Nou laat ik dan ook maar beginnen met het voorstellen van mijn onderwerp voor deze eerste Buddy Build. De F-4B van "Fighting 14" VF-14 Tophatters.
Opgericht in 1919, is het Fighter Squadron 14 het oudste nog operationele eskader van de Amerikaanse marine. Daarom ook hun credo "oldest & boldest". Tegenwoordig opereren ze als VFA-14 (strike figter squadron) met F-18E/F's. Hun nickname is sinds 1942 "Tophatters" wat dan ook weer duidelijk terugkomt in hun insigne. De F-4B is in 1963 bij VF-14 in dienst gekomen en in '74 vervangen door de F-14A. Al die tijd zijn ze onderdeel van Carrier Air Wing 1 (CVW-1) geweest aan boord van respectievelijk de USS Franklin D. Roosevelt en de USS John F. Kennedy. Daarnaast waren ze in '66 op NAS Oceana gestationeerd. Dit eskader is in de periode dat het met de F-4 vloog actief geweest in Vietnam en heeft naast escort- en patrouillemissies tijdens verschillende aanvals- en ondersteuningsmissies bijna 300 ton bommen op Noord-Vietnam gedropt.
Omdat er een F-14 van dit eskader op het allereerste bouwdoosje dat ik ooit bouwde stond en ik de kleurstelling en het logo met het hoedje erg mooi vond, heeft dit eskader altijd een bepaalde aantrekkingskracht op mij gehad. Toen ik ooit op de site van Hannants zag dat er een 1:48 decal van dit eskader was, wilde ik die natuurlijk erg graag hebben. Helaas was die destijds uitverkocht, maar d.m.v. het plaatsen van een backorder heb ik 'm uiteindelijk toch in mijn handen gekregen
De Academy kit zelf heb ik van Lex (als in gebruikersnaam "Lex") ooit eens tijdens een brouwersdag overgenomen. Dus toen Ruud met gekscherend met idee voor een GB ter ere van het 60-jarige jubileum van deze kit kwam, was het voor mij een logisch gevolg om deze kit te nomineren hiervoor. Dus nu we het toch over de kit hebben, dit is 'm:
Standaard is de kit al rijk uitgerust qua papier en plastic.
En aangezien we nu kunnen beginnen met het aanmaken van een bouwverslag heb ik de onderdelen maar vast schoongemaakt en de gietramen voor jullie op de gevoelige plaat vastgelegd. En het zijn héúl véúl spròès!
Te beginnen met de romp.
Aangezien er geen sprue A is, beginnen we dus maar bij B welke de vleugelonderkant bevat en nog wat kleppen etc.
Gevolgd door sprue E met de bovenkant van de vleugels...
...en F met de centertank, luchtinlaten en onderkant van de cockpit en aanverwante onderdelen.
Dan verder met G welke de cockpitkuip en bijbehorenden onderdelen bevat, de verschillende vleugeltips, neus en neussensoren en last but not least de intakee en splitters.
Op sprue H vinden we dan de horizontale en verticale stabilizers.
Sprue I is klein, maar venijnig aangezien daar de lanceerrails voor de AIM-9 Sidewinders op zitten.
Op sprue K vinden we de banden en de schietstoelen.
En op L de dashboards.
De uitlaten, fanblades en arrestor hook zitten op sprue O
En hoewel los in de zak, schijnt ook het hitteresistente deel van de staart bij O te horen.
Dan hebben we 2 keer sprue P met wapentuig in de vorm van AIM-9 en AIM-120 raketten. De eerste in verschillende varianten.
Ook 2 sprues vinden we dan van Q met de tanks voor onder de vleugels en ik denk van GBU vuurwerk.
En tot slot hebben we nog de cockpitkappen en ander glaswerk op sprue R. Er loopt wel een naad overde kappen dus die moet zorgvuldig weggewerkt worden.
Dan zou je denken dat ik nu genoeg speelgoed heb om een jaar mee te vullen. Maar nee, mijn honger is nog niet gestild. Dus heb ik in de loop der tijd de volgende extra's verzameld.
Allereerst een gordelsetje van Eduard, want die zaten dan weer niet in de kit.
Omdat het best een groot model is, mogen de details wel naar voren komen. Daarom heb ik voor de "duidelijk zichtbare" wielbakken en binnenkant van de motoren nog een Eduard setje besteld met "exterior details"
De pitotbuizen en AoT probe van de kit mogen er aan geloven, want ik heb een gedetailleerder set van Master aangeschaft. Waarschijnlijk kwam ik daar toch niet onderuit aangezien ze meegegoten zijn en ik in mijn handigheid dergelijke uitsteeksel meestal vakkundig sloop
En om het mezelf qua airbrushwerk wat makkelijker te maken heb ik nog een masker voor de cockpit van Eduard gekocht.
Tja, en dan de decals natuurlijk nog. Anders wordt het een hele klus om er een VF-14 vliegtuig van te maken.
En ook had ik in het verleden een decalsetje van Furball gekocht voor de intakes. Toen ik op de koopknop drukte, dacht ik dat het om een masker ging. Ik kijk nog wel even of ik deze ga gebruiken. Het kan geen kwaad om 'm in ieder geval achter de hand te hebben.
Voor de bouw moet ik nog even een goede strategie vinden. Ga ik de instructies volgen met af en toe een uitstapje naar PE etc., of ga ik modulair bouwen en zit ik wel hoe het samen komt? Met zoveel verschillende setje heb ik het mezelf niet heel makkelijk gemaakt verwacht ik. Gelukkig hebben we een heel jaar. Is 2018 eigenlijk een schrikkeljaar? Dan hebben we weer een dag extra
Nou, dan zou ik nu wel zo'n beetje aan het maximum aantal regels en plaatjes in één bericht moeten zitten. Wat mij betreft mag het nu zo 1 januari zijn.
Groetjes, Ingmar