Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 15:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Om de enorme deuk in mijn modelbouwego weer een beetje op te knappen, vandaag maar eens aan een figuur begonnen. Die deuk is ontstaan door de beide 1/350 schepen die eigenlijk totaal niet meer gaan zoals ik mij dat voorgestald had, met name het schilderwerk is 3 * Kilo Uniform Tango en om mij zelf weer een beetje omhoog te halen, begonnen met dit figuur om zo te bewijzen dat ik het schilderen toch echt wel snap :lol: :lol:

Hieronder even de geschiedenis van de Flying Tigers, waarbij helaas niet is vermeld waarom zij zo'n rugpatch droegen.
Dit was meer een reddingmiddel voor de US piloten die na een crash oid in China terecht kwamen, hier stond in het chinees dat zij vrienden waren en niet bij de Japanners hoorde. Anders was een lynchpartij toch 1 van de eerste handelingen die werden uitgevoerd

De Flying Tigers of de First American Volunteer Group (AVG) opereerde als deel van de Chinese Luchtmacht in 1941-1942. AVG stond onder leiding van Claire Lee Chennault. De piloten waren eerst civiele vrijwilligers, maar na presidentiële goedkeuring mochten piloten van de Amerikaanse luchtmacht, marine en mariniers ook deelnemen.

In april 1937 accepteerde Claire Lee Chennault een opdracht voor drie maanden om in China de luchtmacht door te lichten. Hij was net vertrokken bij de United States Army Air Corps, waar hij de rang van kapitein had. Voor Chiang Kai-shek had hij veel kennis van luchtmachtzaken die van belang waren in de strijd tegen het Japans Keizerlijk Leger waarmee China sinds 1937 in oorlog verkeerde. Zijn verblijf werd verlengd en in de zomer van 1938 vertrok hij naar Kunming om een nieuwe Chinese luchtmacht vorm te geven.

Door de aanhoudende Japanse aanvallen werd Chennault in het najaar van 1940 naar de Verenigde Staten gestuurd met de opdracht gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers te kopen en piloten te werven. Er waren plannen voor drie groepen, twee met gevechtsvliegtuigen en een uitgerust met bommenwerpers. Alleen de plannen voor de eerste groep zijn uitgevoerd. Curtiss was bereid 100 vliegtuigen van het type Curtiss P-40 Warhawk te leveren. Deze waren besteld door de Britten, maar Curtiss bood de Britten een nieuwer model aan waardoor Chennault alsnog het oudere model vliegtuig kon kopen. Dit oudere model had nadelen, maar de vliegtuigen waren duidelijk opgewassen tegen de Japanse gevechtsvliegtuigen.

De groep bestond uit drie squadrons van elk ongeveer 30 gevechtsvliegtuigen. De vliegtuigen werden naar Rangoon in Birma getransporteerd. Hier werden ze in gereedheid gebracht en trainde de bemanning. In 1941 stond Birma nog onder Brits bestuur en de Verenigde Staten was nog niet in staat van oorlog met Japan.

De groep vrijwilligers maakte officieel deel uit de Chinese luchtmacht. De vrijwilligers sloten contracten af met salarissen variërend van US$ 250 per maand voor een monteur tot US$ 750 voor een squadroncommandant, ongeveer drie keer meer dan ze konden verdienen in het Amerikaanse leger. Hoewel AVG civiele vrijwilligers accepteerde bestond het grootste deel van haar personeel uit vliegeniers van het Amerikaanse leger.

Van de drie squadrons vertrokken er twee naar China en een bleef achter om de Britten te helpen met de verdediging van de stad. China had hier ook belang bij, in de haven van Rangoon kwam veel militair materiaal aan bestemd voor de Chinese strijdkrachten. Deze goederen kwamen over de Birmaweg naar China. Op 20 december 1941 kwam de AVG voor het eerst in actie boven China. Ze vielen een groep van 10 Japanse bommenwerpers aan, ze vernietigden er negen terwijl een eigen toestel neerstortte. Op 23 december kwam de AVG samen met de Royal Air Force in actie bij Rangoon. Tot en met nieuwjaarsdag schoten de vliegtuigen van de AVG boven Birma zeker 75 Japanse toestellen neer, tegen een eigen verlies van zes toestellen en twee piloten. De reputatie van de Flying Tigers werd hiermee verdiend. Ondanks deze successen werd Birma door Japanse troepen bezet.

De piloten van de AVG bleven in actie in het westen en oosten van China. Op 4 juli 1942 werd de AVG ontbonden en werd onderdeel van de reguliere Amerikaanse luchtmacht. In de zeven maanden van haar bestaan had ze 299 Japanse vliegtuigen zeker vernietigd en nog eens 153 waarschijnlijk. De eigen verliezen bestonden uit 73 P-40’s, waarvan 61 op de grond waren vernietigd. Er kwamen in totaal 23 piloten om en werden er drie gevangen genomen.

Chennault kwam weer in dienst van het Amerikaanse leger en bleef verantwoordelijk voor de luchtoperaties in China. Veel vrijwilligers vertrokken, ze kregen andere functies in Azië, gingen terug naar de Verenigde Staten of vochten verder in andere regio’s.



Ik ben op 6 oktober begonnen met het gezicht op de Modelbrouwdag in Gorichem en wel met een nieuwe methode die ik al eens eerder had beschreven.
Daarna had ik deze dus weggezet en even niet meer aangedacht tot vanochtend.
Ik heb er nu totaal 5 uur schilderen inzitten inclusief droogtijden.

Let op, het zijn vrij veel foto's, maar laten zien dat een figuur, althans de kleding niet echt zo ingewikkeld of moeilijk is wat de meeste denken

Eerst maar even waarmee ik begonnen ben

photo 473021

photo 473022

photo 473023

Het gezicht nagenoeg klaar de vliegenierskap had ik al eens gedaan, maar daar kon ik zo gauw de foto's niet van terug vinden

Ben begonnen met het jack in een basiskleur bruin te zetten (meerdere dunne lagen en met opzet geen dekkende laag gemaakt, dit gaat uiteindelijk een beetje verweerd uiterlijk geven hoop ik) en toen lekker grof de schaduwpartijen opgezet, echt niet binnen de lijntjes en vrij zwaar (veel doe ik vaak op gevoel hoor en heb niet altijd een verklaring voor een bepaalde stap, tis net als met Bob Ross :) )

photo 473024

photo 473025

Daarna met strong oker de eerst highlights opgebracht, opnieuw verschillende laagjes met verdunde verf (je drupt wat uit het flesje op je natte pallet en gewoon een hussie water middels je penseel toevoegen)

photo 473026

photo 473027

photo 473028

photo 473029

Yep, net al ik elke keer schrijf, het lijkt nog nergens op

Daarna met een hele lichte bruinkleur de tweede highlights aangebracht, ook verdund, maar wel iets meer binnen de lijntjes gaan kleuren

photo 473030

photo 473031

photo 473032

Dit heb ik even laten drogen voor de volgende stap, namelijk een glazing aanbrengen (dit kan je vergelijken met een filter) Ik heb hiervoor 3 lagen met een hele donkere kleur sterk verdunde bruin de laagjes over het geheel aangebracht. Op de foto's (de niet echt super kwaliteit zijn) zie je al gelijk dat de kleuren wat meer naar elkaar gaan trekken en het jack wat donkerder begint te worden, ik houdt wel in de gaten dat de lichtinvalverschillen zichtbaar blijven.

photo 473033

photo 473034

nadat dit weer een gedroogd had, eens gekeken hoe het er uitzag, best wel redelijk, maar de shadows en highlights moesten toch even nagelopen worden
Hierna 2 laagjes donkerbruin en een laagje basiskleur gebruikt

Ondertussen doe ik steeds een klein stukje aan de kap, beetje shadows, beetje highlights.

photo 473035

photo 473036

na nog twee laagjes donkerbruin ben ik de shadow en highlights netjes gaan bijwerken, ik had nu een goed beeld omdat ik de kleur van het jack zo wilde houden. Normaliter warenn deze wel donkerder, maar dat von ik niet mooi omdat dit op een afstandje juist te donker gaat lijken.

Na de highlights en shadows had ik dus het volgende resultaat

photo 473037

photo 473038

photo 473039

photo 473040

Ik vind met name de rugpartij erg gaaf

Tja, en dan komen de emblemen, das dus blauw, geel rood en geel pakken en voorzichtig schilderen

photo 473041

photo 473042

photo 473042

photo 473043

photo 473044

photo 473045

Ik heb geen echt wit, maar wat meer cremekleur gebruikt, ook het rood iets valer gehouden dan voorgeschreven, past beter bij dit figuur, vind ik. Tja, het is dus domweg even geconcenntreerd met een klein penseeltje spelen

Maar omdat het jack wel erg dof leek en je op de foto's toch vaak een iets glimender leer ziet, het jack maar met verdunde hoogglans in gepeotst, eerst even een klein stukje om te zien wat het zou worden, maar daarna het gehele jack. De kleuren worden veel dieper en mooier trouwens, kijk maar

photo 473046

photo 473047

photo 473048

Inmiddels zien jullie dat ik ook de blouse en de leren riem van het pistoolholster heb gedaan, de blouse is vrij simpel door na eerst de basiskleur te gebruiken een soorrt wash techniek toe te passen. De riem is dan wel weer opgebouwd met 4 kleuren zwart.
en uiteindelijk krijg je dan na 5 uur uurtjes spelen dit resultaat. Ik heb niet bijgehouden hoeveel tijd het echte schilderen heeft geduurd, meer een totaal tijd.

photo 473047

photo 473048

photo 473049

photo 473050


Zodra de kinband weer gevonden is en de sigaar tussen de nog iets bij te werken lippen geklemd is, zal ik mijn fotostudiootje weer even optuigen voor een paar betere foto's.

Op de foto's is duidelijk te zien dat er geen echt vloeiende overgangen zichtbaar zijn en ook geen dekkende basiskleur, dit ziet er zo best wel slordig uit, maar als je de foto's verkleind tot ware groott van het figuur zie je dat het opeens best goed is en alles mooi overloopt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Figuren zijn jou wel toevertrouwd..... Op de rug patch stond in het chinees vermeld dat deze piloot terug bezorgd moest worden aan de eerste de beste Chinese autoriteit,
of iets in die strekking, misschien dat er ook nog een beloning aan vast zat, deze patch noemden ze een ''Blood Chit'' .....
Dit in het geval als ze boven vijandelijk gebied werden neergehaald, de meeste volunteers spraken geen Chinees.
Deze werden ook gebruikt in Korea ed.
Wat betreft de blauwe kleuren van de emblemen, zou het wat donkerder mogen lijkt mij, op het net is er genoeg referentie te vinden....

Gerhard

https://www.google.nl/search?q=blood+ch ... 5&bih=1021


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 18:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik weet dat ze iets donkerder mogen, ik zit alleen te twijfelen of ik het zal doen, wegens het nu mooie contrasterende visuele plaatje.Ik heb ze echter wel in verschillende kleurgradaties gezien, van heel donkerblauw tot middelblauw, maar het jack is ook wat lichter dan normaal, dus vandaar de iets lichtere kleur van de emblemen.
Ik wist niet dat dit een soort aflevertekst was, zo goed is mijn taal ook niet, moet alleen even kijken hoe ik het er op krijg, met decals wordt het vaak te dik

blood chit............yep, ik kon er toch niet meer opkomen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2019 9:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Het schilderen is jou wel toevertrouwd Bert. Jammer dat het even niet lukt met de scheepjes maar de technieken heb je wel.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2019 10:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Dat je kan schilderen, dat weten we... en kunnen we hier weer van genieten.

Die schepen... net nog eens bekeken, komen aardig samen, maar het is een andere discipline sowieso, met ook een leercurve...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2019 12:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
thanks guys
Ja, met die schepen gaat het echt wel goedkomen, moet er even doorheen en misschien gewoon weer een nieuwe bestellen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2019 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Blijven mooie figurb die van Young

Mooi gedaan Bert dat leer is goed gelukt

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2019 16:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Met die scheepjes komt het toch wel goed? Je was toch lekker op weg!

Maar dit doe je weer heel indrukwekkend.
Leren jack ziet er fraai uit. (Koppie ook!)

Ik moet als ik me weer wat beter voel écht met mijn Sjaak aan de gang.
Dit alles inspireert weer zo.
:mrgreen:

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2019 16:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Zo, in principe de eindfoto's, dit was wel een hele snelle moet ik zeggen. Het enige wat nog ontbreekt zijn de karakters op de rugpatch, ik weet nog niet hoe ik die zal doen namelijk. Een decal wordt vaak net te dik

Heb weer gebruik gemaakt van de blauwe en de witte achtergrond

photo 473715

photo 473714

photo 473713

photo 473712

photo 473711

photo 473710

photo 473709

photo 473707

photo 473708

Heel misschienn ga ik nog wat kleine dingetjes aanpakken, maar dat is vaak de moeite niet, zal daarover dan nog wel een update geven

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2019 18:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Als jij het zo uitlegt lijkt het zo makkelijk maar ik weet dat het alles behalve makkelijk is.
Mooi resultaat! :brouw:

Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement