Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 9:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


-Max. startgewicht van 12,500 lb (5,670 kg).
-Bij voorkeur civiel, maar onbewapend militair (liaison, observatie etc.) mag ook.
-Helicopters zijn toegestaan.
-Geen warbirds/gevechtstoestellen!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2018 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Gents, hij is af! Zo vlak voor mijn vakantie. Voorlopig mijn laatste bijdrage aan de General Aviation BB, want na de vakantie ga ik mij richten op de Gooneybirds!

Het model van A-model is mij bijzonder goed bevallen. De detaillering is zeer de moeite waard. In het eindproduct heb ik alleen de HF antenne niet aangebracht. Ik kwam er gisteren achter, dat de draadjes op zijn. En omdat PH-MAD een deel van haar bestaan ook geen Antenne bevestigd had, heb ik het maar bij gelaten.

photo 449406

photo 449408

photo 449407

photo 449402

photo 449400

photo 449405

photo 449403

photo 449401

photo 449404

Martinair: "Everything that has a beginning has an end"
In mijn beschrijving van Marinair was ik gebleven bij een trots en succesvol bedrijf. Waar is het misgegaan? Daarover zijn de meningen verdeeld en lopen de emoties soms hoog op. Er hebben denk ik, na er jaren over gesproken te hebben met oud Martinair vliegers, drie hoofdoorzaken gespeeld. Dit natuurlijk naast een economische crisis en soms botte pech.

Ten eerste: In 1998 nam Martin Schröder afscheid van ‘zijn’ Martinair, dat toen al voor 50% van KLM en 50% van Nedlloyd was. De Europese commissie stak in 1999 een stokje voor de overname van alle aandelen door KLM. Omdat voor beide aandeelhouders het opdat moment niet meer duidelijk was welke strategie gevoerd moest worden, werd van grote investeringen afgezien. De vloot werd ouder en minder waard. Hierdoor sijpelde het kapitaal langzaam uit de maatschappij, wat op zichzelf nieuwe investeringen steeds moeilijker maakte.

Ten tweede: Terwijl de KLM rond 2000 (‘The World is one dick away”) en Transavia (.com) de transitie maakte naar online ticketverkoop, negeerde Martinair passage de opkomst van internet. Door de toenemende concurrentie van lowcost carriers in Europa, gedreven door vergelijkingsmachines op internet, moest Martinair (letterlijk) haar vlucht nemen naar verre bestemmingen. Hier leek het product weer te veel op het KLM product. Uiteindelijk had Martinair passage geen toegevoegde waarde meer binnen de groep en moest het in september 2010 haar passagiersoperaties staken. Het ging zich voortaan specialiseren in het vliegen met ‘full freighters’.

Ten derde: In 2008 werd Martinair toch 100% dochter van AF/KLM. Maar de KLM visie op de vrachtmarkt was fundamenteel anders. Zo was Martinair ijzersterk in ad-hoc vracht. Het bezat een fantastisch netwerk van verladers. Maar KLM geloofde niet in ‘full freighers’. De strategie van KLM aangaande vracht is in volgorde van prioriteit: eerst ‘belly’, dan ‘combi’ en als laatste ‘full freight’. Zo gebeurde het dat een Martinair vracht lading van Costa Rica naar Curaçao werd gevlogen (met een ingehuurde 727 van Amerijet) om zo de KLM vlucht naar Amsterdam rendabeler te maken. Terwijl op dat zelfde moment een half lege MD-11F ook van Costa Rica naar Amsterdam vloog, maar dan verlieslatend.
En het kon nog erger: er bestaat de afspraak tussen AF en KLM, dat Air France percentueel gelijk moeten groeien of krimpen. Dus toen AF, onder druk van de economische crisis twee freighters moest laten staan, werden lucratieve Martinair vracht contracten ontbonden en moesten eveneens 2 MD-11F’s noodgedwongen aan de grond blijven.

Martinair heeft in 2014 te koop gestaan, maar van een overeenkomst met een koper is het nooit gekomen. Om de continuïteit te garanderen werd de KLM Cargo en Martinair Cargo vloot in 2015 geïntegreerd. Door moeilijke marktomstandigheden, maar ook door onderlinge concurrentie en kiften binnen de groep is de productie van het eens zo trotse Martinair zo goed als gedecimeerd.

Martinair Legacy
De naam en het logo leven voort in de Martinair Flight Academy en in de prachtige DC-3 ‘Doornroosje’ PH-DDZ (momenteel opgeslagen), de Dove PH-MAD (oorspronkelijk Royal Navy C.20 Sea Devon, XJ350) en de Dove 6 neussectie (oorspronkelijk G-AMFU, OO-SCD), vernoemd naar Martin Schröder, allemaal te bewonderen in het Aviodrome. En bijna allemaal toestellen uit de General Aviation, om maar weer eens terug te komen op het thema van deze BB.

Als laatste staat er ook nog een Dove in het Malaga Airport Museum, voorzien van een soort MAC beschildering en de (foutieve) registratie PH-VLA, om te herdenken dat MAC een van de eerste buitenlandse maatschappij was die toeristenvluchten ging uitvoeren op de nu zo populaire Spaanse bestemming. De Dove op Malaga is overigens geen oude MAC kist, maar MSN: 04534 (CN-MBA Royal Moroccan Air Force, N9888A Visionair, last flight 1987) en er zijn plannen het toestel na restauratie te voorzien van een andere beschildering…. Helaas weer een stukje MAC geschiedenis dat zal worden gewist.

fijne vakantie allemaal
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2018 23:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Een heel mooi kistje geworden, wat een mooi spuitwerk, erg strak......een plaatje..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jul, 2018 1:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi verslag, pracht model, mooie foto's en afsluitend nog een leuk stuk geschiedenis.

Kortom zeer geslaagd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jul, 2018 8:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Deze is inderdaad prachtig geworden, er zit heel wat werk in, maar het resultaat mag er zeker zijn, helemaal het spuitwerk is super geworden, het enige wat een beetje afbreuk doet aan het model zijn de raampjes, anders zou je zo zeggen dat het een echt toestel was geweest, prachtig.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jul, 2018 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dat is zo met die decals erop echt een prachtig modelletje geworden ineens. Je krijgt echt een mooie collectie zo. Ik vind de raampjes juist bijdragen aan het realisme, vooral de cabineramen met de gordijntjes erachter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jul, 2018 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Prachtig model geworden en een verhelderend stukje geschiedenis als slot :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jul, 2018 15:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Schitterend geworden VJ…..zeker die foto van het model samen met de boxtop! Echt een plaatje :brouw:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jul, 2018 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
Wat een gaaf en realistisch model geworden. :brouw:

Jeroen

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 17:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 937
Woonplaats: Oosterhout
Deze had ik even helemaal gemist VJ. Schitterend model geworden met een tof verslag zoals altijd. Ik blijf je metaalkleuren altijd erg goed vinden.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Mooi resultaat VJ, je heb de lat weer lekker hoog voor mij gelegd. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement