Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 maart, 2018 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Gaaf ding René, je maakt er echt wat moois van.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
...

Meer dan een jaar verder. Ik vond het topic in een reeds gesloten groepsbouw (Gereral Aviation, licht vliegspul) en heb een moderator (thx Nemmy) gevraagd om het te verplaatsen naar de militaire hoek, omdat ik weer iets verder ben. Mijn rood-wit-blauwe F-16 is in afwachting van de decals, de Kamov 58 Black Ghost ligt ook te wachten op verdere progressie en dit kitje is één van de vele die nog op de werkbank liggen om af te maken.

Het scheelt toch, nu het uur er weer bij is (dus 's avonds langer licht) en het weer warmer en lekkerder weer wordt, dat dit ten koste gaat van het modelbouwen. Je kunt nu buiten weer wat doen, en de tuin wacht niet, wat de modellen wel doen.

Voor nieuwe lezers, hoe en wat: blader maar even naar het begin. Voor de anderen, vanaf hier weer verder:

Op de laatste foto had ik één helft van het glaswerk los op het model, nog niet vastgelijmd. Het lukte mij niet om de andere helft precies zo aan te brengen. Op één of andere vreemde manier moest je het schuin vanaf de zijkant aanbrengen. Aan de onderzijde paste het plastic van de heli in een inkeping in het glaswerk. Aan de bovenzijde zat een ovaal gat, waar de bovenplaat van de hoofdrotor in paste. Doordat ik dat gelukkig goed had uitgelijnd tijdens eerdere dry-fits, had ik hier geen problemen mee. Uiteindelijk had ik één helft van het glaswerk vastgelijmd. Na droging heb ik toen ook de andere helft geprobeerd vast te lijmen. Maar ik was niet tevreden. De bovenzijde van het glaswerk zat niet gelijk en aan de onderzijde paste het ook niet lekker. Nadat ik hier met iemand over gesproken had (IPMS regiomiddag te Ureterp), heb ik besloten om de laatst aangebrachte helft weer voorzichtig los te breken. Omdat het een vrij fragiel kitje is, zag ik hier wel tegenop. Gelukkig ging het goed en heb ik het glaswerk zo aangebracht, dat in ieder geval de lijmnaad van voor naar achter vlak liep. Wel ging dat ten koste van een naad tussen glaswerk en plastic. Dat heb ik uiteindelijk opgevuld met reepjes styreen, vlak gesneden, geschuurd, geplamuurd en weer geschuurd, zodat je het eigenlijk niet meer ziet.

Voordat ik straks ga schilderen (blauw), heb ik eerst nog de ski's aangebracht. Aan kleine staafjes uitstekend aan de romp (ca. 1 mm dik) moesten de ski's worden aangebracht. Gezien het flinke lijmoppervlak heb ik de pootjes onder de uitstekende staafjes gelijmd, in plaats van er tegen aan. Door een blokje hout te gebruiken, kon ik het mooi haaks aanbrengen. Na een nachtje drogen heb ik de andere helft ook aangebracht. Na droging was het spannend of beide ski's wel evenwijdig vastgelijmd waren, maar dat is gelukkig het geval. Hij staat mooi recht op de ski's. Op één van beide ski's is een flinke pitot-buis aangebracht. Hier en daar heb ik nog een klein stukje PE aangebracht. In principe is het model nu klaar om geschilderd te worden. Dit wordt mijn eerste model(letje) waarbij ik masks voor het glaswerk ga gebruiken (dit zat inbegrepen in de kit).

photo 474329

photo 474328

photo 474327

Ik zie op de foto's dat ik het glaswerk nog even goed moet schoonmaken (stofjes en schuursel) voordat ik de masks en de verf aan ga brengen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2017 19:28 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Grimbergen
Zo'n klein ding en toch zoveel details, knap werk.

