Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 jan, 2018 20:33 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ooooooooooohhh.....oops.. :oops: :lol:
Maar in het ergste geval kunnen er ook Mk.82's onder zie ik.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2018 22:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Eindelijk is er wat vooruitgang....

Voorlopig ga ik de rechte lijnen opnieuw ingraveren en laat ik het niet rechte spul voor wat het is. Dat ging do votige keer ook al zo slecht.

Terwijl ik dat aan het doen was waren er twee plakken waar het plastic wel helemaal zacht leek. Een flinke deuk in het vlak, en de scriber
had er ook al moeite mee en prikte er zo doorheen. Er zit geen lijm daar dus even geen idee wat de oorzaak is.

Afbeelding

Dus een flinke lading putty er tegenaan..

Afbeelding

Afbeelding

Tijd voor de echte update: de cockpit is gedaan :)

Allereerst 2 klapstoeltjes, een Mk.4 en een Mk.6. Uiteraard heb ik geen idee welke welke is, totdat het opeens opvalt dat er een '4' of een '6' staat
op elke zijkant van het blok onder de stoel.

Afbeelding

En de badkuip

Afbeelding

Alle delen werden eerst voorzien van een laag grey primer uit de Tamiya spuitbus (Nee, niet met code rood, maar windstil was het ook niet. Dat maakt het
erg lastig werken met zo'n bus.) Vervolgens ging er een laag 'tire black' van Gunze overheen als basiskleur.

Afbeelding

De kuip werd voorzien van verschillende (geen 50) tinten grijs, en wat kleurtjes voor de details.

Afbeelding

De stoel werd voorzien van een drybrush, de zitting kreeg een viertal tinten groen te verwerken, gevolgd door iets khaki drab achtigs voor de gordels
en wat grijs voor het metaalwerk.

Afbeelding

Dit is de Mk.6. Geen idee of dat de goede is, maar deze gaat er gewoon in :)

En daarna gaan we door naar het instrument paneel. De update set voorziet van wat PE met een stukje papier waar de metertjes op staan afgedrukt..

Afbeelding

Afbeelding

De PE werd (volgens instructies) eerst voorzien van een laag 'tire black'

Afbeelding

En daarna werd de toplaag er lichtjes afgeschuurd zodat de metaalkleur op de opliggende details weer zichtbaar wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Nou ziet dat stukje papier er natuurlijk afzichtelijk uit en is welgeteld compleet onbruikbaar. De mjeters zijn volstrekt onduidelijk. Ik heb dit dus eerst
maar eens ingescand, daarna met een tekenprogrammaatje het zwarte stuk echt zwart gemaakt, de meters gevuld met wit, en daarna wat wijzertjes
aangebracht zodat het nog ergens op lijkt.

Afbeelding

En dan achter het PE

Afbeelding

Dus: papier vastgezet op het resin (Kristal Klear), en het PE daar weer opgezet (ook met Kristal Klear). De KK komt er wat overheen, maar als het goed
is droogt dat helder op en lijkt het op wat glaswerk.

Afbeelding

Afbeelding

En de andere kant van het IP is inmiddels ook gedaan

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2018 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 feb, 2008 2:23 am
Berichten: 547
Woonplaats: tilburg
ook wat heerlijk plak , hak en plamuur werk zie ik

was de decals van de metertjes achter de pe plakken geen optie geweest ? ( al dan niet met het betere knip en plak/schuif werk )


alex


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2018 10:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Decal was gemaakt voor de kit. Met veel moeite had het wellicht wel gekund. Als ik eraan had gedacht....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 0:11 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Op zich leuk opgelost met die metertjes, echter hebben de meeste instrumenten juist een zwarte achtergrond met witte wijzertjes. :wink: :P

Wat die zachte vlek in het plastic kan zijn, ik kom niet verder dan een fabricagefout...


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 10:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie werkzaamheden, mag ik vragen welk merk deze cockpit is? heb nog dezelfde kit ergens liggen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 16:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Deze is van Fisher Models: https://www.aviationmegastore.com/mirag ... &art=88420

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 16:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
thx...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jan, 2018 20:02 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Deze kit maakt er een ware titanenstrijd van geloof ik. Vandaar dat er wel wat tijd zit tussen updates terwijl ik niet zit te niksen ....

Allereerst maar eens de vleugels. Hoewel ik eerst alleen de rechte lijnen opnieuw wilde inkrassen heb ik er toch voor gekozen de cirkels en ovalen en sommige
vierkanten ook maar te doen. De complexere vormen gaan waarschijnlijk genegeerd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pylons voor de air-to-air missiles: 2 pylons, opgebouwd uit 4 helften en 16 (!!) ejector pin marks.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

And dan revell's idee van bewapening. Ik heb nog niet nagezocht hoe accuraat deze raketten zijn maar ik heb weinig hoop. Twee helften samenlijmen, waarna je eerst
flink mag schuren om steps te corrigeren, and dan kun je de voorvleugeltjes erin schuiven. Nou ja - dat had dus eerst gemoeten, dus die bult in het midden kon ik ook
eerst maar wegschuren. De vinnen aan de achterkant pasten voor geen meter, en het zit uiteindelijk ook niet geheel recht....

Afbeelding

Afbeelding

Gelijkertijd zijn ook de bommen in elkaar gezet, simplistisch als ze zijn, voorzien van een flinke lading putty en daarna weer bijgeschuurd.

Afbeelding

En dan kunnen we terug naar het beste onderdeel van de kit: de aftermarket cockpit. Zoals je ziet heb ik wel wat teveel plastic weggehaald om plaats
te maken, dus dat levert weer wat extra werk op.

Afbeelding

De zijpanelen werd op hun plek gelijmd.

Afbeelding

Daarna kon de cockpit op zijn plek worden gezet. Voor de zekerheid heb ik dat gedaan met de andere romphelft op zijn plek om te zorgen dat het geheel nog
steeds past als de tijd daar is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een gelukje: het glaswerk past uitstekend, en verhult ook nog eens een flink deel van het broddelwerk - het opvullen van de gaten hoeft niet
perfect te zijn :)

Afbeelding

En dan kunnen we eindelijk de motor erin lijmen

Afbeelding

Afbeelding

Gevolgd door het eindelijk de romphelften tegen elkaar lijmen. Veel lijm en ongetwijfeld een paar dagen vullen en schuren. Maar een belangrijke stap in het leven van
elk vliegtuigmodel ....

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2018 22:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Vooruitgang gaat wat langzaam, maar het gaat wel vooruit. Vooral veel putty- en schuurwerk.

Als eerste, de gehele naad over de romphelften, zowel boven- als onderkant, en daarna een flinke laag schuurmateriaal.

Afbeelding

Afbeelding

Er is weinig putty over, dus de pasvorm was niet zo heel erg slecht.

En dan de neuskegel. Ik had al eerder beide helften samengelijmd en compleet gladgeschuurd. Maar nu moest hij er wel op, en die
pasvorm was toch duidelijk weer minder.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook dit is simpel gefikst met wat putty en schuurders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste afbeelding laat zien hoe het er nu uit ziet. Ik ben niet geheel zeker van de vorm van de neus. Het lijkt of er een soort
"bobbel" zit direct voor de naad. Wellicht dat ik die nog duidelijk weg ga schuren, maar ik vraag me af hoe dramatisch dit gaat zijn.

En dan is het tijd voor de intakes. 2 delen per stuk, 4 totaal. De pasvorm aan de buitenzijde is niet zo slecht.

Afbeelding

Wat helaas dan weer niet geldt voor de pasvorm aan de binnenkant.

Afbeelding

Afbeelding

En dus wederom - meer putty.

Afbeelding

Afbeelding

En maar weer schuren dan maar.

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik die Vallejo putty wel lekker vindt werken. Makkelijk op te brengen en makkelijk te schuren en makkelijk om\
paneellijnen herstellen. Nou maar hopen dat er geen krimp optreedt in een week of wat.

En dan nog een belangrijke keuze: op zijn wieltjes of in flight.
* reden om op zijn wieltjes te gaan: dan heb ik dat wit-metalen setje tenminste niet voor niks gekocht.
* reden om in flight te gaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Absoluut niks. Niemendal en niks. Detail aanbrengen in de bakken van het hoofdlandingsgestel is niet zo'n probleem, maar er is
voor het neuswiel niet eens een wielbak om detail in aan te brengen. Dat had ik tot nu toe nog even gemist. De deuren gaan het
grotendeels toch wel verbergen, maar ik heb niet eens een plek om de wielpoot aan vast te lijmen. Misschien dat ik toch iets
gemist heb, maar ik heb toch echt geen wielbak gezien. Misschien moet het pootje aan de onderkant van de cockpit worden verlijmd,
maar daar is het wat laat voor. En om er nu nog een wielbak in te gaan fabrieken wordt wat erg lastig.

Tot slot: een eerste dryfit van vleugels en staart. De staart past heel netjes, de vleugels duidelijk minder.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement