Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2018 6:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
PROLOOG

Ik dacht aangezien de BB al is aangemaakt, zal ik ook mijn verslag al aanmaken.

Constructed by: Douglas at Long Beach, California, USA.
Type: C-47A-90-DL First flight: 1944
c/n: 20492 First registration: 43-16026
Engines: 2 Pratt&Whitney R-1830-92 Operator: United States Air Force (USAF)

Maandag 19 November 1951,

Opgestegen van Erding Air Base (ETSE), Duitsland, de 85ste Air Depot Wing van de USAF heeft de opdacht om met goederen naar Beograd-Dojno Polje Airport, Servië te vliegen. De geplande route is Erding - München - Innsbruck - Bolzano - Venetië - Udine - Ljubljana - Zagreb - Sela - Sisak - Belgrado. Het grootste deel van de vlucht was het weer onrustig, radio contact vanuit Insbruck gaf ook onzekere weersvoorspelling. Op bepaald moment worden ze in de buurt van Luchtmachtbasis Pápa in Hongarije door een MiG-15bis, gevlogen door luitenant A. A. Kalugin, onderschept en tot landen gedwongen. Na landing werden de vier bemanningsleden vastgezet:

Bevelhebbend piloot: Cap. Dave H. Henderson, geboren in Oklahoma, 20 september 1919. Identificatie: AO-1-169-565;
Tweede piloot: Cap. John J. Swift, geboren in New York op 31 juli 1917. Identificatie: AO-7-42-797;
Radiograaf: Serg. James A. Elam (hoofd van de sectie),geboren in Arkansas 3 november 1931. Identificatie: AF-18-349-150;
Vliegwerktuigkundige: Serg. Jess A. Duff, geboren in Nebraska op 12 oktober 1917. Identificatie: AF-39-450-853


Na betalen van een boete door de V.S. werden de bemanningsleden op 27 december 1951 vrijgelaten. De V.S. had 120.000 dollar(?) boete betaalt voor het betreden van het Hongaarse (Sovjet) luchtruim.
Het staat niet gemeld maar kan me voorstellen dat een deel van die betaling betrof dat de Hongaren het toestel mochten houden, en ik kan de V.S. geen ongelijk geven.

Bij het zoeken naar foto's van de C-47 registratie 43-16026 vond ik niet veel afgezien van de vele afbeeldingen die niets met de 43-16026 te maken hebben. Toch vond ik deze site HistoricalWings, die een 1/72 model hebben gemaakt van een C-47 met dat registratienummer (waarschijnlijk decals van Xtradecal die decals bieden voor een C-47B, 43-16026/E5-X “Witch Hazel” of 62 TCS, 314 TCG, B-44, Poix, France, Rhine Crossing “Operation Varsity”, 24 March 1945.). Of het toestel in '51 nog steeds in olive gekleurd was vraag ik me wel een beetje af. Tegen die tijd zou het best ook wel eens in zilver met een MATS livery geschilderd zijn geweest. Gezien de taak dat het 85ste ADW meer militair transport van goederen was, en MATS kende meerdere takken verspreid over verschillende gebieden rond de wereld.

Constructed by: Douglas at Long Beach, California, USA.
Type: C-47A-90-DL In service: 1951
c/n: 20492 First registration: 43-16026
Engines: 2 Pratt&Whitney R-1830-92 New registration: 026
Engines: 2 Shvetsov ASh-62 Operator: Hongaarse Luchtmacht

Het is niet duidelijk of de motoren na loop van tijd zijn vervangen of gelijk bij het in dienst stellen bij de Hongaarse Luchtmacht. Als er motorproblemen waren kan ik me heel goed voorstellen dat de Hongaren de P&W motoren gelijk vervingen voor de Russische variant.

Constructed by: Douglas at Long Beach, California, USA.
Type: C-47A-90-DL In service: 1955
Type: TS-62 First registration: 43-16026; 026
c/n: 20492 New registration: HA-TSA
Engines: 2 Shvetsov ASh-62 Operator: Malev Hungarian Airlines


6 augustus 1961 zou het helaas dramatisch aflopen voor dit toestel, naast de vier crewleden waren niet alleen de passagiers maar ook 3 omstanders tijdens het neerstorten omgekomen omdat de TSA helaas midden in een woonwijk crashte in een gebouw.
(Foto's)
[foto 1][foto 2]


DEEL 1 DUO-BOUW
In dit verslag, die ik in twee stappen zal maken, bouw ik zowel de Douglas C-47 als de Lisunov Li-2P. Voor de Douglas C-47 gebruik ik de Italeri kit, hoewel ik eerst de Airfix kit wilde gaan gebruiken heb ik daar vanaf gezien, aangezien de A Model kit veel overeenkomsten lijkt te hebben met de Italeri kit. Als ik de kit zie heb ik in ieder geval het idee dat ze als basis voor de A Model Lisunov Li-2 de Italeri spreus hebben gebruikt.

De Douglas C-47 (C/N 43-16026) in dienst bij MALÉV was een Douglas die na een ditch vanwege technische problemen in handen was gekomen van de Hongaren. Aangazien het toestel nogal in de kreukels lag, zijn een aantal van de details die je bij een C-47 verwacht anders.

Waar ik als eerste aan begin is de bouw van de Italeri kit. Ik heb hiervoor naast de kit ook een PE setje en natuurlijk de decals van HAD.

photo 443825

photo 443827 photo 443828


photo 443824 photo 443826

Hoewel het pas een kleine start is, het is een start. Zolang ik de display case voor deze duo nog niet in huis heb zal ik de bouw rustig aan doen.

photo 443829
Voor deel 2 van dit verslag ga ik, zoal ik al schreef, een A Model kit gebruiken.
Wanneer ik met dit model begin zal ik laten weten welk registratie ik zal aanbrengen, en dan kan ik ook een beetje ingaan op de geschiedenis van dat toestel.


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op za 21 apr, 2018 7:24 am, in totaal 10 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2018 9:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
interssant onderwerp, maar ik denk dat je van de geschiedenis een heel stuk overgeslagen hebt, want nu komt het redelijk verwarrend over. Ik bedoel maar, wij hebben geen voorgeschiedenis, en als er plots begonnen wordt met 4 crewleden die teruggegeven werden, vraag ik met toch ook af hoe ze daar verzeild zijn geraakt in de eerste plaats...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2018 13:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Heb mijn beginverhaaltje iets aangepast. Hoop dat het nu iets duidelijker is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2018 13:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Toppie, koude oorlog avant la lettre... benieuwd of de amerikaanse crew hier uiteindelijk voor gestraft werd eigenlijk?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2018 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Volgens het Hongaarse verslag beschuldigde de Amerikanen Hongarije weer van het niet reageren op de noodoproep van de bemanning, het toestel had kennelijk toch een probleem tijdens de vlucht. Als dat het geval zou zijn zou ik het raar vinden dat de bemanning van de Amerikaanse leiding een reprimande ofzo gehad zou hebben.

Maar inderdaad, zoals je zegt: Koude oorlog à la lettre.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 11:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Mooi onderwerp en leuke achtergrond geschiedenis. Ik ben benieuwd wat je van de kit van Amodel gaat vinden. Ik heb vaker 1:144 kits van hun gemaakt en hoewel het een hoop schuurwerk is kan je er leuke modellen van maken.

Succes met de bouw!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Och ja, ik deed ook nog met deze BB mee. Ben nog niet veel verder met deze bouw, het is nu ook zo warm. :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Scale72Modelking1984 schreef:
Och ja, ik deed ook nog met deze BB mee. Ben nog niet veel verder met deze bouw, het is nu ook zo warm. :(

Het is al weer afgekoeld. Doe je nog mee? Ik hou de BB de komende paar maanden nog in leven met een Basler BT-67 (als ik binnenkort iets meer tijd heb), dus jou bijdrage is zeer welkom!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 15:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Ik hou de BB de komende paar maanden nog in leven
Geen zorgen VJ, mijn DC-3 komt er ook nog hoor! Eerst de An-74TK-300D en BAC1-11 maken en dan kom ik denk ik hier weer even (voor de laatste keer) terug

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
Geen zorgen VJ, mijn DC-3 komt er ook nog hoor! Eerst de An-74TK-300D en BAC1-11 maken en dan kom ik denk ik hier weer even (voor de laatste keer) terug

Leuk! Dit blijft een prachtig onderwerp en zolang de moderators het prima vinden, houden we de Gooney Bird in de lucht. Laten we wel zijn: een ontwerp uit 1934 en als je anno 2019 een expeditie naar de zuidpool maakt, wat is dan het ideale vliegtuig?
Doe jij ook mee Benjamin?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement