Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 4:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alles wat maar 2 staartbomen heeft kan hiervoor ingeschreven worden, van houtje touwtje, tot hypermodern!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Nu de donkere dagen er weer aankomen en ik het altijd leuk vind om aan een groepsbouw mee te doen ben ik ook eens door mijn stash gegaan.
De enige twee dubbelstaarters die ik heb liggen is de DH-2 en een P-61.

Voor deze groepsbouw heb ik gekozen voor de DH-2.
Deze kit had ik al een poosje liggen. Ik vind het een super mooi toestel maar ik hikte er telkens tegenaan om te beginnen.
Want het lijkt mij niet de makkelijkste kit ivm de nodige rigging.

Nu moet het toch maar gaan gebeuren en hopelijk met deze groepsbouw een mooie stok achter de deur om hem af te maken.

de doos:

photo 420634

Verdere foto's heb ik nog niet gemaakt. die zal ik later nog invoegen.

Stukje vanaf het internet:
De Havilland Airco DH.2 was een Britse tweedekker die werd ingezet tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het project werd ontworpen door de Britse Geoffrey de Havilland voor de Aircraft Manufacturing Company (Airco) en was gebaseerd op zijn vroeger Havilland Airco DH.1 tweezitter. De Airco DH.2 was de eerste effectief bewapende Britse jager en is gebruikt door de Royal Flying Corps (RFC). Het project werd vervaardigd om in te zetten tegen de "Fokker Scourge" in 1915.

Ontstaan
Tijdens de Eerste Wereldoorlog in het Wester front was er nood aan vliegtuigen bewapend met machinegeweren die door 1 persoon kon bediend worden terwijl dezelfde persoon vliegt. Aangezien geen betrouwbaar onderbrekerstoestel aan de Britten beschikbaar waren ontwierp Geoffrey de Havilland DH.2. De DH.2 kreeg het ontwerp van de eerder verschenen Airco DH.1 maar was tegenover de DH.1 een eenzitter. De Airco DH.2 werd bewapend met een Cal.303 Lewis die op drie flexibele steunen in de cockpit werd geplaatst. Tijdens de vlucht kan de piloot zowel schieten als vliegen. De Airco DH.2 kreeg net zoals de Airco DH.1 een motor achterin. De Airco DH.2 kreeg een Gnome Monosoupape motor. die een vermogen had van 100 Pk. De Airco DH.2 werd voor het eerst ingezet in Juni 1915 aan het Wester front. In totaal zijn er 401 toestellen gebouwd.

Operationele dienst
Het Nr. 24 eskader van de RFC was het eerste eskader die werd voorzien van Airco DH.2 toestellen die in Frankrijk gelegerd waren in Februari 1916. De Airco DH.2 bewees gauw zijn nut tegenover de Duitse Fokker Eindecker tijdens de Slag van de Somme. In 774 gevechten werden 44 vijandelijke toestellen vernietigd. Dit enkel in het Nr. 24 eskader.

De aankomst van de Duits tweedekkers zoals de Halberstadt D.II en de Albatros D.I die beiden in September 1916 aan het front verschenen, betekende dat D.H.2 enorm zwak was tegenover deze krachtiger toestellen. Het Nr. 24 en het Nr. 32 eskader RFC werden later uitgerust met Havilland Airco DH.5 toestellen die in Juni 1917 aan het Front verschenen. Enkele DH.2 toestellen bleven in dienst boven het front van Macedonië tot de herfst 1917 zodat de DH.2 te oud was om als vechter in dienst te gebruiken. Het werd gebruikt voor trainingen in 1918.

Technishe gegevens
Fabrikant: Havilland
Bemanning: een
Lengte: 7,69 m
Hoogte: 2,95 m
Spanwijdte: 8.61 m
Vleugeloppervlakte: 23,24 m²
Leeg gewicht: 431 kg
maximum gewicht: 654 kg
Motor: 1× Gnome Monosoupape
Vermogen: 100 Pk (75 Kw)
Maximum snelheid: 150 km/u (Sea level)
Vliegbereik: 400 km
Dienstplafond: 4,265 m
Bewapening: 1x Cal .303 Lewis.
Bouwjaar: 1915
Eerste gebruik: Januari 1915
Aantal gebouwd: 401

Bron: militair.net

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Laatst bijgewerkt door Timmie op zo 11 feb, 2018 12:27 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 14:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
succes met deze...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2017 18:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuk dat er ook houtje touwtje toestellen meedoen!
Succes.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 17:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Je kan met een beetje moeite iets heel moois maken van een DH.2, Maar om dit nou een dubbelstaarter te noemen..........

Ik zie er maar één. Ik zie wel wat buizen en kabels naar één punt aan de achterkant lopen. En daaraan zit maar één
richtingsroer en één hoogteroer. Volgens mij is dit dus een enkele staart.............???!!
Een staart zit gewoonlijk helemaal aan de achterkant en al die buizen zitten net iets achter het midden. Ik kijk goed, maar
ik zie echt geen dubbele staart.
Maar goed, het is en blijft een mooi en apart model.

Ik heb ooit de versie van Smer gebouwd. Een hele uitdaging. Vooral al die draadjes............

photo 112405

photo 112408


_________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Technisch gezien staat er volgens mij in de regels dat een vliegtuig mag meedoen als het twee staart-bomen heeft, wat hier in principe het geval is. Er staat niks over het aantal staarten ;)

Dus ik zou zeggen, veel plezier met de bouw! Hoe meer zielen hoe meer vreugd! Succes met al dat houtje-touwtje werk! :)

Groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Feather schreef:
... Er staat niks over het aantal staarten ....
Groeten, Ben



..........daarom heet deze groepsbouw dan ook : Dubbelstaarters.............

Het zal wel aan mij liggen......|-/

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 22:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
ETG schreef:

..........daarom heet deze groepsbouw dan ook : Dubbelstaarters.............



Het was verder niet aanvallend bedoeld, en als dat wel zo overkomt mijn excuses. Ik wil hier allen wel nog aan toevoegen dat letterlijk in de regels staat:

regels schreef:

Alles wat maar 2 staartbomen heeft kan hiervoor ingeschreven worden, van houtje touwtje, tot hypermodern!



Maar we dwalen af, en ik laat het hier bij; Timmie, succes met de bouw.

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 sep, 2017 8:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Bedankt Ben ik heb wel wat succes nodig met deze. :-)

Ik zou hier een ding over willen zeggen.
Willen jullie stoppen met het vervuilen van dit bouwverslag met een discussie over een miniem verschil tussen de regels voor deelname en de naam van de groepsbouw.
Daar zijn andere plekken voor gereserveerd op dit forum.

Alvast bedankt.

Dan wens ik nu iedereen veel plezier met de bouw van zijn brouwsel

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 sep, 2017 1:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Timmie schreef:
Ik zou hier een ding over willen zeggen. Willen jullie stoppen met het vervuilen van dit bouwverslag met een discussie over een miniem verschil tussen de regels voor deelname en de naam van de groepsbouw. Daar zijn andere plekken voor gereserveerd op dit forum.


Juist niet op een andere plaats, maar hier, in het betreffende topic. Dan heb je alles bij elkaar. Kritiek kan ook opbouwend zijn, hoeft niet altijd negatief te zijn. Het is juist de discussie die een topic interessant maakt. Ik lees liever dit dan 20 x 'mooi', 'gaaf' of 'ga zo door'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 sep, 2017 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooi toestel dit vliegtuig, dat het ooit heeft gevlogen is eigenlijk niet voor te stellen als je naar het ontwerp kijkt.
Een heel verschil qua bouw met de andere vliegtuigen tijdens WOI.

Suc6 met deze uitdaging benieuwd wat je ervan gaat maken.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement