Om dan maar daad bij het woord voegen, maak ik alvast een start met de intro.
Ik heb als intro een artikel gebruikt van ILMAILUMUSEO, het luchtvaart museum van Finland
https://ilmailumuseo.fi/en/dc3/.
Douglas DC-3 – meest geproduceerde airliner in de geschiedenis van de luchtvaartDe Amerikaanse Douglas DC-3 airliner vloog voor het eerst in 1935. De DC-3 werd in eerste instantie gemaakt voor American Airlines.
Er waren 2 varianten
- DC-3 ingericht met 14 bedden voor nachtvluchten
- 21 zitplekken, waardoor het passagiersaantal met 50% werd vergroot ten opzichte van voorgangers.
The good ol'days
Bron:www.popularmechanics.comDit kunnen we ons nu niet meer voorstellen
Bron:www.popularmechanics.comDe DC-3 werd een ongekend succes en tijdens WO2 werd het Amerikaanse Douglas de marktleider in de vliegtuigindustrie.
Hoezo, indrukwekkend....
Bron:www.popularmechanics.comHet succes van de DC-3 airliner was slechts een begin van de legende. In 1941 besloot de USAAF dat de DC-3 het belangrijkste militair transport vliegtuig zou worden.. Na de aanval op Pearl Harbour, werd de VS, WO2 ingezogen, wat als gevolg had, de ernorme vraag naar transport vliegtuigen. Meer dan 10.000 militaire versies van de DC-3 (C-47 en C-53) weden rolden uit de fabriek. Na de oorlog werden duizenden overgebleven vliegtuigen verkocht aan luchtvaartmaatschappijen wereldwijd.
De DC-3 werd ook onder licentie geproduceerd in de voormalige Sovjet Unie en Japan.
Het aantal geproduceerde DC-3’s wordt geschat op meer dan 16.000 toestellen, waardoor het het meest gemaakt vliegtuig ooit is. Vandaag de dag wordt de DC-3 ingezet als vrachtvliegtuig, zijn ze in talloze musea te vinden en worden een aantal types gebruikt in reclamespots (PME Legend)
Het vliegtuig dat het na-oorlogse Finse vliegverkeer een boost gaf.Aero Ltd deed dienst gedurende oorlogsjaren als een civiel Sqn , ingedeeld bij de Finse luchtmacht. Na de oorlog Aero’s totale vloot letterlijk versleten. De Finse regering kocht 8 militaire versies van de Dc-3. Deze werden omgebouwd tot civiele airliners, Aero’s (later omgedoopt tot Finnair) Dc-3 vliegtuigen bleven dienst doen als airliner tot in de jaren 70.
Daar de luchtvaart zich snel ontwikkelde (straalmotoren) en de relatie in de jaren 60-70 tussen Finnair en Douglas (later McDonnel-Douglas) breder en dieper werden, kon Finnair orders plaatsen voor DC-8 en DC-9 en de DC-10.
Aero’s Finse concurent Kar-Air maakte ook gebruik van de DC-3 net als de Finse luchtmacht. De Finse luchtmacht gebruikte de vliegtuigen als transportvliegtuigen tot 1984
OH-LCH de langst gebruikte DC-3 Airliner in FinlandDe DC-3 (oorspronkelijk C-53) airliner die meedeed aan de Kaivopuisto vliegshow was gemaakt in Santa Monica. Ze rolde op kerstavond 1942 uit de fabriek en werd actief ingezet op het Europese continent. Na de oorlog werd ze weer teruggebracht naar de VS en stond ze in het depot van de US Army. In 1948 werd het vliegtuig gekocht door Finland. Het vliegtuig kreeg de registratie OH-LCH en werd ter beschikking gesteld aan Aero Ltd.
OH-LCH bleef in actieve dienst van Aero tot 1967. Haar laatste vlucht was op 1 april 1967. Daarna werd zij uit dienst gehaald en werd ze gedemonteerd in depot opgeslagen.In 1970 werd het vliegtuig verkocht aan de Finse luchtmacht en kreeg ze een nieuwe registratie DO-11. De luchtmacht bleef tot december 1984 gebruik maken van deze dame. Ze werd als transport en-parachutisten vliegtuig ingezet.
In 1986 werd de DO-11/OH-LCH (evenals de DO-8, bekend onder de naam OH-LCH “Gull”) aangekocht door en aantal privé investeerders van Airveteran Ltd. De DO-11/OH-LCH werd gerestaureerd tot een luchtwaardig toestel en werd op 12 mei 1987 opnieuw in de registers opgenomen met de oude registratie OH-LCD. Het vliegtuig, met als bijnaam “Hotel”, is nog steeds eigendom van Airveteran Ltd en doet dienst/wordt gebruikt door de DC-Association. ’s Winters wordt ze gestald in Vaasa en ’s zomers vliegt ze met leden van de DC-Association vanaf de Helsinki-Malmi luchthaven.
Het aangeschafte “zusje”, OH-LCD “Gull””, werd gebruikt voor reserve onderdelen, en is vele jaren opgeslagen op de Helsinki-Vantaa luchthaven. In oktober 2014 werd ze ter beschikking gesteld aan het Finse luchtvaart museum, waar ze werd gerestaureerd en te bewonderen valt. In het museum is ook de oudste Europese DC-3 te bewonderen (Kar-Air (OH-VKB))
De dame toen ze nog echt dienst deed.
bron:airliners.netCheerz
Barry