Het afgelopen weekeinde heb ik de detaillering van de cockpit en cabine afgerond.
Dit is eigenlijk bedoeld voor de Airfix kit en het instrumentenpaneel van de ESCI kit is een fractie kleiner. Dus het ziet er aan de randen minder net uit, maar door de raampjes zal het toch niet goed zichtbaar zijn.
Wat wel beter zichtbaar zal zijn is de control stand, dus die heb ik deels van scratch gemaakt...
...en voorzien van de PE delen. Het is echt héél klein.
Ondertussen heb ik 'gordijntjes' zitten vouwen.
Dit is de cabine geworden. Nogmaals: of het 100% historisch getrouw is weet ik niet. Het komt zeker dicht in de buurt van foto's en posters uit die tijd. Ook het gebruik van rode gordijntjes komt terug in tal van (getekende) reclame uitingen uit die jaren. De kleur rood is ook altijd een rol blijven spelen in het interieurdesign van KLM, tot een jaar of tien geleden de laatste blauwe economie stoelen met een rood stikseltje van boord gingen (en er vanaf dat moment ook geen rode head rest covers meer werden toegepast).
En de cockpit, zo goed als mogelijk op 'Dakota' standaard, dus met RAF interior green. Ook de Astrodome is hier aangebracht. Dat is de 'sterrenkoepel' boven de ruimte achter de cockpit, waar de navigator met behulp van een trommelsextant af en toe een 'sterretje kon schieten' om zo de positie van het vliegtuig te bepalen.
Een overzicht van de cabine indeling. Het achterste deel (met een soort geimproviseerd toilet) heb ik buiten beschouwing gelaten. Daar komt straks een gesloten deur voor. De cabine deur blijft open, om later toch delen van het interieur te kunnen zien. Bij de volgende update is de romp gesloten!
VJ