_________________
Grtz
Gerry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank, deze is inderdaad erg klein (kleiner dan 1:28 :lol: ), maar heb wel kleinere 1:72 kitjes gebouwd:
photo 365239
(Hafner Rotachute)

Weer wat verder met de ULH:

Het glaswerk heb ik schoongemaakt met 70% alcohol, waarna ik de masks heb aangebracht. Van 2 raampjes was het de bedoeling om het middenstuk zelf op te vullen. Daar was ruimte gelaten, wellicht om te voorkomen dat door de vreemde vorm de mask vreemd ging plooien. Op zich viel het aanbrengen me niet tegen. Het is een soort van zelfklevend folie (adhesive?). Alleen waren de masks nagenoeg transparant, beetje op de gok geprobeerd om ze op de goede plaats aan te brengen. Pas na de verfjob zal blijken of het goed is.
photo 474371

Vervolgens een laagje grijze primer (spuitbus Action) aangebracht. Grijs is ook de kleur van het interieur. Hier overheen komt dan straks de blauwe laag. De lijmnaad is prima weggewerkt. Deze had ik na het verlijmen nog een beetje vlak geschuurd, plamuur en weer vlak geschuurd, laagje grijs erover om te controleren en weer vlak geschuurd.
photo 474370

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Goh, ik was deze al weer helemaal vergeten. Leuk dat je er weer verder mee gaat en ik vind het knap wat je laat zien in deze schaal. Succes met spuiten.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2019 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Haha dat had ik ook Ferry. Gaaf dat je deze nog afmaakt, Rene, en dat je hem uit de stoffige spelonken van t forum hebt getrokken. Ook al was ik hem vergeten ben ik nog wel benieuwd hoe die er, helemaal af, uit komt te zien.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AMP 1:72 Fairey ULH
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2019 13:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Juggernaut schreef:
Een zeepbel met straalaandrijving, wat lief! :mrgreen:

Wat een treffende omschrijving van Danny,
En inderdaad voor mij ook bijzondere aandrijftechniek.

Maar mooi werk. Alleen erg onhandig dat ze de masks niet een klein beetje kleur mee hebben gegeven.

Ben erg benieuwd hoe de zeepbel dadelijk in kleur er uit ziet.
Prachtig zoals je die fragiele onderdeeltjes in elkaar hebt gekregen.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2019 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Na het aanbrengen van de blauwe verf, konden de 'vele' decals aangebracht worden. ondanks dat de blauwe verf al glanzend was, heb ik toch maar een laagje glanslak aangebracht. Vervolgens dus de decals en een en ander weer geseald, wederom met glanslak. Na het verwijderen van de masks, bleek op een enkele plaats wat te weinig verf op een stijl te zitten. Dit is bijgewerkt met de kwast. Verder nog wat onregelmatigheden bijgwerkt, maar over-all viel het me alles mee. De tankbuis (grijze koker met rode dop) aangebracht en na het bekijken van wat foto's, heb ik hier en daar nog wat kleur aangebracht.

Op de foto hieronder is de status tot nu toe te zien. Aan weerszijden zijn nog de opstapbeugels aangebracht en deurgrepen (PE), dat was wel erg priegelen hoor.

photo 475312

Tussen de knalgele elementen op het rotorblad (dunne stukjes styreen aan onder- en bovenzijde vastgelijmd) en op de voorste steun van het landingsgestel (1,6 mm buis waarin een gat geboord is van 1 mm, door de midden gesneden en vervolgens om het stangetje gelijmd) die zijn aangebracht, komen nog steunen Gebaseerd op onderstaande foto.

photo 433001

Het einde nadert.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2019 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Wel een geweldig klein project. Lijkt me moeilijk om dit goed te krijgen dus petje af. :brouw:

Ik moet trouwens wel steeds denken aan Jeremy Clarkson die door de studio van de BBC rijdt in dat piepkleine autootje. :lol:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2019 10:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Heel leuk dat je deze weer oppakt René. Wat ongelofelijk klein en gedetailleerd. Prachtig!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement