Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 9:14 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Na de Cessna van TheFlyingDutchman gezien te hebben is in dat topic het idee op komen borrelen om een GB te organiseren met het thema General Aviation.
Wat is General Aviation? Wel, kort gezegd, al het kleine grut wat over komt vliegen.
Echter moet het ontwerp wel vanaf het begin een civiel toestel zijn!
De planning is nog niet helemaal, maar ik zat te denken aansluitend aan de Captured GB (dus 2-12 beginnen), of we laten er een maandje tussen en starten vers in het nieuwe jaar!

Er zijn een aantal grijze gebieden wat betreft de diverse toestellen die mogelijk aantrekkelijk zouden kunnen zijn. Om er even een paar te noemen:

-Cessna Skymaster: Ondanks dat deze kist in militaire dienst heeft gevlogen, was het ontwerp aanvankelijk civiel.
Nu zullen er weinig Civiele Skymaster kits zijn, maar de Testors O-2 Skymaster is geloof ik wel aan te passen. Zie hier de eigenschappen van de militaire versie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_O-2_Skymaster
De civiele uitvoeringen van dit toestel zijn toegestaan!

-Beech Staggerwing: Ontworpen als zakelijk vliegtuig in de jaren '30, en later ook voor het leger gebouwd.
De civiel gemarkeerde Staggerwings zijn toegestaan!

-Cessna O-1 Birddog: Ook al zijn er vandaag de dag toestellen in civiele handen, was dit toestel ontworpen als een militair observatie vliegtuig. Dus deze is niet toegestaan!

- Piper (Super)Cub: Civiel toestel wat ook militair is gebruikt. Mits de civiele kleuren aangehouden worden is deze ook gewoon toegestaan!

Dit waren een paar voorbeelden, wil je meedoen maar heb je vraagtekens bij je model? Kijk even op Wiki, daar staat een hoop nuttige info!
Even voor de duidlijkheid: Warbirds zoals Spit's Mustangs etc. die in particuliere handen zijn, (denk bijv. aan de P-51 'Damn Yankee'), zijn niet toegestaan!

Wil je meedoen? Laat een berichtje achter!


Danny


_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 10:30 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ik zat net ook te broeden op een dergelijk thema.
Ik heb wat klein grut in mijn stash zitten doch deze zijn allen militair (Piper Super Cub, Do27, Auster A.O.P., Britten Norman Islander, ...)
Ik was net de term "Light Aircraft" aan het googelen: "A light aircraft is an aircraft that has a maximum gross takeoff weight of 12,500 lb (5,670 kg) or less" (bron wiki).

Als deze opengetrokken wordt, zou ik graag met enkele kleintjes deelnemen.

Up to U.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 10:58 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik wilde het voor nu nog op General Aviation houden, mocht daar echt te weinig animo voor zijn kan de boel altijd nog opengebroken worden.
Ik geloof dat er nog wel decals zijn voor o.a. civiele Super Cubs.
https://www.aviationmegastore.com/civil ... art=133069
https://www.aviationmegastore.com/civil ... art=133071

En mocht dit idee van de grond komen, dan zit ik er aan te denken om eens vreemd te gaan en een 1/72 Spartan Executive te doen. Ik heb het altijd al een sierlijk toestel gevonden, enkel zijn er geen 1/48 kits van...


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 16:26 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
En de kisten van Air America?
Civiele registratie om het werkelijke gebruik te verbloemen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2017 6:29 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Air America is ook een lastige, maar dit is mijn bevinding:
Dat Air America een façade was maakt niet zoveel uit denk ik. Het deed zich voort als een luchtvaartmaatschappij, en is dus commerciële luchtvaart, geen General Aviation. :wink:
Het achterliggende verhaal was weer verbonden met de krijgsmacht, dus ook geen GA.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2017 19:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Dan valt mijn PC-6 dus af.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2017 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Een klein kistje van KLM zoals een Cessna kan dan ook niet?

Ik heb een hoop leuke kleintjes maar allemaal militair of commerciële luchtvaart. Zie dus graag dat de regels worden aangepast naar alles wat nog in je huiskamer zou passen. Min de vleugels. En de staart.

Then again, ik heb een slechte score als het gaat om groepsbouwen en kan ik me beter bescheidener opstellen :mrgreen: Maar deze keer kan ik het echt tot een goed einde brengen. Ik heb een shake and bake kit voor ogen compleet met juiste decals.

photo 419792

Andere kits in mijn stash zijn: Een Cessna 172, fokker S-11, Pilatus porter, Spitfire Tr.9 en beaver. Alles in 1/144.

Eigenlijk wil ik wel graag meedoen.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2017 14:08 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Met alle vragen die er komen besef ik me dat er een hoop haken en ogen zitten aan dit GB idee...
Ik stel dan ook voor om op Lt D's suggestie in te gaan. D.w.z. de boel ombouwen naar een Light Aircraft GB. Dus toestellen met een MTOW van niet meer dan 12,500 lb (5,670 kg).
Met als voorwaarde dat warbirds niet zijn toegestaan. Ontwerpen zoals de Staggerwing uit die tijd mogen wel, maar geen jagers enzo wegens het is dan wel erg makkelijk om een Spit of Mustang uit de kast te grijpen, en dat wilde ik nou net voorkomen. :wink:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2017 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wat de regels ook worden: ik doe graag mee. Ik beloof absoluut niet dat ik een model af ga ronden binnen de tijd, maar ik ga het in elk geval proberen 8) Ik heb nog veel leuks liggen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2017 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Oké, geen warbirds. Maar is mijn O-1 dan een grensgevalletje? :mrgreen:

'The U.S. Army issued the specification for a two-seat liaison and observation monoplane, and the Cessna Aircraft Company submitted the Cessna Model 305A, a development of the Cessna 170.'

Een mustang is in de beginne al een militair vliegtuig en de O-1 is natuurlijk ook puur als militair toestel bedoeld, maar gebaseerd op de Cessna 170, een GA kistje en een mustang is dat niet.

Dus graag zie ik mijn verzoek door de organisatie goedgekeurd :D

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement