Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2016 8:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Bert,

Weinig tot niks aan te merken op deze buste, ik vind hem zeer geslaagd. Het goud/messing zou ik anders gedaan hebben maar dit is weer eens een andere methode, en dat vind ik bijzonder goed uitpakken.

Toch een beetje zeuren? Nou vooruit; De cravatte (halsdoek) zou zwart zijn op campagne en wit tijdens parades. Dit was een stuk linnen dat aan één zijde zwart was en de andere zijde wit. Maar laten we het erop houden dat hij deze heeft gevonden ;)

Ook de cocarde onder de pluim klopt niet helemaal; Die zou in de tricolore kleuren moeten zijn;

Afbeelding

Dan nog een twijfelachtig puntje; Onder de epauletten zitten blijkbaar zwaluwnesten (in jouw geval rood met een gouden sierrand). Dit is zeker gebruikelijk bij muzikanten van die periode, maar voor zover ik weet hadden de muzikanten van de garde dat niet. Maar dat kan ik zeker fout hebben en zelfs als ze dat niet hadden dan zit het alsnog op je buste, dus daar valt weinig aan te doen.

Maar dat is gezeur van mij. Het schilderwerk vind ik geweldig. Zoals ik eerder zei vind ik de kleuren van het wit en diens schaduw op de borstkleppen van de jas erg geslaagd. Ook het gezicht en het blauw vind ik erg tof! Zeer goed gedaan!

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2016 9:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Thanks Mark

Ik ga de halsdoek en cocarde nog even aanpassen, dan afmaken en een sokkeltje bedenken

ja, dat goud is basic vergeleken met de rest, ik moet daar nog eens op gaan oefenen, of zo;n goud en zilververfsetje voor gaan halen, ik moet met mijn olieverfverleden in staat zijn om kleuren te mengen, maar zo'n setje is toch wel handig.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2016 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 13 apr, 2007 20:13 pm
Berichten: 334
Woonplaats: S'zeel
Een mooi model en voorbeeld. Ik vind het gezicht mooi, al lijkt hij op sommige foto's wat scheel te kijken. Hoe komen de kleuren van de foto uit, ten opzichte van de echte? Het gezicht lijkt heel koud van kleur, maar dat kan ook puur door het licht/flits komen, en misschien een stukje smaak.
Het mooiste onderdeel vind ik de witte vlakken van de wapenrok. De schaduwen komen heel mooi uit, en toch is het niet egaal, en daardoor mooi levendig.

Nog wel twee kleine opmerkingen. Zo ver ik weet was de granaat boven op de bearskin/muts ook goud/messing kleurig.
In deze link, lijkt de granaat in verkleurd, maar duidelijk anders dan het witte.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/f8/f4/62/f8f46210e5dd5a7df78ef4e5be445afe.jpg

In deze link van ik denk een replica is hij wel in goud/messing uitgevoerd:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/d5/b7/0d/d5b70d82b542319b3d954dad7e9d5898.jpg

En misschien is het mogelijk om nog een soort pinwash in zwart of donkergrijs over het koord te doen, zodat de textuur meer naar voren komt. Als daarna de hoogliggende delen nog een keer met wit gedaan word, worden de verschillende vlechtingen iets duidelijker. Maar dit is ook iets in smaak.

Ik ben zeer benieuwd naar de volgende, minder moderne militair. Ik blijf het aandachtig volgen. Nu moet ik zelf het nog voor elkaar krijgen om de figuren af te ronden.

_________________
een beeld zegt meer dan duizend woorden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2016 22:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Gert Jan
I weet nagenoeg niets van die tijd, ben voornamelijk WW2 US en vietnam georienteerd. Maar ik had begrepen dat het afhankelijk was van welke garde de tamboer was en daar was de granaat of bloem weer aan gerelateerd. Maar zal eens kijken of ik in mijn verzameling ook boeken heb van die tijd en wat Mark zegt.

Die wash, ja daar heb je wel een punt, ik had al een wash geprobeerd, maar weer overgeschilderd, ga eens de reversed methode toepassen denk ik, dus eerst de donkere kleur opzetten en dan wit

Hou wel van iets nieuws proberen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2016 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
De granaat bovenop de berenmuts was voor manschappen t/m sergeant-majoor wit. Vanaf luitenant werd het goud. De vangkoorden waren voor manschappen en korporaals wit, de sergeant en sergeant-majoor was een mix van rood/goud. Bij officieren waren ook de vangkoorden goud.

De link van de originele berenmuts toont een verkleurde witte granaat. Het oogt inderdaad metaalkleurig maar in meerdere musea zie je toch dat wit zeer vaak verkleurd is tot iets bruinigs.

De berenmuts van de tweede link is overduidelijk een replica en moet vermoedelijk de berenmuts van de garde artillerie uitbeelden (zonneklep). Deze oogt overigens verre van correct :)

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 18:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
schitterend gedaan met dat wit, moet ik ook eens proberen... mijn eerste stapjes bij de figuren gaan een winteruniform worden als ze lukken... weer het gemakkelijkste om mee te beginnen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 21:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
kies dan niet alleen voor bruin, maar werk ook met blauw, dat geeft ook een beetje winterkou uiterlijk

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2016 17:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb nog neits gedaan aan de buste, alleen even opnieuw gefotografeerd met afdekking van de flits (difuser licht)

Nu zijn de kleuren ook wat echter geworden

photo 393675

photo 393674


photo 393676

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 dec, 2016 23:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
zelf ben ik niet van de bustes. Maar ik vind dit heel mooi :brouw:

Groeten luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2016 15:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, ook de nuances op het wit bij het borstgedeelte. ik weet niet of het komt door de foto's maar ergens mis ik een beetje gradient en beschadigingen in het wit bij de schouderriemen voor de rugzak.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement