers want ik moet er ook een paar doen.

Heb er vanavond net aan zitten werken Ferry. Dus direct maar even een foto van de huidige stand van zaken.

photo 475920

Van het neuswiel moet ik de details nog uitwerken. Uit de archiefbeelden blijkt dat de velg ook OD geschilderd is en eigenlijk wil ik andere banden voor (fractie kleinere diameter en voorzien van een 'diamond' profiel, net als de Catalina hoofdwielen). De rode streep markeert de draaischijf van de prop (bij het prototype nog zonder de tekst 'DANGER') en het vettige, glimmende deel daarachter laat zich raden met de P&W oliestokers van die dagen ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 mei, 2019 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Dat ziet er goed uit VJ, ik vind het een fraai effect zo :brouw: :brouw:
Erg leuk dat die simpele drijvers er zo goed uit gaan zien..

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement