Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Carvair schreef:
Hoi VJ, zelf gebruik playdoh als je dat wat natter maakt is dat ook goed te gebruiken..
Nadeel is dat er kleur van de playdoh achter kan blijven maar dat is er met water af te spoelen

Marco2591 schreef:
Ik gebruik Pritt Poster Buddies, dat is op veel plaatsen verkrijgbaar.

Dank Jan en Marco, ik ga er naar op zoek. Ik dacht dacht dat die producten weekmakers bevatten, die de verf mogelijk zouden aantasten. Maar als jullie goede ervaringen hebben, durf ik het wel aan.

Silenoz schreef:
hebben ze geen blutack in de brouwersshop hier? die vind ik persoonlijk iets beter dan prittbuddy, kleeft net iets minder waardoor het handiger wordt...

Dank, ik ga er eens achteraan.

TheFlyingDutchman schreef:
Waarom slurpen die oude stermotoren toch zoveel olie? Is het een kwestie van ruimere toleranties tussen zuigers en bussen? Of doordat een deel van de cilinders op z'n kop staat? Of.... jij weet er vast wel weer een mooi verhaal over.

Haha, als Renault 4 liefhebber weet jij vast meer van verbrandingsmotoren dan ik!

Het verbruik wordt veroorzaakt doordat de olie in een radiaal motor twee functies heeft: smeren en koelen.
De olie wordt in de motor gepompt om de bovenkant van de cilinder te smeren. Door de verbranding tijdens de arbeidslag (combustion), zal ook een deel van de olie mee verbranden. En met 14 cilinders gaat dat hard.
Er is ook een klein misverstand rond piston engines dat vaak over het hoofd wordt gezien. Auto's hebben veelal vloeistof gekoelde motoren en vliegtuigen luchtgekoelde motoren. Eigenlijk is 'luchtgekoeld' niet helemaal correct, want het is de olie die ongeveer de helft van de koeling van de motoren regelt. De koelribben op de cilinders geven slechts een deel van de warmte af aan de langsstromende lucht. De olie 'zuigt', naast het smeren, de hoogste temperaturen weg van de delen die ver van de koelribben liggen, zoals de cilinderkoppen, de lageroppervlakken op de krukas en, tot op zekere hoogte, de cilinderwanden wanneer er olie op valt.

Temperatuur reguleren met vloeistof is veruit het meest nauwkeurig. Maar het betekend ook een gewichtstoename van de motor, dus wordt dit in de luchtvaart niet veel toegepast. De temperatuur reguleren met aanstromende lucht is grillig: draait de propeller langzaam of vliegt het vliegtuig langzaam, wordt er minder gekoeld en ook met een laag toerental zal er minder olie door de motor lopen, terwijl een laag toerental niet perse verbonden is aan een lager temperatuur. Zoals je al zegt Jelle: dit houdt in dat de toleranties in de motor ruim moeten zijn: van krimp tijdens een stationaire daling door icing conditions, tot de hitte van een slow flight tijdens take-off op hete velden. In al deze extremen moet de motor soepel draaien, dus zijn de toleranties ruim. Een radiaal motor op gemiddelde bedrijfstemperatuur lekt nauwelijks olie. Sterker nog: de olie draagt dan bij aan het effectief 'sealen' van de cilinders voor optimale compressie. Echter, een afgekoelde, stilstaande (en dus 'gekrompen') motor lekt voortdurend olie.
En inderdaad: de omgekeerde cilinders van de radiaal motor dragen ook bij aan het lekken bij stilstand: olie zakt boven op de omgekeerde zuigers en loopt in de verbrandingskamers. Dat is ook de reden waarom radiaal motoren rookwolken produceren wanneer ze worden gestart. Ze branden eigenlijk restanten olie af.

:brouw: VJ

ps, dit gaat natuurlijk over 'oude' motoren. Ook in de motor van bijvoorbeeld een B737 zorgt olie voor de smering en koeling van lagers en gear boxes, maar dat gaat zeer geavanceerd en efficiënt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 11:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Puur ter info wat betreft de playdoh!
Playdoh is niet meer dan heel erge zoute deeg met een kleurtje en vandaar dat de allerjongste kinderen er veilig mee kunnen spelen.
Het bevat dus ook geen lijm.

Grt, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2019 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Mooie uitleg weer, dank, al had ik ook niet anders verwacht :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 mei, 2019 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Van het weekeind was ik in het buitenland. Niet bezig met modelbouw en genietend van een zonnetje liep ik een lokale supermarkt binnen. Wat denk je: bij de afdeling pennen en dergelijke hing een rekje vol met BlueTack! In Nederland hard-to-find, maar het hangt wel gewoon in een willekeurige supermarkt in Griekenland...

photo 477109
Daar ben ik thuisgekomen direct maar even mee aan de slag gegaan!

photo 477110

photo 477111
En de eerste laag OD (Tamiya XF-62) is aangebracht.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 mei, 2019 15:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Leuk dat je er daar zo tegen aan loopt, in Frankrijk kan je het ook zo kopen..
Overigens voor mensen die in de buurt van Den Haag wonen, de Houtloods heeft ook blu tack.
Trouwens je Dak heeft wel een heel fraaie OD kleur dat ziet er veelbelovend uit!

Groetjes , Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2019 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Carvair schreef:
Trouwens je Dak heeft wel een heel fraaie OD kleur dat ziet er veelbelovend uit!

Dank je Jan! De kleur XF-62 is veelbelovend voor OD. Ik zie op internet dat het zich ook prima een procent of 10/20 laat terugzetten met Tamiya wit en dan kom je uit op de hieropvolgende, iets lichtere kleur OD die door de USAAF werd gebruikt.

Maar een egale laag OD was niet wat ik zocht. Het moet leven, zelfs bij een nieuwe kist die vers in de verf staat. Dus heb ik wat geëxperimenteerd met wat op internet beschreven wordt als 'drie stappen methode'. De eerste stap is een egale donkere ondergrond. De tweede stap is het aanbrengen van de verwering.

photo 477360
Hier de eerste ronde high lights.

photo 477358
en de ronde met schaduw. Het mag overdreven, want het zal in stap drie allemaal worden teruggebracht tot normale proporties. Ik schoot hier en daar uit met de 0.15 naald, want hoe goed je de verf van MIG ook verdund en hoeveel druppels flow improver er ook doorheen gaan, het blijft af en toe steken en dan plots iets te veel doorschieten...

photo 477361
En dat probleem met de 0.15 naald heb je zeker niet bij Gunze verf! Dit is stap drie: gunze 330 en dat vloeit er prachtig op! Ik heb het sterk verdund en dat gaf maximale controle bij het terugbrengen van de verwering. Moet het een oude kist worden: dan is een dun laagje voldoende. Moet het een nieuwe kist worden: dan ben je een half uur bezig met het inkleuren van elk individueel paneeltje. Het is even een klusje, maar ik ben blij met het resultaat. De ailerons zijn hier nog 'in progress'. Die worden een fractie groener en daar gaat ook nog smoke overheen.

photo 477359
Waar ik minder blij mee ben is dat ik nu zie dat ik bij de buik heb nagelaten de eerste stap van dit proces uit te voeren: ik heb de verwering direct op de primer aangebracht, waardoor ik met stap drie minder heb kunnen sturen en het geheel te licht is geworden. Grappig eigenlijk dat ik zoveel aandacht heb besteed aan de olive drab en dat ik het grijs maar gewoon zo heb gedaan. Dat mag met iets meer aandacht dus nog een keer opnieuw. Iemand een tip voor een fractie donkerder grijs? En moet daar ook niet een drupje blauw doorheen?
referentie: https://447.insidetrackmagazine.com/wwi ... -commando/

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2019 8:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
of er blauw bijmoet ga ik niet zeggen, mar als je sealt kan je ook gebruik maken van een gekleurde vernis om zo op te bouwen tot de gewenste nuance, misschien kan je zo een beetje besparen op werk...

Verder ziet het er al heel goed uit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2019 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Silenoz schreef:
of er blauw bijmoet ga ik niet zeggen, mar als je sealt kan je ook gebruik maken van een gekleurde vernis om zo op te bouwen tot de gewenste nuance, misschien kan je zo een beetje besparen op werk...


Dat was best een goede optie geweest, ware het niet dat ik er met de keuze voor XF-80 er te ver naast zat (zie de rolroeren, die zijn nog 'Royal Light Gray'.) Het was een goede oefening het proces nogmaals te doorlopen, dus heb ik de onderkant nogmaals gedaan maar nu met XF-66. Die heeft inderdaad een lichte blauwzweem die goed uitkomt bij de OD van de bovenkant.

photo 477633
Het ziet er allemaal dramatisch uit met die donkere lijnen, maar dat komt grotendeels door de gloss laag. Als de decals erop zitten en de rolroeren hun smoke laagje hebben, gaat alles weer terug naar mat en dan moeten de tinten op hun plaats vallen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2019 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Wow, je spuitwerk ziet er geweldig uit. Ik vind het een eer dat je Ferry's trick gebruikt maar ik hebnhet ook maar weer bij iemand afgekeken hoor. :oops:

Het lastige bij het gebruik van blu-tack of aanverwante technieken is dat de worstjes die je maakt eigenlijk allemaal dezelfde dikte moeten hebben. Dat is reden waarom ik het nooit gebruikt heb want ik denk niet dat ik dat kan. Bij jou ziet er wel goed uit.

Voor mijn huidige bouw heb ik ook zo iets nodig maar ik heb een tip gezien die ik wil gaan proberen. Dat is het gebruik van vliegertouw. Dit zet je dan vast met tape en het touw is overal even dik. Als je dan goed let op de stand van de spuit dan moet er een gelijkmatge rand gaan ontstaan die niet scherp is.

Deze bouw doet mij wel twijfelen of ik niet eens iets in 1:48 moet bouwen want dit vind ik heel fraai.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2019 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
fvdm schreef:
Ik vind het een eer dat je Ferry's trick gebruikt maar ik hebnhet ook maar weer bij iemand afgekeken hoor. :oops:

Deze bouw doet mij wel twijfelen of ik niet eens iets in 1:48 moet bouwen want dit vind ik heel fraai.

Haha, daar is het forum voor: we leren van elkaar. Ik moedig een bijdragen in 1/48 aan deze buddy-build natuurlijk van harte toe!

photo 478274
Het ziet er awkward uit, maar de hele kist staat in de hoogglans. De buik van het toestel heb ik met Flory wash gedaan, maar voor het groen van de bovenkant was dat net te licht. Flory black wash heeft mij voor het eerst teleurgesteld: het slaat wit uit na opdrogen. Dat zag er niet uit. Gelukkig is het volledig af te wassen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor AK2071 panel line wash 'brown and green camouflage'.

photo 478275
Het proces gaat hetzelfde als bij flory wash, alleen moet je niet te lang wachten met het afvegen. Na 20 minuten is het droog en kan je het met een doekje afvegen. Gaat er iets mis; het kan er later ook verwijderd worden met witte terpentine. Kortom: ook een aanrader!

photo 478272

photo 478273

photo 478270

photo 478271
Daarna dus 'Ferry's trick'. Ik zag het voor het eerst bij jou Sopwith Pup, Ferry, en onlangs nog op voortreffelijke wijze op de Swordfish. Prachtig. Ik heb geprobeerd het effect heel licht te houden. Er is hooguit een fractie smoke overheen gegaan voor het gewenste effect.
De elevators staan naar beneden, zoals gebruikelijk met onbekrachtigde controls. En het rudder staat onder een kleine hoek (omdat het kan).
Hierna volgen decals en nog enige weathering. Het begint op te schieten!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement