Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
@ Silenoz
Zolang je een Bf.108 Taifun met civiele registratie maakt zie ik geen probleem.

Een voorbeeld van een japanse civiele versie.

(Er zijn nog meer civiele versies van dit toestel te vinden.)


Als ik het onderwerp van deze voorgestelde groepsbouw goed begrijp, gaat het om toestellen tot 5700 kg MTOW met een civiele registratie.

Onder light Aviation is nogal wat categorieën, gemotoriseerd en ongemotoriseerd. Je zou dus zelfs een zweefvliegtuig kunnen bouwen, mocht je er interesse in hebben. Maar experimentele toestellen als een Fokker promotor of Fokker Spin valt ook binnen 'light aviation'. Ook toestellen met dubbele motor of straalmotor zoals een kleine Schneider DHC-6 Twin Otter of KLM Cessna Citation kunnen meedoen. Bij heli's heb je ook aardig wat mogelijkheden. De Sikorsky S-76 van Trump, gezien één onder ons bezig was met een Trump Boeing, zou zelfs nog net kunnen.

Ik hoop dat ik het goed begrepen heb.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 21:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Juggernaut schreef:
Laat ik dan even een lijstje zetten met de richtlijnen die ik voor deze GB wilde aanhouden.

- MTOW van 12,500 lb (5,670 kg).

- Bij voorkeur civiel, maar zolang het toestel niet bewapend is mag militair (liaison c.q. observatie) ook.
Waarom niet bewapend? Omdat ik het gevoel heb dat dat het thema kan 'vertroebelen'.
Uitzondering zijn de zgn. Warbirds, die zijn niet toegestaan. Wegens dan kunnen we net zo goed met z' n allen een Spit of Mustang gaan bouwen, en wat wilde ik nou net voorkomen! :wink:

-Heli's, lestoestellen (maar geen 2-zits Spit's enzo dus!) etc. zijn gewoon toegestaan.


Volgens mij past de Taifun hier, zelfs in militaire livrei.
onbewapend, max MTOW 1.350Kg, gebruikt als transport/liaison.
Tenzij term Warbird van toepassing is....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep, 2017 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Juggernaut schreef:
ILaat ik dan even een lijstje zetten met de richtlijnen die ik voor deze GB wilde aanhouden.

- MTOW van 12,500 lb (5,670 kg).

- Bij voorkeur civiel, maar zolang het toestel niet bewapend is mag militair (liaison c.q. observatie) ook.
Waarom niet bewapend? Omdat ik het gevoel heb dat dat het thema kan 'vertroebelen'.
Uitzondering zijn de zgn. Warbirds, die zijn niet toegestaan. Wegens dan kunnen we net zo goed met z' n allen een Spit of Mustang gaan bouwen, en wat wilde ik nou net voorkomen! :wink:

-Heli's, lestoestellen (maar geen 2-zits Spit's enzo dus!) etc. zijn gewoon toegestaan.


Danny, waarom niet 'bijvoorkeur' weglaten en gewoon 'civiel'? Dan blijven er legio toestellen over met de meest mooie historische beschilderingen, maar die civiel gevlogen worden. De Taifun is een goed voorbeeld: oorspronkelijk ontworpen als civiel tourvliegtuig en in WOII militair ingezet. Van de kisten die heden ten dagen vliegen zijn er velen voorzien van een militair schema, zoals de D-ESBH van de Messerschmitt Stiftung. Zo civiel als maar zijn kan ;-)

Ook toestellen als de Cessna L-19 (O-1) Bird Dog en de Stinson L-5 Sentinel blijven in deze definitieaanpassing mogelijk:
het prototype van de Bird Dog was immers de civiele Cessna 305 met registratie N41694 en de Sentinel is rechtstreeks afgeleid van het civiele model 105 Voyager.

Wellicht dat deze indeling op wikipedia als kader kan dienen, aangevuld met het bovenstaande over militaire schema's.
https://en.wikipedia.org/wiki/Light_aircraft

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep, 2017 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Valt een Canadair Challenger als overheidstoestel ook in deze categorie? Ik heb er nog een liggen van Revell die ik voor een CRJ conversie wilde gebruiken, maar omdat er nu diverse kits van zijn is dat niet meer nodig.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep, 2017 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Juggernaut schreef:
- MTOW van 12,500 lb (5,670 kg).


Denk het niet... Of ik google heel slecht.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 1:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
De Duitstalige wikipedia geeft wat aanvullende informatie, en zou goed naast de Engelstalige wikipedia te gebruiken voor de definitie 'Light aviation'.

Ben het met VJ eens om het simpel te houden en het alleen bij civiel geregistreerde toestellen te houden.

@Fokkerfan
Hoewel het me een interessant toestel lijkt, heeft de Canadair Challenger heeft een MTOW van 19,550 kg (43,100 lb), en dat is meer dan 5,7 ton.

Jets die wel zouden kunnen zijn bv.:
Cessna Citation I;
Learjet 23.


Er zouden er best meer kunnen zijn, maar heb deze twee jets op dit moment kunnen vinden die een MTOW van 5,7t of minder hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ik vind de omschrijving van Juggernaut prima, MTOW van 5670 kg, maar geen jagers/bommenwerpers daar staat het forum al vol mee. En volgens mij is een groepsbouw ook een klein beetje om de ongewone onderwerpen eruit te halen toch?

Kunnen we ons al inschrijven? :mrgreen: dat maakt het wel concreet.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 19:56 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik heb het idee officieel ingediend, nu hoef ik het alleen nog maar goed te keuren! :lol: :wink:
Ik zou zeggen, schrijf u in!
https://modelbrouwers.nl/group-builds/g ... -aviation/


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2017 12:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
https://en.wikipedia.org/wiki/Noorduyn_Norseman

Dit toestel lijkt mij te voldoen?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2017 18:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
markie schreef:
https://en.wikipedia.org/wiki/Noorduyn_Norseman
Dit toestel lijkt mij te voldoen?

Uiteraard valt die beslissing onder de verantwoordelijkheid van Chef-de-mission Danny, maar als het oer bush vliegtuig Noorduyn Norseman niet onder GA valt... prachtig onderwerp! Wordt het de versie op wielen of op floats?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement