Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 27 jul, 2021 14:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13248
Woonplaats: Haarlem
photo 444043

De Dakota was toen ik hier net op het forum begon mijn favoriete vliegtuig. Ik ben een aantal keer bij de open dagen van de Dutch Dakota Association geweest en keek altijd m'n ogen uit. Toevallig vandaag heb ik eindelijk een vlucht in de PH-PBA geboekt, momenteel de enige nog vliegende Nederlandse Dakota. In juni maak ik een vlucht boven Haarlem.
Ik heb er ook behoorlijk wat gebouwd in 1:72, als in, een stuk of 6. Ze staan bij m'n ouders thuis, zal er binnenkort wel even een foto van maken.
Laatste jaren is het modelbouwen op een heel laag pitje komen te staan, en de modellen die ik wel heb gemaakt waren vooral 1:24 autootjes. Begin dit jaar ben ik verhuisd en ik heb nog niet echt een hobby plekje kunnen inrichten. Ik heb sowieso maar een kleine studio. Ik heb veel van mijn stapel verkocht waaronder een paar DC-3 kits. Maarrrr, toen bedacht ik me dat ik dit Zvezda kitje nog had liggen! Heb er welgeteld vier euro voor betaald. Het lijkt me een leuk projectje om de hobby weer op te pakken.
photo 444041

De inhoud, heb het meeste hier al losgehaald van de sprues. Er zitten ook twee kartonnen kaartjes voor wargaming bij waarvan ik niet precies snap hoe of wat, en een heel klein decalvelletje.
photo 444038

Het toestel is eigenlijk een Lisunov Li-2, de Sovjet licentiebouw van de Dakota. De verschillen zijn, zeker in deze schaal, niet echt groot. Grootste afwijking zijn de motoren, maar grappig genoeg lijken die qua vorm dan weer redelijk op de vooroorlogse DC-3 motoren zoals op de foto helemaal bovenaan. Daar ga ik dus weinig ombouwwerk aan hebben, beetje bijschuren hooguit. Het roervlak is ook wat anders van vorm, maar ook dat is met een schuurpapiertje snel opgelost.

De vooroorlogse KLM DC-3's hadden een kleine instapdeur aan de rechterzijde. Aan de linkerkant kregen de latere toestellen (WO-2 en daarna) een grote laaddeur met geintegreerde passagiersdeur. De Li-2 had kennelijk beiden, aan elke kant een, en dat scheelt: ik hoef alleen de grote vrachtdeur links dicht te smeren. De deur rechts blijft zoals ie is.

Hier alles even droog in elkaar gepast, de romphelften zijn wel al verlijmd. Het kitje is gemaakt om zonder lijm in elkaar te blijven zitten. Ik lijm uiteindelijk alles gewoon vast.
photo 444039

Ik ben van plan het hoofdlandingsgestel zelf te maken uit gerekte sprue of iets dergelijks. De wielpootjes zijn nu massief gegoten, wat gezien het wargaming doel van de kit logisch is, maar natuurlijk niet naar onze standaarden. :wink:

De vooroorlogse KLM DC-3's waren gewoon blank metaal, met wat zwarte opschriften. De registratie bovenop de vleugel is oranje. Ik moet nog even kijken of ik de zwarte teksten met mijn zwartwit laserprintertje doe of gelijk alles elders laat drukken. Dat laatste zal ik sowieso toch moeten doen voor het oranje.
photo 444042


Later meer!

groetjes Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op zo 25 apr, 2021 9:09 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 apr, 2018 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1650
Leuke toevoeging! En in een uitdagende schaal. Ben heel benieuwd naar je vorderingen. En vooral alvast lekker beginnen, de rest volgt je vanzelf ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2346
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
1:200 is voor een airliner geen vreemde schaal gezien de kits die o.a. Hasegawa allemaal daarin uitbrengt, maar voor een prop toch wel vreemd. Is dat nu een stuiver die ernaast ligt? Dan stelt het inderdaad niet heel veel voor qua grote. Maar toch leuk dat je deze nog hebt en ermee deel neemt met deze BB.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2018 9:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1650
TheFlyingDutchman schreef:
Toevallig vandaag heb ik eindelijk een vlucht in de PH-PBA geboekt

Wat leuk! Post je hier een paar foto's? Deze trip staat ook hoog op mijn verlanglijstje...

FokkerFan schreef:
1:200 is voor een airliner geen vreemde schaal gezien de kits die o.a. Hasegawa allemaal daarin uitbrengt, maar voor een prop toch wel vreemd.

De Hasegawa DC-3's 1/200 zijn ongelofelijk leuk en een absolute aanrader. Een paar jaar geleden heb ik ze gebouwd in Buffalo Airways uitvoering, met hulp van Ben Sweezy van V1 Decals, die geweldige decals had gemaakt.
http://www.diecastaircraftforum.com/cus ... 200-a.html

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 11:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Oosterhout
Een DC-3 in 1/200? Respect hoor! Over priegelwerk gesproken. Leuke toevoeging!

Vintage Jet schreef:
TheFlyingDutchman schreef:
Toevallig vandaag heb ik eindelijk een vlucht in de PH-PBA geboekt

Wat leuk! Post je hier een paar foto's? Deze trip staat ook hoog op mijn verlanglijstje...
Dat is zeker leuk! Bij mij staat hij ook echt hoog op de verlanglijst. Post zeker wat foto's als je de kans krijgt!

_________________
Lopende projecten:
F-RSIN 1:144 Lockheed L-14 KLM
Eastern Express 1:144 Iljoesjin IL-14
Authentic Airliners 1:144 Convair 440 KLM
RusAir 1:144 Tupolev 124 Aeroflot


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2020 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1650
De 1:200 vind ik een hele leuke toevoeging aan deze BB. Jammer dat Jelle er zelf niet meer aan toe komt. Daarom heb ik aangeboden hem af te ronden. Afgelopen week ontving ik een klein doosje met daarin Jelles vorderingen tot nu toe. En HOP, van de onderste regel in het forum naar de bovenste!

photo 521820
Mooi zilver gespoten. Helaas zat het vol craquelé. Geen idee of dit een voorbode is van kunstsof waar modelbouw verf niet goed op gaat... Zullen we vanzelf ontdekken. In elk geval heb ik het model weer van de zilveren laag ontdaan.

photo 521819
Jelle had ook al één landingsgestel uit scratch gebouwd. Mooi!

photo 521817
Beide wielen heb ik nu vrij gemaakt en geschuurd tot al het overtollige kunststof eraf was.

photo 521818
Het modelletje is van zichzelf vrij summier in details. Ik heb de ramen en alle deuren dicht geplamuurd. Die komen terug met decals (had ik toevallig nog liggen van twee Hasegawa C-47's.). Op de vleugels heb ik enige panel lines getrokken. Die ga ik later niet opvullen, dat wordt zo druk op deze schaal. In elk geval krijgen de vleugels zo wel iets meer relief.

photo 521816
En samen met een kopie van Jelle's landingsgestel zitten de pootjes er ook al onder.
Als laatste ga ik kijken of ik nog iets van detaillering aan de motor kan aanbrengen. Nu bestaat dit uit enkel de inlet shutters, die zo kenmerkend zijn voor de Li-2 (een Soviet standard ontwerp verplichting, bedoeld om extreme temperaturen het hoofd te bieden).

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2020 23:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 281
Goed bezig! Iedere Gooney Bird is er toch maar weer één. Wel gepriegel zeg op deze schaal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1650
Het is zeker gepriegel. Maar wel leuk om te doen! Toch vanavond nog even met de motor aan de slag geweest:

photo 521827
De vooroorlogse DC-3s van de KLM onderscheiden zich van de latere C-47s door toepassing van de 9 cilinder Wright Cyclone R-1820 in enkele rij (ipv de latere Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp 14 cilinder-dubbelstermotoren). De cowling van het modelletje klopt wel: ook de Li-2 had een (Shvetsov ASh-62) 9 cilinder motor, opgesteld in een enkele rij.

photo 521826
Hier het voorlopige resultaat. 9 cilinders en een aangepaste cowling. De inlaat is aan de bovenkant deels afgeschermd (weet iemand de reden hiervoor?)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 8:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13248
Woonplaats: Haarlem
Blij dat ie bij jou ligt, want in die motoren zou ik dus geen zin hebben gehad :shock: erg gaaf tot nu toe!
Behalve de afgeplatte motorinlaat zijn de cowlings van vooroorlogse DC-3's ook wat rechter van vorm, maar volgens mij was die vorm op deze kit wel oké.

Ken je trouwens de site Aviacrash.nl? Veel treurige verhalen, maar ook goede foto's en informatie van de toestellen die genoemd worden. Johan van Tuyl heeft me 14 jaar geleden goed geholpen met m'n profielwerkstuk door me toegang te geven tot zijn archief in het Aviodrome. Helaas is hij twee jaar terug overleden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 11:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Oosterhout
Leuk VJ! Zo wordt deze buddy build toch nog een beetje in leven gehouden.

Ik zie weer uit naar een lesje metallics spuiten :P

_________________
Lopende projecten:
F-RSIN 1:144 Lockheed L-14 KLM
Eastern Express 1:144 Iljoesjin IL-14
Authentic Airliners 1:144 Convair 440 KLM
RusAir 1:144 Tupolev 124 Aeroflot


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement