Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 9:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2018 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt mannen. Nu snap ik waarom er zowel links als rechts van de staart APU uitlaten zitten. Tja, ik raak zelf ook een beetje het overzicht kwijt zo, maar daardoor stuit je soms ook wel weer op een mooie verrassing. Inderdaad was dit ook een mooie voor de Brilliantly British geweest, maar ja in januari wist ik natuurlijk nog niet dat die er aan zat te komen. En om nu nog een "vliegende eend" te maken is ook weer teveel van het goede denk ik. Bovendien heb ik nog een parallel aan deze in de restauratie staan. Het is zeker een typisch ontwerp. Omdat het vier motoren heeft, heb ik het altijd een leuk vliegtuig gevonden. Hoewel ik altijd afvroeg wat er nu het nut van was en of het niet met twee stuks afkon. Later begreep ik pas de noodzaak ervan i.v.m. de kracht van iedere motor en het bijkomede voordeel om op korte banen te kunnen landen en starten. Zelf heb ik er ook wel eens in gevlogen (als passagier dan). De eerste keer was volgens mij '98 toen ik met een vriend naar Florence vloog. Destijds was vliegen nog een stuk duurder verhoudingsgewijs, maar de service was ook heel anders. Vanaf Schiphol kon je alleen met Meridiana naar Florence vliegen, ook met een BAe-156 overigens, maar dat was een stuk duurder dan met Lufthansa. Met Lufthansa vloog je dan via München en zij zetten hun Avro RJ85's in op zowel de vluchten naar Schiphol als die naar Florence, de laatste mede door de korte baan daar. Alleen de terugweg van München naar Schiphol vlogen we toen met een 737-500. Dus meteen drie keer met een RJ85 gevlogen! En ik moet zeggen dat ik het me niet als een heel lawaaiig toestel herinner. Wat ook wel grappig was is dat bij vertrek vanaf Florence het hele apron volstond met BAe-146'en. Naast onze kist naar München stond er nog een van Lufthansa die naar Frankfurt ging en verder nog een van Sabena, Alitalia, Air France en een aantal van Meridiana. Het was duidelijk één van de weinige vliegtuigen met een redelijke capaciteit die daar kon komen.

Van 't weekend heb ik weer wat vorderingen kunnen maken. Echter zorgde een onverwachte barbecue (met diezelfde vriend als waar ik mee naar Florence was gevlogen) ervoor dat ik minder heb kunnen doen gehoopt. Maar bij mij hoort dat in de categorie "goede excuses". Zoals te lezen is had het model met de nieuwe variant van Parketplus gespoten voordat ik de decals erop deed. Omdat ik het model meestel met een wasknijper in de wielpakken neerzet, bedacht ik me dat ik daarmee het kontje van het model wel eens kon beschadigen. Dat dacht ik met een bolletje bluetac te voorkomen. Helaas had ik me niet bedacht dat die bluetac wel eens een uitwerking kon hebben op de pledge floor polish. En dat had het dus...

photo 452002

photo 452004

Gisteren heb ik daarom weer met mijn favoriete kleur lak (not!) lekker kunnen airbrushen. Vanavond ga ik dat maar eens uitpakken en hopelijk kan er dan meteen weer een laag floor polish overheen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 aug, 2018 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
FokkerFan schreef:
Nu snap ik waarom er zowel links als rechts van de staart APU uitlaten zitten.


Ik denk dat VJ bedoelt dat de motoren van dit toestel zo ongeveer hetzelfde type zijn als de APU in sommige grote kisten (dan uiteraard zonder de fan en koudelucht bypass). Wordt een leuk modelletje zo trouwens!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2018 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
TheFlyingDutchman schreef:
Ik denk dat VJ bedoelt dat de motoren van dit toestel zo ongeveer hetzelfde type zijn als de APU in sommige grote kisten (dan uiteraard zonder de fan en koudelucht bypass). Wordt een leuk modelletje zo trouwens!


Ah, dat zal het zijn dan ja. Ja, de motoren zijn niet groot inderdaad. dus die zouden zo in een 747 moeten passen.

Inmiddels is ie bijna klaar. Afgelopen week heb ik met houtlijm de cabineraampjes opgevuld en daar weer een laagje pledge overheen gespoten. Dat glimt nu ook mooi.

photo 452318

photo 452317

Gisteren konden de motoren erop en het landingsgestel. En daar zit 'm eigenlijk het grootste knelpunt van de kit. Om maar met het landingsgestel te beginnen, het is erg gedetailleerd en per stuk bestaat het uit vier deeltjes.

photo 452334

Echter past het niet lekker in de bakken en moet er hier en daar een beetje geknipt en geschaafd worden. Ik zal daaar nog eens een ander kiekje van maken. Ik durfde er niet meer aan te zitten, omdat ik met een stukje koperdraad de remleidingen met veel moeite nagemaakt en vastgeplakt had.

De motoren zijn ook mooi gedetailleerd, maar de uitsparing in de vorm van de vleugel is wat dieper of eigenlijk is het het aanhechtingspunt aan de voorkant iets te hoog. Hierdoor sluiten ze niet helemaal mooi aan. En dus zijn er wasknijpers nodig om alles goed op z'n plek te houden.

photo 452319

Nu de GP van België kijken en straks de boel afmaken.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 aug, 2018 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
En ik maar denken dat ik het met een avondje olieverf aanbrengen wel zou redden, nou niet dus. Maar na een paar avonden wat geduld is het dan toch gelukt. Klaar!

Allereerst nog wat close-up van het landingsgestel.

photo 452908

photo 452907

Ieder pootje bestaat dus uit meerdere delen die samen in de bakken moeten passen. Sommige heb ik een beetje moeten verkorten omdat anders het pootje te ver naar buiten gedrukt werd en niet ieder wiel de grond zou raken.

Toen zag ik nog een klein onderdeeltje in mijn bakje liggen waar ik alle losse delen in bewaar. Warempel! Het klepje van het neuswiel (rechts op de foto). Die is toch wel erg groot en zou bijna de grond raken. Na een beetje zoeken naar geode foto's blijkt dat maar een klein deel uit de romp steekt dus heb ik van een stukje sprue waar de nummertjes op staan maar een stukje afgebroken, vlak en in het juiste formaat geschuurd, geschilderd en dat achter het neuswiel geplakt.

photo 452909

Toen dat klaar was, was het kliedertijd! Een beetje witte olieverf en wat meer zwarte olieverf gaf uiteindelijk een mooi mengsel om de nodig kieren tussen de bewegende delen van het vliegtuig te accentueren.

photo 452896

Dat heb ik lekker een etmaal laten drogen en toen kon ik vanavond na de huishoudelijke klusjes eindelijk de spreekwoordelijke puntjes op de I zetten.

photo 452900

Maar ja, dat kon natuurlijk ook niet zonder een tegenvallertje te incasseren. Tijdens het schoonmaken van de vleugels brak er aan iedere kant een motor af.

photo 452897

photo 452898

photo 452901

Geluk bij een ongeluk is dat dat het schoonmaken en verweren toch wel een stukje makkerlijk maakt. Dus uiteindelijk de boel weer vastgeplakt.

photo 452902

Maar toen was het te donker om nog goede foto's te maken dus zullen jullie het nu moeten doen met wat foto's in de spuitcabine.

photo 452906

photo 452904

photo 452905

photo 452903

Morgen zal ik wat betere foto's maken met het daglicht. Mochten er nog opmerkingen zijn, dan hoor ik die graag.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2018 8:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dan is het eindelijk zover. De eerste airliner die ik afgemaakt heb sinds mijn Concorde in 2008 :oops: Dan nu dus eindfoto's met daglicht.

photo 452912

photo 452913

photo 452910

photo 452911

photo 452914

photo 452915

photo 452916

photo 452917

Hopelijk duurt de volgende niet tot 2028 :lol: Sowieso moet ik de volgende keer ook maar eens wat af maken binnen de geldende tijd. Bedankt voor de tips en verdere input.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2018 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk, klein compact kitje Ingmar, leuk gedaan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2018 11:44 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Goed dat je deze hebt afgewerkt.

Netjes! Mooi strak geheel.
Mijn complimenten.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2018 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 921
Mooi kistje geworden.... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2018 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1389
Woonplaats: Hardenberg
Wat een leuk toestelletje is dit geworden.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2018 10:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Ik heb deze bouw helemaal gemist! Het eindresultaat mag er echter zijn! Een super resultaat van een mooie kist. Mooie subtiele verwering ook.

Ik zie uit naar de volgende. Niet te lang wachten hè :lol:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement