Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 17:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven, mooi, heel mooi. Die houding ook, heel levensecht. Ook al zou het qua kleuren niet helemaal levensecht worden is het toch een leuke biologie-les :wink:

Groet

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 nov, 2020 23:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Anne. Ik heb nu de vleugels gebouwd met behulp van inpakplastic en een flesje glansvernis van Vallejo.

photo 523019

photo 523020

De plooien worden met een fijn penseel gevolgd, het vernis is onverdund omdat er een ophoping nodig is.

photo 523021

Dit geeft een organisch uitzicht aan de anders te strakke plooien die er eerder in geduwd waren met een vingernagel.

photo 523022

Dit ziet er volgens mij een pak realistischer uit dan de kitvleugels. Er moet nog wel een patroon op gespoten worden. Nu nog wat plaatjes van de echte bidsprinkhaan, met ook een zicht op de vleugels.

photo 523012

photo 523013

photo 523014

photo 523015

photo 523016

photo 523017

photo 523018





Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2020 14:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi man,

Niet mijn ding maar vind hem er zeker levensecht uit zien.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2020 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Dit is echt heel gaaf om te zien.

Ik denk dat ik dit nog niet bijna voor elkaar zou krijgen.
Die vleugels zien er echt heel mooi uit. Voor zover mijn lekenoog kan zien, komen ze als zeer levensecht over.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 apr, 2022 13:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven, nog een eindtopic? Ik dacht me te kunnen herinneren, maar misschien was dat gewoon de kleur van het al groene plastic.

Succes ook met de rest,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 apr, 2022 23:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dag Anne, het beest gaat nog wel eens de kop opsteken, net als de Spinosaurus die zich ook beter leent om buiten in de tuin aan te werken. Hij is gestrand op de poten die ik wilde versmallen. Het referentiemodel heeft al lang geleden de geest gegeven...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2022 0:46 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Belofte maakt schuld, dus hier is de Okamakiri weer.

photo 560029

Ik had al een jaar geleden besloten dat ik de tibiae (lange uiteinden van de looppoten) van de bidsprinkhaan in staal wilde uitvoeren. Ze moesten namelijk veel slanker worden en toch zouden ze stevig moeten blijven als je op het insect drukt. Het heeft tot nu geduurd voor ik het zag zitten hier een poging te doen die poten te bouwen. Ik had wel staafjes in roestvrij staal maar ik was me er terdege van bewust dat dit zowat het hardste materiaal was dat ik in huis had. Ik kon ze dus alleen met de zware middelen bewerken. De eerste stap was dat ik de staaf platsloeg met een zware hamer zodat hij er meer biologisch zou uitzien. Het was ook de bedoeling het achterste eind van de staaf dunner te maken dan bij het gewricht, dus sloeg ik vooral op die kant.

photo 560030

Het staafje werd doorgeslepen een centimeter voorbij het gewricht, zodat er een angel geplooid kon worden die in de poot kon bevestigd worden. Dat uiteinde werd met de minislijpschijf bewerkt. Daarmee werd het staafje ook verder in vorm geslepen.

photo 560031

Op deze manier zou het moeten passen.

photo 560032

Ook de voorste poten krijgen staafjes, die iets korter zijn.

photo 560033

Met een polijststeen worden alle oneffenheden van het staafje gehaald.

photo 560035

Er is ook nog wat met de diamantvijl gewerkt, maar daarmee kan je door de hardheid alleen uitsteeksels weg krijgen.

photo 560034

De pootjes worden geregeld vergeleken om links en rechts hetzelfde te houden.

photo 560037

Nu moesten wel de voeten aan het smalle uiteinde vastgemaakt kunnen worden. Dat is een probleem met zulk glad afgewerkt materiaal dat nauwelijks te bewerken is. Een poging om er met de Proxxon op een draaitafel een gat in te boren, is mislukt omdat de boor steeds afweek op het ronde staafje en geel begon te gloeien. Ik kon er alleen een kras op maken. Maar het was voldoende als er een insnijding in het uiteinde kwam. Ik herinnerde me een handiger werktuig uit de koffer van mijn Black&Decker tool. Dit zijn dunne stenen slijpschijfjes. Door de poten vast te zetten in de machineklem kon ik er een groef in uitslijpen.

photo 560038

Ik dacht deze dicht te kunnen knijpen rond een draad, maar er kwam nog weinig beweging in.

photo 560036

Er kon een draadje in gelegd worden, maar er was nog steeds een hechtmiddel nodig.

photo 560039

Solderen loopt bij mij altijd op een sisser af, na verschillende pogingen kon ik steeds de draad terug los trekken.

photo 560040

Zap deed de klus ook prima.

photo 560041

Hier zijn de uiteinden van de draadjes bijgevijld.

photo 560042

Even de korte pijn, ik heb er een poot uitgevezen en die doorgeknipt.

photo 560045

Een gat boren waar de angel in past.

photo 560044

Met wat secondelijm zit dat snel muurvast.

photo 560046

photo 560047

photo 560048

Misschien vind ik een methode om de voetjes ook zo realistisch te maken, want de bestaande exemplaren zijn nu wat overscale.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2022 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hey, heel mooie nagedachtenis aan je huisdiertje! Met een beetje bodembedekking en een ondergrond zouden die voetjes geen probleem zijn denk ik!?
Groetjes, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2022 0:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Anne. Maar de voetjes moesten nog wel gerecupereerd worden van de poten uit de kit.

photo 560832

photo 560833

Er is een messing buisje gebruikt voor de bovenste tarsus, dit ging over het draadje uit de vorige update. Dan werd de voet van de kit wat bijgevijld, doorboord en er aan gelijmd. Nog enkele doorns werden gebruikt voor uitsteeksels. Bij al die bewerkingen heb ik wel een antenne gebroken, dus heb ik die gedemonteerd en er een nieuwe in de plaats gezet. Ik was dit weekend op de WME 2022 in Veldhoven en ik zag daar een afgewerkte Okamakiri in de wedstrijd. Ik meende er ook een foto van gemaakt te hebben maar vind die nu niet terug. Op het eerste zicht was die wel uit de doos gebouwd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2022 7:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Wordt wel heel levensecht, Steven, misschien kan je hem uitlenen aan een dierkundig museum ?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement