Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

German Submarine Type XXIII[FERTIG]
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=271&t=50398
Pagina 1 van 4

Auteur:  Wolf73 [ di 19 dec, 2017 14:05 pm ]
Berichttitel:  German Submarine Type XXIII[FERTIG]

Ik moest er over nadenken of ik überhaupt wel mee wilde doen, maar gezien het feit dat ik wel eens een bootje wilde bouwen, is deze GB een mooi moment.

photo 424806
photo 424804

Cheerz :brouw:
Barry

Auteur:  markie [ di 19 dec, 2017 18:43 pm ]
Berichttitel:  Re: German Submarine Type XXIII

En hij heeft maar 23 onderdelen :)

Auteur:  tsjopper bob [ wo 20 dec, 2017 1:48 am ]
Berichttitel:  Re: German Submarine Type XXIII

En toch nog een Level 4

René

Auteur:  Wolf73 [ wo 20 dec, 2017 9:58 am ]
Berichttitel:  Re: German Submarine Type XXIII

markie schreef:
En hij heeft maar 23 onderdelen :)


Heerlijk toch?

tsjopper bob schreef:
En toch nog een Level 4


Misschien om het het een mal van ICM is?

Cheerz :brouw:
Barry

Auteur:  markie [ wo 20 dec, 2017 10:39 am ]
Berichttitel:  Re: German Submarine Type XXIII

:mrgreen:

Auteur:  FokkerFan [ wo 27 dec, 2017 19:36 pm ]
Berichttitel:  Re: German Submarine Type XXIII

Leuk kitje desondanks. Een dagje bouwen en een dagje airbrushen en klaar? :D 3 januari moet haalbaar zijn dan :wink:

Wat kost zoiets nou? Zelf wil ik ook ooit nog eens een echte U-boot maken. Dit is wel een mooie schaal lijkt me.

Auteur:  a-h7003 [ zo 21 jan, 2018 16:10 pm ]
Berichttitel:  Re: German Submarine Type XXIII

23 onderdelen ik dacht dat ik er weinig had .... ik ben benieuwt wat je er van maakt als ik zo op de meeste topics kijk zit er minimaal 2 dagen hak en schuur werk aan iedere kit

succes en we stalken je natuurlijk zoals bij iedere groepsbouw hoort

alex

Auteur:  Wolf73 [ wo 24 jan, 2018 13:11 pm ]
Berichttitel:  Re: German Submarine Type XXIII

Te lang geleden alweer dat ik aandacht heb gegeven aan mijn eigen topic :oops:

tsjopper bob schreef:
En toch nog een Level 4
René


Waarschijnlijk om dat het een mal is van ICM :?:

FokkerFan schreef:
Leuk kitje desondanks. Een dagje bouwen en een dagje airbrushen en klaar? :D 3 januari moet haalbaar zijn dan :wink:
Wat kost zoiets nou? Zelf wil ik ook ooit nog eens een echte U-boot maken. Dit is wel een mooie schaal lijkt me.


Nou....niet overdrijven hè, klaar in 3 dagen :lol:, hoewel mogelijk als je niet e.e.a. wilt aanpassen. En er komen aanpassingen, want deze sub is wel erg kaal als je deze OOB bouwt.
Wilde ook wel eens een duikboot maken, heb nog een andere, maar deze vond ik leuk om een mee te beginnen.
Wat kost deze? Reken op € 12-€ 14.

a-h7003 schreef:
23 onderdelen ik dacht dat ik er weinig had .... ik ben benieuwt wat je er van maakt als ik zo op de meeste topics kijk zit er minimaal 2 dagen hak en schuur werk aan iedere kit
succes en we stalken je natuurlijk zoals bij iedere groepsbouw hoort
alex


Thanks, en vooral doen.


Voor dat ik me bezig ga houden met het bouwverslag, eerst wat geschiedenisles.
Lekker lezen met een bakkie koffie of :brouw: .

Daar gaan we

De Type XXIII was een van de meest geavanceerde duikbootontwerpen van de 2e wereldoorlog, ook al werd het succes overschaduwd door de veel grotere Type XXI . Beiden maakten gebruik van Elektromotoren en konden daardoor worden ingezet als lange afstand duikboten. Met deze 2 types hoopte admiraal Dönitz om het initiatief weer over te nemen op zee van de geallieerden.

photo 434438
Type XXI
Bron:wikipedia

photo 434440
Type XXIII
Bron:dubm.de

In 1941 werden op 6 na alle Type II “kustduikboten” uit het Zwarte zeegebied teruggehaald om als trainingsvaartuigen dienst te gaan doen.
photo 434439
Type II
Bron:dubm.de

Toen de men begon met de ontwikkeling van de Type XXI eind 1942, werd het voorstel gedaan om een kleine versie te maken die ook uitgerust werd met een elektromotor, met de bedoeling om de Type II boten te vervangen in operationele gebieden. Admiraal Dönitz voegde hierbij 2 vereisten aan
1) De boot moest te vervoeren zijn over land, om de boot zsm daar te krijgen waar hij dienst moest gaan doen dus per trein in dit geval.(Achteraf waren er een hoop logistieke problemen, lees de geallieerde overmacht in de lucht, dus een trein kwam nooit erg ver)
2) Ze moesten gebruik kunnen maken van de standaard 21 inch (533mm) tube torpedo’s
Om punt 1 te kunnen bewerkstelligen, werd de boot zodanig gemaakt dat hij in stukken kon worden vervoerd, welke in een treinwagon paste. De romp bestond dan uit 4 losse stukken en de brug werd ook apart vervoerd.

De ontwikkeling van de type XXIII kreeg hoge prioriteit. Om de ontwikkeling te bespoedigen werd er gebruik gemaakt van de plannen van eerdere Type XXII prototype. 30 juni 1943 stond alles op papier en begon de productie op diverse werven in Duitsland, Frankrijk, Italië en bezet gebied in Rusland.

Het kleine voordelige ontwerp, had ook zo zijn beperkingen. Zo konden er maar 2 torpedo’s mee worden genomen, dus elke lancering moest dan ook tellen. Bevoorrading op zee (torpedo’s) was niet mogelijk omdat de rest van de boot moest vollopen met water, zodat de neus omhoog kwam. Dan konden de torpedoluiken worden opengezet en kon de torpedo in de lanceerbuis worden geplaatst. Dit werd alleen gedaan op de werf. ook had de Type XXIII geen dekkanon, zoals zijn grote broers. Maximale duikdiepte was maar 180 meter

De grote voordeel was uiteraard de elektromotor. Zodoende kon de duikboot langer onderwater blijven zonder zuurstofopname voor de dieselmotoren. Tevens beschikte de boot over een snorkel die voor zuurstofopname zorgde voor bemanning en motoren. Onderwater kon de duikboot een snelheid bereiken van 12,5 knopen (23,15 km). Snorkeldiepte 10,75 knopen en eenmaal boven ruim 9 knopen. En dat was best snel voor een duikboot onderwater. Tevens was een noodduik te realiseren binnen 10 seconden.

De eerste operationele Type XXIII was de U-2321, die op 17 april 1944 te water werd gelaten. Aan het eind van de oorlog waren er 61 boten te water gelaten. Echter zover bekend hebben maar 6 duikboten echte actie meegemaakt. Dit resulteerde in 5 gezonken schepen tegenover geen verliezen. Het laatste geallieerde schip, dat tot zinken werd gebracht was het vrachtschip Avondale Park op 7 mei 1945 rond 2300 uur.

Wat technisch geneuzel
Lengte: 34,7 m
Breedte: 3,0 m
Diepgang 9,8 meter

Snelheid oppervlakte : 9,7 knopen
Snelheid onderwater: 12,5 knopen
Snelheid snorkeldiepte: 10,75 knopen
Snelheid silent mode: 4,5 knopen

Maximale bereikbare afstand
Oppervlakte: 4815 km
Onderwater 360 km

Bemanning: 2 officieren en 12 bemanningsleden.


Mooie informatieve site als je geïnteresseerd bent in Duitse onderzeeërs
http://dubm.de/en/

Cheerz :brouw:
Barry

Auteur:  walesha [ wo 24 jan, 2018 15:16 pm ]
Berichttitel:  Re: German Submarine Type XXIII

altijd al verzot geweest op duikboten al zou ik er in oorlogstijd niet graag inzitten. :?
Nu ja, een boeiende intro over de geschiedenis en ik ga volgen want ben benieuwd wat je er van gaat maken. :)

Auteur:  Wolf73 [ vr 26 jan, 2018 17:27 pm ]
Berichttitel:  Re: German Submarine Type XXIII

Een aanvulling op het motoren gedeelte, waar ik op een ander fora op werd geattendeerd.

praktisch alle conventionele onderzeeërs hebben een elektromotor voor de onderwater aandrijving. Bij de meeste onderzeeërs uit de oorlog zoals de Type VII, IX, Gato, Balao, etc... werd de elektromotor gebruikt voor de aandrijving onderwater en de diesel motor voor de aandrijving boven water, bij de Type XXI en XXIII werd de elektromotor gebruikt voor de aandrijving boven en onderwater en de diesels werden alleen nog gebruikt voor het opladen van de batterijen (vandaar de benaming Elektroboot).

Zoals gezegd is het een vrij standaard kitje zonder al te veel poespas.
photo 434427

Die poespas kunnen we dus gaan uitbreiden. Dus heb ik gegoogeld op Type XXIII en kwam o.a. een mooie kit van Bronco tegen 1/35. Hier zijn de details mooi zichtbaar en ga ik dan ook gebruiken voor wat betreft de detaillering.
photo 434448
photo 434447
photo 434446
photo 434445
Of ik die rubberboot ga maken....dat weet ik nog niet.
photo 434443
photo 434441
Bron: http://www.militarymodelling.com

Nu kan ik die luikjes wel allemaal zwart schilderen, maar neuh....dat is niks.....een 0,2 boortje gepakt en uitboren maar.
Daar ben je wel even zoet mee. Vervolgens, tja wat zijn het....lasnaden oid er op getekend om deze op een later tijdstip met die eeeuh dingetjes van een fiberlamp te beplakken.
photo 434685
photo 434684
Dit is iig kant1
photo 434431

Nu lijkt me dit ook wel leuk om te maken bij dit model
photo 434450
Bron:https://web.ipmsusa3.org/content/german-u-xxiii-coastal-submarine
Het begin is gemaakt....geen weg terug meer.
Ervoor:
photo 434429
Erna:
photo 434430


Tot zover.

Eerst verder met het uitboren van de andere kant :roll:

Cheerz :brouw:
Barry

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/