Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 4:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


-Max. startgewicht van 12,500 lb (5,670 kg).
-Bij voorkeur civiel, maar onbewapend militair (liaison, observatie etc.) mag ook.
-Helicopters zijn toegestaan.
-Geen warbirds/gevechtstoestellen!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Allemaal een heel goed 2018 gewenst!

Mijn bijdrage aan de buddy-build General Aviation is een sportkist in Airline livery. De Reims-Cessna F152 II van de Transavia Vliegclub in de, in mijn ogen, mooiste beschildering: de 'Hockeystick livery'. In de jaren '80 heeft het toestel ook nog in de 'Nedlloyd livery' gevlogen.

photo 419986

Het lijkt een redelijk eenvoudige bouw, dus misschien zit er een tweede project in. Dat zal dan een Martinair thema krijgen. Maar niet te hard van stapel lopen… een halfjaar is zo om.
Eerst een introductie.

Cessna 152
Het model is een Minicraft Cessna 150, dat oorspronkelijk in 1973 onder model Nr. 8517 werd uitgegeven door Bandai Co., Ltd. (ook de bedenker van Pokémon en Tamagotchi).

photo 432242

photo 432241

photo 432243

Ik ga er een Cessna 152 van maken. Het grootste verschil zit onder de motorkap: de 152 heeft een 110PK Lycoming O-235 en de 150 een 100PK Continental O-200-A motor. Uiterlijk zien beide modellen er vrijwel identiek uit. De meest kenmerkende uiterlijke verschillen zijn (vanwege de vele cosmetische wijzigingen, vergelijk ik het met de laatste Cessna 150 versie):

- Dubbele uitlaat onder de motor bij de 150, waar de 152 er één heeft.
- Bobbel boven op de cowling van de 152, dat bij de 150 platter is. Ook is de cowling van de 152 iets smaller in vooraanzicht.
- Dorsal fin van de 152 loopt door tot het achterraam. Bij de 150 is deze korter.
- De deuren van de 152 zijn iets naar buiten gebogen, terwijl de deuren van de 150 recht lopen. Hierdoor ontstaat iets meer schouderruimte in 152 vergeleken met de krappe 150. Of ik dit detail ga corrigeren weet ik nog niet. Waarschijnlijk zie je er niets van en levert het alleen nodeloos veel werk op.

De Cessna 152 volgde in 1977 het beroemde model 150 op (het op 5 na meest gebouwde vliegtuig ter wereld.) Van de 152 werden tussen 1977 en de Cessna productiestop in 1985, 7,584 stuks gebouwd. De meerderheid in de Cessna fabriek in Wichita, Kansas en 640 stuks onder licentie door (het inmiddels failliete) Reims Aviation Industries in Frankrijk. Deze toestellen kregen de letter ‘F’ voor het modelnummer.

De tweezitters van Cessna hebben geen naam gekregen, in tegenstelling tot de grotere modellen, zoals de 172 Skyhawk (of Cutlass RG), 177 Cardinal, 182 Skylane, 185 Skywagon, 201 Centurion etc. etc. Het dichts bij een naam voor de tweezitters komt de niet officiële aanduidingen “Commuter” voor de luxe versie (met uitgebreider IFR instrumentarium), officieel aangeduid met een ‘II’ achter het model nummer. En de aanduiding “Aerobat”, voor de variant die geschikt is voor kunstvluchten en die is uitgerust met een 130 PK motor (herkenbaar door een ‘A’ voor het model nummer.)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op di 20 maart, 2018 18:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Goede bijdrage. Ik ben gek op small planes met big names, lekker contrasterend.
Ook ik vind de hockeystick livery mooi. Veel plezier met bouwen :brouw:

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Ben er een beetje over aan het lezen. De kit schijnt door IPMS als redelijk uitdagend genoemd te worden. Tenminste, als je hem 'correct' wilt bouwen, wat dat dan ook is. In elk geval heb ik nog twee verschillen gevonden dat aangepakt moeten worden om er een 152 van te maken:

- De twee skylight windows zaten niet in het dak van de PH-TVM. Ze waren sowieso slechts een customer option en kwamen alleen standaard bij de A150 'Aerobat' modellen K (1970) en L (1971-1974).
- Het landing light in de vleugel komt te vervallen en een landing light in de neus komt er voor terug. Daarmee komt ook de luchtinlaat onder de propeller iets verder naar achteren te liggen. Vanaf model C150L (1971) was dit standaard om een beter zicht te geven bij het landen in het donker. Door trillingen gingen de lampen echter sneller stuk en dus kwam de lamp in de vleugel in 1984 terug bij de laatste C152 modellen. De PH-TVM had de lamp in de neus.
Inmiddels heb ik lekker veel foto's van internet gehaald en met name koellucht openingen links en rechts van de propeller zullen flink op de schop moeten. Gepriegel op de millimeter: heerlijk ;-)

photo 432318
C150

photo 432319
C152

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat wordt een leuk project zo VJ. Met jou skills gaat dat helemaal goed komen. Ook ik ben erg gecharmeerd van het Transavia kleurenschema. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2018 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat wordt nog een hele ombouw! Ben benieuwd hoe het toestel vloog, een S-11je heeft al 190 pk en zelfs mijn deelname aan de groepsbouw heeft al een 125 pk motor, deze lijkt me een beetje underpowered. Hoe ga je trouwens de beschildering doen? Probeer je alles te spuiten of ga je decals ontwerpen?

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 0:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Shake schreef:
...deze lijkt me een beetje underpowered. Hoe ga je trouwens de beschildering doen? Probeer je alles te spuiten of ga je decals ontwerpen?

Ooit heb ik deze https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=378 crash zien gebeuren. Een warme zomerdag en twee niet al te lichte mensen die een brandweervlucht zouden gaan uitvoeren. De kist kwam wel los, maar had gewoon geen power om echt te klimmen en toen maakte te vlieger de beruchte, maar kapitale fout, door de neus verder op te trekken... De 'building' was de gevel van de Fokker fabriek. En ook met de PH-TVM liep het niet goed af, ook al had dat een andere oorzaak.
De Piper Super Cub, zeker een versie met 125pk of meer, komt geen vermogen tekort. Dat is ook een prima reclamesleper of zweefvliegtuigsleper. Dat hoef je met een C150/152 echt niet in je hoofd te halen.

Ik ga het groen spuiten. De witte decals voor de letters heb ik al in huis en de Transavia T heb ik nog ergens op een verloren decalvelletje staan. Die past toevallig. Zelf printen is mij nog niet gelukt. De komende week hoop ik tijd te vinden voor het aanpassen van het voorste deel van de cowling (de 'nose bowl', zoals hij officieel heet).

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jan, 2018 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
En off we go: de nose cowling is het eerste deel dat ik heb aangepakt. Het is een aardig priegelwerkje geworden...

photo 433310
Dit is de cowling van het originele model. Deze is iets te bol en iets te kort. Ook de luchtinlaten komen niet overeen met een model 152 (zie foto's hier boven gepost).

photo 433311
Dit is de basis voor een scratch lower cowling. Het bovenste deel van de cowling heb ik wel gebruikt, ook al is deze iets te bol vergeleken bij die van een 152. De front cowling is hier al gesneden en opnieuw verlijmt in de juiste vorm met kleine strookjes styreen.

photo 433309

photo 433314
Dit zijn de voorbeelden uit de realiteit die ik als referentie heb gebruikt. Cowlings voor 152's die gewoon op eBay staan ;-)

photo 433312

photo 433313

En dit is mijn freubelwerkje geworden na het aanbrengen van de plamuur. Ik ben nog niet klaar met schuren. Dat gaat verder na het spuiten met microfiller.

photo 433315
model versus realiteit
photo 433308
Er zijn vast nog details die niet 100% kloppen, maar voorlopig ben ik er tevreden mee. Tegelijk met de cowling heb ik de motor aangepakt. Die komt in de volgende update aan bod.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jan, 2018 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Lekkere start. Ben benieuwd welk moois jij weer gaat brouwen.
Als leek op gebied van civiel gebeuren. Mag ik vragen wat een hockeystick livery is?

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jan, 2018 5:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Timmie schreef:
Mag ik vragen wat een hockeystick livery is?

Zeker Arjan:
Citaat:
wikipedia: Hockey Stick Livery
In aircraft livery design, a "hockey stick" means a continuation of the cheatline which is rotated through an angle so as to sweep upwards over the tail fin. Among the first hockey stick liveries were the Eastern Airlines' 1960s jet livery and Alitalia's 1970 livery. Hockey stick aircraft liveries remained in fashion until the late 1970s/early '80s.

Het is de officieuze benaming voor de Transavia beschildering zoals gevoerd tussen 1977 en 1986. Bij de overgang van 'Transavia Holland' naar 'Transavia Airlines' in 1986, werd de beschildering rechte groene lijnen met daartussen de kleuren licht groen, oranje en rood, die verwezen naar eigenaar Nedlloyd. De PH-TVM heeft deze beschildering ook gehad tot haar einde in 1989.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jan, 2018 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie vorderingen! Zelf ben ik niet erg opgeschoten met de Piper, de meeste tijd is in de Hunter gaan zitten. Je had trouwens gelijk over de Flory washes, ze werken erg fijn dus van de week wat meer kleurtjes binnen gekregen :brouw: .

photo 433340


Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement