Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 sep, 2017 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Oké 'General Aviation' of Algemene Luchtvaart in ons Hollands.

Ik heb wel wat ideeën om voor deze groepsbouw iets te bouwen, maar weet niet of dat onder de Algemene Luchtvaart of Commerciële luchtvaart valt.

De Hongaarse Fokker C.V D die ik heb liggen werd als posterij-toestel gebruikt, dus ben bang dat die onder commerciële luchtvaart valt. Ook ben ik bang dat een van de drie politieheli's die ik op stapel heb om te bouwen, ook niet onder 'GA' vallen, maar onder Civiel Militair.

Maar ik zou bijvoorbeeld mee kunnen doen met het bouwen van een:

    photo 377445 - EC 135 Traumaheli;

    photo 403366 - Bo-105 Traumaheli;


    of

    photo 384089 - Aero 45 Maszóvlet lestoestel.

Dat is als trauma- of lestoestellen niet onder de Commerciële luchtvaart vallen, zou ik nog wel een aantal toestellen kunnen bedenken die ik zou willen bouwen van de RLS of KLM luchtvaartschool (Piper PA-28, Beechcraft Bonanza of ?).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 1:10 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Leuk dat het opengetrokken wordt!

ik denk deel te nemen met:
photo 419926
photo 419927

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 3:12 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ ph-adk, laat ik het anders formuleren, geen gevechtsvliegtuigen. Een militair liaison/observatie toestel is dus prima!
@ Scale72Modelking1984, het General Aviation citerium is laten vallen, het is Light Aircraft geworden, en dan maakt het niet uit of het een commercieel toestel is. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Tof, ik doe mee met een Cessna O-1 birddog welke nu een privé kist is. Ik gebruik de nieuwe 1/144 kit van miniwing, met injected transparante sprues, decals en masks. Dit alles in een ouderwets zakje.

photo 419975

Pas je de titel van dit groepsbouw idee nog aan?

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Oké, dus dan zou ik ook kunnen kiezen uit een van de drie rijkspolitieheli's of de Fokker C.Vd.

Dat maakt het lijstje waaruit ik kiezen kan:

    1. Een 1/72 Fokker C.Vd MALERT posterijtoestel;
    2. Een 1/72 Aero 45 MASZOVET lestoestel;
    3. Een 1/72 Bo 105 Trauma heli;
    4. Een 1/72 EC 135 Trauma heli;
    5. Een 1/72 SA 341 Gazelle Rijkpolitie helicopter;
    6. Een 1/72 Bo 105 Rijkspolitie helicopter;

    Of

    7. Een 1/72 EC 135 Rijkspolitie helicopter.

Zodra de tijd daar is zal ik wel de knoop door hakken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Lichte luchtvaart: wat een leuk onderwerp! Ik doe zeker mee. Ik zit te denken aan meerdere mogelijkheden. Maar inderdaad is de grens van deze groepsbouw definiëren best lastig. Misschien moet het niet te veel gaan over vaststaande definities, maar meer over het gevoel dat wij er als groep bij hebben. B.V. bij 'General Aviation' horen ook zakenjets en dat zie ik niet als lichte luchtvaart. En de grens leggen bij commerciële luchtvaart komt ook niet uit, want bv de PH-ISL (waar dit allemaal mee begon) is toch echt eigendom van een commercieel bedrijf en wordt ook geregeld als zodanig geëxploiteerd.
dave the doctor schreef:
Dan valt mijn PC-6 dus af.

Dat zou erg zonde zijn. Dat is toch een toestel dat zeker thuishoort bij de lichte luchtvaart? Als bush vliegtuig en de laatste decennia vooral als parashuttle.
ph-adk schreef:
Een klein kistje van KLM zoals een Cessna kan dan ook niet?
Tja, die kistjes waren van KLM Aerocarto, een bedrijf uit de general aviation, of van de KLM Aeroclub. Maar de PA-28 en de Bonanza van de KLS dan? Of gaat het vooral over het soort vliegtuig? Mijn gevoel zegt dat het allemaal toestelletjes uit de lichte luchtvaart zijn.
ph-adk schreef:
Oké, geen warbirds. Maar is mijn O-1 dan een grensgevalletje? :mrgreen:

Als het een toestel is dat 70 jaar geleden als militaire kist is gebouwd, maar al 65 jaar in privé eigendom is en civiel geregistreerd? Dan zou ik op basis van het soort vliegtuig zeggen: ja.
Scale72Modelking1984 schreef:
Oké, dus dan zou ik ook kunnen kiezen uit een van de drie rijkspolitieheli's of de Fokker C.Vd.
Zonder roet in iemands eten te gooien: mijn gevoel zegt weer van niet. Een heli met twee turbine motoren die nooit als licht pleziervliegtuig gebruikt zal worden is geen lichte luchtvaart. Dat zelfde gaat op voor de Fokker C.V.: een verkenner/bommenwerper die nooit als licht pleziervliegtuig is gebruikt. De Aero 45 dan weer wel. Omdat alle Aero 45's die heden ten dage vliegen worden ingezet als plezier en privé vliegtuig. Kortom: best lastig om de grens trekken.

Ik twijfel zelf tussen deze twee:
photo 419987
De eerste Piper PA-19 (ja, geen model 18 want oorspronkelijk gebouwd voor militaire doeleinden) van de Transavia Vliegclub.
photo 419986
Of de TVM in de jaren '80 Hockey stick livery.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
:( :?
Vintage Jet schreef:

Scale72Modelking1984 schreef:
Oké, dus dan zou ik ook kunnen kiezen uit een van de drie rijkspolitieheli's of de Fokker C.Vd.
Zonder roet in iemands eten te gooien: mijn gevoel zegt weer van niet. Een heli met twee turbine motoren die nooit als licht pleziervliegtuig gebruikt zal worden is geen lichte luchtvaart. Dat zelfde gaat op voor de Fokker C.V.: een verkenner/bommenwerper die nooit als licht pleziervliegtuig is gebruikt. De Aero 45 dan weer wel. Omdat alle Aero 45's die heden ten dage vliegen worden ingezet als plezier en privé vliegtuig. Kortom: best lastig om de grens trekken.

Ik dacht dat:
Juggernaut schreef:
het General Aviation citerium is laten vallen, het is Light Aircraft geworden, en dan maakt het niet uit of het een commercieel toestel is. :)

En dat lichtgewicht luchtvaart:
Lt D schreef:
"A light aircraft is an aircraft that has a maximum gross takeoff weight of 12,500 lb (5,670 kg) or less" (bron wiki).

was.

Volgens mij vallen al de opties die ik noemde binnen die categorie.

Daarnaast zeg je dat de Fokker C.Vd alleen als militair toestel is gebruikt, daar zal ik je moeten verbeteren.

photo 420000
(Laat je niet bedotten door de tekening op de verpakking, de MALÉRT C.Vd's hebben niet een machinegeweer gehad.)

In Hongarije is het toestel, dat werd besteld door MALÉRT, gebruikt als posterijtoestel. Het was vanaf dag één ingeschreven bij de "burgerluchtvaart".


Niet boos of kwetsend bedoeld VJ.

Nu ik dit geschreven heb: Waarom de Cessna O-1 Bird Dog wel toelaten, maar de Fokker C.Vd niet?

:? Het is duidelijk dat er nog wat vorm en duidelijkheid aan deze GB gegeven moet worden, wat wel en niet wordt geaccepteerd.
Ik leest wel wat de vorm van deze GB gaat zijn. Er zijn meer toestellen op mijn brouwwens lijstje, die heb ik alleen niet in huis. En ik moet ook op mijn portemonneetje letten.

Voorlopig kan ik uit mijn stash uit de genoemde toestellen kiezen.

1. Een 1/72 Fokker C.Vd MALERT posterijtoestel;
2. Een 1/72 Aero 45 MASZOVET lestoestel;
3. Een 1/72 DeHavilland H.D.89 Dominie, KLM Aerocarto;
4. Een 1/72 MBB Bo 105 Trauma heli;
5. Een 1/72 Eurocopter EC 135 Trauma heli;
6. Een 1/72 Westland SA 341 Gazelle Rijkpolitie helicopter;
7. Een 1/72 MBB Bo 105 Rijkspolitie helicopter;
8. Een 1/72 Eurocopter EC 135 Rijkspolitie helicopter;
9. Een 1/72 DHC-2 Beaver NNGLM "Kroonduif'.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 0:35 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik zie dat er toch nog vraagtekens zijn over wat er in de GB is toegestaan.
Laat ik dan even een lijstje zetten met de richtlijnen die ik voor deze GB wilde aanhouden.

- MTOW van 12,500 lb (5,670 kg).

- Bij voorkeur civiel, maar zolang het toestel niet bewapend is mag militair (liaison c.q. observatie) ook.
Waarom niet bewapend? Omdat ik het gevoel heb dat dat het thema kan 'vertroebelen'.
Uitzondering zijn de zgn. Warbirds, die zijn niet toegestaan. Wegens dan kunnen we net zo goed met z' n allen een Spit of Mustang gaan bouwen, en wat wilde ik nou net voorkomen! :wink:

-Heli's, lestoestellen (maar geen 2-zits Spit's enzo dus!) etc. zijn gewoon toegestaan.

En dat was 'm wel denk ik.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 0:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Juggernaut schreef:
- MTOW van 12,500 lb (5,670 kg).

De officiële limiet in Nederland voor lichte vliegtuigen staat trouwens op 5700kg.
Verder een leuk idee.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 9:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
een Bf-108, kan deze ook?

Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement