Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2018 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het is weer tijd voor een kleine update. Beetje bij beetje ben ik het model aan het voorbereiden voor een laag grondverf. Dat betekent dat de cockpitramen eerst afgeplakt moeten worden. Zoals gezegd klopt de vorm van de ramen niet dus die heb vlak geschuurd. Met behulp van een kopie van een een decal vel van DaCo heb ik een masker uit tape kunnen plakken.

photo 446809

photo 446808

photo 446807

photo 446799

Dat ziet er best prima uit toch? In de achtergrond is ook de eerste BAe 146 (of eigenlijk een AVRO RJ85, het verschil komt zo aan bod) te zien die ik ooit gebouwd heb. Destijds heb ik visloodjes in de neus geplakt met Revell contacta lijm. Need I say more...? Dat werd dus een ramp met een verwrongen neus. Jaren geleden heb ik het model gestript van de verf, de kronkels dicht geplamuurd en een achterwand in de cockpit gemaakt. Zo heeft ie dus jaren in de kast gestaan en nu is het toch maar eens tijd om ‘m erbij te pakken en te kijken of ik wat synergievoordelen uit deze bouw kan halen. In ieder geval heb ik daar dus ook een masker voor geknipt.

Dan verder met het verschil tussen de BAe 146 en de AVRO RJ. Het is voornamelijk technisch verschillend waarbij de AVRO RJ nieuwe systemen kreeg en een geavanceerdere cockpit. Daarnaast heeft de RJ krachtigere motoren, de BAe 146 had Lycoming ALF 502 straalmotoren terwijl de AVRO RJ-serie beschikt over de LF 507. Uiterlijk zou de behuizing van de vier motoren hierdoor ook veranderd zijn. Dat vind ik echter moeilijk te zien. Voor mij zit het optische verschil ‘m enkel in de vorm van de zogenaamde “tail skid”, oftewel de staart staatsteun die de staart beschermt bij het te steil opstijgen. Hier een foto van de vorm van dat ding op een BAe 146:

http://www.airliners.net/photo/Air-UK/British-Aerospace-BAe-146-200/1682070/L
(Het gaat om die knoepert onder de staart)

Op de kit en die van de AVRO RJ-serie ziet ie er zo uit:

photo 446798

Het is alsof er dus al een stukje afgeschaafd is. Die moet ik dus maar eens in de juiste vorm gaan vijlen. Maar dat is voor de volgende update :D Dus tot dan!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2018 9:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het is alweer juni dus nog een maandje te gaan. Juni wordt voor mij dan ook airbrush-maand. Afgelopen weekend heb ik het model helemaal kunnen voorbereiden voor de eerste laag grondverf. Op het oog was het allemaal strak.

photo 447516

photo 447515

Jullie zien het wel, toch niet helemaal strak... Dus dat nog een beetje bijplamuren en bijschuren en dan kan er weer een laag over.

Zoals al eerder aangegeven gebruik ik waar mogelijk alleen Revell-producten voor dit model. Dat betekende dat ik mijn oude compressor en airbrush er weer bij moest halen. Dat spoot weer erg anders dan met een H&S, maar het zit er voor mij toch strak genoeg op. Meer daarover in de volgende update.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2018 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: Purmerend
Staat er mooi bij. Wit is al zo een rotkleur (vind ik persoonlijk)
Je hebt er heel wat werk inzitten om hem mooi passend te krijgen :brouw:

Dat soort dunne krasjes zijn heel irritant.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 10:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt voor je reactie Barry, wit is inderdaad een rotkleur en de reden waarom de meeste airliners waar ik aan begonnen ben in de "cabinet of doom" staan. Ik heb al heel wat varianten uitgeprobeerd en ben daarbij nooit echt een product tegengekomen waar ik enthhousiast over ben. Witte primer gaat meestal wel goed, maar dat is altijd mat en voor een civiele kist moet ik toch minimaal zijdeglans hebben.

Over wit en airbrushen heb ik een update. Allereerst de airbrush die ik gebruik voor dit project. Mijn eerste airbrush met compressor:

photo 448566

Om de primer mee aan te brengen was dit een prima airbrush, beetje 50/50 verdunnen en gaan. Echter belandt voor mijn gevoel meer dan de helft van de verf naast het model doordat het een brede spray geeft. Dichter erop geeft druipers en ophopingen dus dat is ook geen probleem. Maar omdat de primer er vlot op ging, heb ik ook de eerste twee lagen witte lak met deze airbrush gespoten. Na het drogen had ik echter wat last van korrels in de lak.

photo 448552

photo 448553

Misschien lag dit aan lak en heb ik niet genoeg geschud en geroerd. Maar om ook dit model weer op te bergen totdat ik over dit dipje heen ben leek me ook geen goed idee. Dus toch de mijn andere airbrush erbij gepakt en daarmee verder gegaan nadat ik de korrels er voorzichtig af had geschuurd. Helaas ben ik vergeten een foto te maken van dat resultaat en ben ik verder gegaan met het afplakken.

Na twee avonden afplakken het ik een mooi geel model.

photo 448565

photo 448583

Fijn dat het zo lang licht is. Maar wat een werk en dan ben ik nog niet helemaal klaar. Hopelijk kan ik vanavond het grijs spuiten en komend weekend het zilver en de boel weer uitpakken. Stay tuned...

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
I stay tuned.

Ik heb laatst ook een model (een autotje) wit moeten spuiten.
photo 448291

Na het aanbrengen van de primer (Vallejo air) heb ik 2 laagjes wit (Revell aqua nr 4) aangebracht. Dit heb ik flink verdund met speciale Revell aqua color mix. Het is wel wat duurder dan eenvoudige alcohol (70%), maar bij mij werkt het. Het zwart is Revell aqua nr 8. Model is een 1:43 auto van Heller.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt voor de tip René. Ik zal het eens in achterhoofd houden. Maar is dat dezelfde verf die je ook wel eens bij een Revell kit krijgt waar dan verf, penseel en lijm bij zit? Of is die weer anders? Daarmee heb ik namelijk bij het begin van dit verslag de velgen geschilderd en mijn ervaring met deze verf is nog niet al te best. Wel een mooie peus geworden trouwens.

Nog even een kleine update over de ‘146. Heel enthousiast heb ik vrijdag de buik grijs gespoten. Maar bij het uitpakken beddacht ik me dat het logo op de neus er zit en die ondergrond daar dan wit moet zijn. En daar had ik met afplakken niet aan gedacht :oops:

photo 448828


Dus dat moet ik weer opschuren tot de witte verf en dan netjes afplakken. Zo blijf ik bezig...alsof ik het niet druk genoeg had.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Maar is dat dezelfde verf die je ook wel eens bij een Revell kit krijgt waar dan verf, penseel en lijm bij zit?


Die 4-kante, deze:
Afbeelding

Mijn ervaring is, mooi fijn pigment, na verdunning mooi te spuiten. Sommige aqua's van Vallejo zijn iets groffer qua pigment. Maar er zullen ook andere merken zijn, maar daarmee heb ik geen ervaring. Tot nu toe spuit ik alleen met Vallejo air en Revell aqua. Ik spuit gewoon in de woonkamer en hoef dat ruik-spul niet. Ik vind het schoonmaken ook wel makkelijk, beetje airbrushcleaner, alcohol en water, flinke wat wattenstaafjes en alles blijft mooi bling-bling.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
FokkerFan schreef:
Zo blijf ik bezig...alsof ik het niet druk genoeg had.


Tja, en ook je enthousiasme hé.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2018 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wederom bedankt René. Ik zal het eens proberen, Revell producten zijn nog altijd makkelijk verkrijgbaar.

Vanavond heb ik vleugelranden zilver gespoten. Daar ben ik redelijk tevreden mee. Een paar kleine opkuispuntjes zijn er wel, maar dat komt goed.

photo 448856

Zo jammer dat ik het wit bij het logo op de neus ben vergeten af te plakken... anders was ik nu wel klaar geweest met spuiten en zou ik me kunnen richten op de decals.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun, 2018 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: Purmerend
Dat ziet er netjes uit dat zilver. Die ronding op de staart, dat lijkt me niet makkelijk.
Het je de tape zodanig mee kunnen buigen, zodat het die ronding maakt?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement