Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 12:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 jan, 2018 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Dag collega bouwers,

graag wil ik meebouwen in deze groepsbouw. Ten eerste de Phantom is een favorietje van me, ten tweede ik heb er eentje op de plank liggen, ten derde, 't is een PHANTOM (op 1/32).

Volledig buiten m'n comfortzone... 1/32. Ik wilde altijd al een grote Phantom op de plank hebben, en deze kon ik echt niet laten liggen voor die prijs.

Ik ga wel wat dingen veranderen aan het beestje, want ik wil geen duitse Phantom en al helemaal niet een uitgeklede -F.
Daarom zal ik een leuk jasje zoeken voor deze F-4 en aanpassen naar een -E.
Ik heb geen aftermarket, aangezien ik normaal in 1/72 zit te prutsen is deze grote schaal ideaal om aanpassingen te scratchen.

photo 433875

photo 433874

photo 433873

photo 433877

photo 433878

photo 433869

photo 433868

photo 433870

photo 433872

En dit is echt een slechte foto ;-)

photo 433871

Blijkbaar zal ik al plezier hebben met de stabilo's

F-4F

This was a "detuned" F-4E Phantom which was delivered to West Germany. It included the slatted wing of the F-4E, but had an unslotted stabilizer. German F-4s also utilized the British style seat harnesses in the cockpit instead of the US type. The F-4Fs has slotless stabilators throughout their life. A number of these airframes were operated by the 20th FS based at Holloman AFB on behalf of the West German government for training WG crews

Enfin we zien wel waar we uitkomen.... 1jaar tijd? Lukt zeker!

Grtz
Flynnn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jan, 2018 21:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Nog zo'n grote jongen :brouw: Ik ben benieuwd welke uitvoering het gaat worden, al enig idee?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jan, 2018 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Oww ja hoor... maar eerst kijken wat ik kan opsnorren van ombouwwerken en verbeteren.

Ik wacht nog even met m'n ideetje te uiten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2018 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Hey Flynn !!! Allereerst hartelijk welkom bij deze BB en erg leuk dat je hebt besoten om je aan te sluiten bij deze doldrieste Spokenbende. :wink:

Een erg fraai doosje heb je daar en betreffende de prijs-/kwaliteit-verhouding heb je mijn inziens een erg goede keuze gemaakt. De Revell editie is niet volledig correct, maar als we naar de Tamiya-editie kijken dan vinden we minstens net zoveel "pijn-plekjes". Groot verschil is echter wel dat je voor 1 Tamiya-doos ongeveer 4 Revell dozen kunt aanschaffen...!!!

Zaken waar je even naar kunt kijken omdat ze vrij goed opvallen, zijn navolgende:
1) De tip van de vertikale staart is aan de voorzijde te "hoekig" uitgevoerd. Het is aan te bevelen om deze scherpe hoek middels het gebruik van een stukje schuurpapier iets ronder te schuren. (Easy fix.)
2) Wanneer je de achterste stoel comform de aanwijzingen van de bouwbeschrijving plaatst, dan zal deze veel te laag in de achterste cockpit zitten. Hoewel niet de beste oplossing, kun je dit erg gemakkelijk verbeteren door de stoel iets hoger te plaatsen. Indien gewenst kun je onder de stoel een stukje plastic-card lijmen, maar als je goed naar de constructie kijkt, dan zul je zien dat er zich aan de achterzijde van de stoel twee "richels" bevinden welke keurig netjes in twee "richels" passen welke zich op het achterschot van de achterste cockpit bevinden. Deze constructie past dermate goed dat je de achterzijde van de stoel dus tevens "stabiel" tegen de achterzijde van het achterschot aan kunt plakken.
3) Tot slot zul je nog even naar de horizontale staart moeten kijken maar dat had je reeds zelf al opgemerkt. Wat je eventueel ook nog zou kunnen overwegen is om de opstaande vleugeltips aan te passen:
* Optie 1: je maakt gebruik van nieuwe horizontale staart-vlakken (slotted type) en wanneer je de rest van de doos OOB bouwt, verkrijg je vervolgens een F-4E "Late".
* Optie 2: je maakt gebruik van de bijgeleverde horizontale staart-vlakken en past de opstaande vleugeltips aan. Deze worden geleverd als zijnde slatted-type en dienen dan te worden veranderd naar non-slatted type. Daarnaast dien je dan tevens de "slat-activation bubbles" aan de onderzijde van de vleugel niet te plaatsen. Op deze manier verkrijg je vervolgens een F-4E "Early".

Wat je ook gaat besluiten, we kijken met erg veel plezier uit naar je bouw-activiteiten. :wink:

Afsluitend:
Zou je jezelf nog even "formeel" willen aanmelden middels het tabblad "GROEPSBOUWEN" (rechts bovenaan inde pagina).
BVD.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2018 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Dank je Shujaa, ik heb me ondertussen ook aangemeld op de BB.

Er zijn wat dingen die ik nog moet uitzoeken en zal aanpassen. Ik heb al heel wat gelezen.

De staart is nog het minste van m'n zorgen.
De cockpit zal toch wat meer werk worden. Ik ga de hele achterste "tub" verhogen. Indien je de stoel gaat verhogen dan zakken de zijpanelen relatief ten opzichte van de schietstoel. Er is geen aankleding aan de binnenkant van de romp en ook de bulkheads zijn nogal leeg. Beetje scratchen dus..

Ook heb ik gemerkt dat het voorste landingsgestel nogal magertjes is en de neus moet ook wat beter gemaakt worden.

Vraagje: heeft iemand per toeval een mooie foto van de horizontale stabilo's van bovenaf? Mag van een kit zijn ook, maar dan liefst wel de juiste voor een F-4E.

Thx


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2018 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Voorafgaand even een algemene mededeling: "Mannen, ik ben apetrots op julie !!!" Met de officieele deelname van Flynn staat het tellertje nu op 27. Daarmee acht ik deze BB bij aanvang een ongekend succes. Ik mag deze site reeds een aantal jaartjes volgen, mag er tevens reeds enige tijd actief lid van zijn, maar in al die tijd heb ik nog nooit een GB gezien met zoveel enthousiaste deelnemers...!!! (Goed, formeel is dit dan welliswaar geen "GB", maar ik ben ervan overtuigd dat jullie de strekking van mijn verhaal wel snappen. :wink: )

"Goeiendag" Flynn ! Erg fraai om te lezen dat je meer werk in deze rakker gaat steken dan dat ik had verwacht. Het klopt exact dat er veel meer werk aan de achterste cockpit-kuip moet worden verricht om het een & ander daadwerkelijk te corrigeren. Je geeft daarbij eveneens exact het grote probleem aan wanneer je enkel de stoel iets hoger monteert: de algemene verhouding in relatie met de side-consol's klopt dan niet meer... Ik kijk met erg veel plezier uit naar de operatie en hoop dat de patient erop vooruit zal gaan. :lol:

Ook je observatie met betrekking tot het neus-landingsgestel is correct. Persoonlijk acht ik dit niet erg storend maar het is inderdaad een beetje aan de magere kant. Verder dien je tevens enige aandacht aan de radome te besteden aangezien deze niet de correcte vorm heeft en veel te spits is uitgevoerd...

Voor wat betreft je vraagje over het hoogte-roer, denk ik dat ik je wel kan helpen met een paar foto's van mijn Tamiya uitvoering. Laat even weten wat je exact wilt zien en dan zal ik mijn best doen om een paar nuttige foto's te maken & te plaatsen.

Oh ja, en als je echt van een uitdaging houdt, dan kun je nog even naar de "lengte" van de inlaten kijken... 8)

Gr. Ruud.

P.S.:
Bedankt voor je registratie ! :wink:

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2018 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Geweldig dat er 27 Phantoms worden gebouwd! Een hele prestatie!

Bedankt Shujaa voor je toelichting, ondertussen ben ik m'n checklist aan het aanvullen met de komende taakjes!
Voel je vrij om te verbeteren en aan te vullen!

Cockpit Tub achter verhogen
Zijpanelen aankleden
Bulkheads aankleden
Bedrading instrumenten
Voetenstuur
Canopy Sluithaken
Spiegels
Omkasting canopy
Schietstoel Riemen
Details
Landingsgestel Wielpoot vooraan
Hoofdlandingsgestel leidingen
Schijfje tegen doorplooien
Wielbakken Leidingen
details
TISEO LESS Camera Vleugelwortel
Antenne Rug
Buik Luikjes openmaken
Omkasting
Vleugels Vleugeluiteinden juiste hoek
Flaps & Ailerons
Radome Verdikken
Pitot Metaal
Inlaten Lengte checken?
Afdekplaten scratch
Staart Afronden
Stabilo's Verstevegingsplaat aanwezig?
Slotted?
Bewapening Ombouw AMRAAMS
????
DECALS SP


Omvangrijk lijstje.... :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2018 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Da's een erg indrukwekkend lijstje ! :wink:

* Cockpit - voetenstuur:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je daar precies bij wilt aanpassen maar ik neem aan dat je ze mogelijk wenst te vervangen door PE of scratch-build.

* Landingsgestel - Schijfje tegen doorplooien:
Da's me ook niet helemaal duidelijk maar ik ben ervan overtuigd dat dat gedurende de bouw wel duidelijk zal gaan worden.

* TISEO - LESS:
"TISEO" is bekend en ik neem aan dat je dit in de vleugel-wortel wenst aan te brengen. "TESS" rinkelt echter geen belletje...

* Vleugels - vleugel-tips onder de juiste hoek aanbrengen:
Ik was me niet bewust van het feit dat Revell dit detail verkeerd heeft aangebracht. Bij de Tamiya-editie moeten ze inderdaad worden aangepast omdat de hoek niet juist is. Anyhoe: 12 graden up (als ik me niet vergis...) Verder is het wellicht de moeite waard om de diverse "hobbels & knobbels" aan de vleugel-tips even te checken. Ik durf niet met zekerheid te stellen dat deze bij de F-4E "Late" variant, gelijk waren aan F-4F...

* Vleugels - Flaps & Ailerons:
Bij een toestel "in rust" zakken de ailerons uit.

* Inlaten:
Revell heeft de inlaten niet helemaal correct en ze zijn een fractie te lang (lopen iets te ver naar voren door). Niet echt opvallend en aangezien dit een vrij gecompliceerde correctie is, zou ik het persoonlijk laten voor wat het is...

* Stabilo's - verstevigingsplaat aanwezig ? & de vraag "slotted":
Voor wat betreft de verstevigingsplaat zul je even wat ref-materiaal moeten gaan opzoeken. Voor wat betreft de vraag "slotted", aldan wel of niet, zul je in dit geval het slotted-type moeten aanbrengen. De TISEO-kisten waren immers zogenaamde "Late airframes" en dus met het slotted-type uitgerust. (Stabilo-hoek: 23 graden down, als ik me niet vergis...)

* Bewapening AIM-120's:
Wederom een ref-check dingetje. Revell heeft in ieder geval de achterste "sparrow-bays" in lengte aangepast. Hier hangt een heel verhaal aan vast maar het komt er (kort samengevat) op neer dat de F-4F, na de ICE-upgrade in staat was om AIM-120's in de achterste bays te dragen. Ik kan me echter niet herinneren dat USAF-bakken eveneens deze modificatie hebben ondergaan. In dat geval zou je de lengte van de AIM-120 bays dus moeten terugbrengen naar AIM-7 "standaard..." Voor wat betreft de vraagtekens onder het kopje "bewapening", neem ik aan dat je daar zelf nog een besluit in moet nemen. (?)

* Decals:
"SP", dan neem ik dus aan dat we een Spangdahlem-kist mogen verwachten...??? Het zou wel heel erg wreed zijn als je dan voor het zogenaamde European One schema zou kiezen. Zeer zeker niet het makkelijkste schema maar wat mij betreft wel erg fraai omdat slechts weinig bouwers hiervoor kiezen. I dare You...!!! :lol: :lol: :lol:

Een erg uitdagend modificatie-pakketje. Mocht het doosje en al dat werk je bevallen, dan is het wellicht de moeite waard om een tweede exemplaar te overwegen en deze om te bouwen tot een F-4G, uiteraard eveneens met mooie "SP-markings". Wat mij betreft bijzonder fraai om een SP F-4E in European One te bouwen met een SP F-4G in het welkbekende SEA-schema. Beide rakkers zouden een zeer aantrekkelijk schouw-spel opleveren... :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2018 23:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Voor op het lijstje: deze snaak mag ook nog een nose job krijgen. Revell heeft deze wat te magertjes uitgevoerd. Er was ooit eens een resin correctie neusje voor uitgebracht (effe geen idee wie dat had gedaan), maar het is ook zelf te doen met wat styreen en Miliput:

photo 434138

Ja, scherp is Anders :mrgreen:

Cheers, Peter

P.S. Pjotr ziet net dat je dit in de lijst hebt staan onder de noemer 'radome verdikken'.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2018 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Duidelijk genoeg die foto :wink: Mischien wordt het ook wel de manier waarop ik'm zal verbeteren.

@Shujaa (en uiteraard de rest): Goed geraden die SP... angdahlem en uiteraard het European One Schema. Lekker sinister.
De decals zal ik zelf tekenen en printen. Zalig als er weinig kleur moet zijn voor de decals :mrgreen:

De vraag blijft dus: Heeft er iemand top- en bottom- view van de stabilo's => Slotted!

Voor de bewapening moet ik nog zien wat ik ga uitvreten...

De rest van het lijstje en de opm. van Shujaa zien we wel gaandeweg.

Morgen al wat beginnen prutsen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement