Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2016 13:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Omdat er 3 generaties vrouwen een doorlopend abbo hebben op mijn werkplek, het aanrecht, wordt het met de grotere projecten momenteel niets.

Nu is het natuurlijk een ideaal dat de vrouwen achter het aanrecht staan, maar niet op die momenten dat ik wat wil hobbyen.
Ik ben dus maar weer eens begonnen met het schilderen van een figuurtje, ik moet toch "vlieguren" maken met acrylics. Al moet ik ook maar weer eens met de olieverf aan de gang, ben bang dat ik die tubes nooit meer open.

Dit figuurtje is van dezelfde resinserie die ik had gescoord op MP voor maar letterlijke enkele euri's

Ik wil hier een klein vignette van maken, maar zoals vaak begin ik aan veel maar maak zelden wat af, dat is toch iets waar ik aan moet gaan werken.

De kleuren zullen voor sommige puristen te licht zijn, maar ik schilder mijn figuren graag toch wat afwijkend met de rest en toch zijn de kleuren vaak wel op referentie gebaseerd

De handen moeten nog gedaan worden, hij gaat een M16 krijgen, de boots moeten nog wat ingekleurd worden en het hoofd moet nog gedaan worden. Ik heb geprobeerd om een drinkfles er aan te hangen, maar nadat de tweede dus ook wegsprong vond ik het prima, dan maar dorst krijgen.

Okee wat foto's. Opnieuw, ik ben niet goed in foto's maken, in werkelijkheid vind ik de kleurovergangen net even wat subtieler,maar misschien ben ik toch een beetje subjectief?

Goed, de foto's maar weer dan

photo 382358

photo 382357

photo 382356

photo 382355


Bij de laatste twee is de bovenste zonder flits en de laatste, duh, met flits

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2016 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ga je zijn boots zo laten?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2016 14:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik zit te twijfelen

Het zijn de 2nd of 3th pattern jungle boots, die ik nu even in de basis heb staan, het nylon moet nog groen gaan worden, wat ik met een glazing wil bereiken en het leer wordt met een zwarte glazing steeds donkerder. In mijn idee van de vignette zijn de boots amper zichtbaar door het gras, maar ik wil het wel zo goed mogelijk benaderen, vandaar mijn twijfels, of helemaal goed afmaken of alleen in "grote lijnen" de boots maken omdat er toch niet veel van zichtbaar is.

nu weet ik nog niet of de vignette gaat lukken omdat ik nog een seentieel onderdeel moet zoeken ergens in mijn rommeldoos en of ik de constructie voor elkaar krijg

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2016 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, hier heb je hem weer hoor ik je denken maar als het over US-uniformen gaat word ik wel heel kritisch. :mrgreen:
Hieronder enkele foto's: de jungleboots en het uniform... je ziet duidelijk dat de broek iets lichter is dan de vest en dat de flackjacket een andere kleur groen heeft, de webbing mag ook iets donkerder.

Enkel maar ter info hoor, even goeie vrienden! :)

photo 382365

photo 382364

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2016 16:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Klopt, de Flack jacket is vaak een soort nylonachtige kleur en een soort kunstmatig groen, ik wil eerst de boel nog iets lichter maken en dan misschien nog een glazing. De webbing is eigenlijk al te donker naar mijn zin, je moet ook een beetje rekening houden met het totaal plaatje. Als je op kijkafstad kijkt vervagen de kleuren toch al te snel. Normaliter is het groen van de uniformen ten tijde van vietnam anders dan WW2. Dat was toch meer OD en in Vietnam gebruikte de US een andere RAL kleur. Bij een aantal bustes en 120 mm figuren menge ik dan een heel klein beetje blauw door het groen of gaf het een blauwe glazing (filter). Maak je die 1/35 donkerder, dan vind ik de kleurovergangen niet mooi. Dus het is een beetje histories, maar ook een beetje een artistieke vrijheid die ik neem om een, voor mij in ieder geval, actractief figuurtje te schilderen.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat kleuren mij in olieverf beter afgaan dan in acryl, bij olieverf blend je de kleur op het figuur, dus kan je de kleur beter "afpassen" naar mijn gevoel. Ik kan dat nog niet in acryics


Ow, moest ik nog even toevoegen

Ik waardeer je inbreng absoluut hoor en je gaf een terechte opmerking sowieso over de boots, ik ahd namelijk nog duidelijk gezegd dat deze ind e basis stond

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2016 15:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb de tijd eens een beetje bijgehouden en zit nu op 6.5 uur schilderen, er gaat dus ongemerkt nog best wel wat tijd inzitten, en dan is het nog niet eens naar mijn zin. Als ik dit vergelijk met andere figuurschilders vind ik mijn figuren nogal vlak, ik weet dat andere daar misschien anders over denken, maar ik hou het meest van uitgesproken figuren en ik krijg dat nog niet helemaal in de vingers.

Maar goed, ik weet ook wel dat het ook een kwestie si van ervaring en die ervaring krijg je alleen maar met oefenen.

ik heb van dit figuur ook het hoofd gedaan, op de foto's zag ik dat het oogwit toch iets te nadrukkelijk aanwezig is, dus dat moet ik nog even proberen te verbeteren. nu zie je het niet op het figuurtje zelf eigenlijk, maar op foto's waarbij je het figuur toch 3 maal vergroot is het hinderlijk aanwezig

Okee de foto's dan maar even

photo 382917

photo 382916

photo 382915

photo 382914

Het is ook maar hoe je het model belicht, ik moet dat toch eens voor mijzelf gaan documenteren (dat zeg ik al jaren, maar ik vergeet dat steeds op het moment dat ik de foto's maak

Op de derde foto zijn de kleuren (in ieder geval op mijn scherm) het meest lijkend op de werkelijkheid

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 11:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
de overgangen op het uniform vind ik bij de betere die je tot nu toe hebt laten zien... het gezicht vind ik een beetje te bleek in verhouding met de handen enz.., tenzij je vermoeidhed en stress, enz op het oog hebt

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 12:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Thanks, tja dat gezicht, ik vond hem juist iets te donker

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2016 8:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Ik weet niets over de uniformen van de Vietnam oorlog, dus daar hou ik me buiten. De huidskleur ziet er verder prima uit. Hier en daar misschien wat bijwerken zodat de kleur van de handen en het gezicht gelijk zijn? De ogen zou je inderdaad nog wat kleiner moeten maken, maar 1:35 is vrij klein dus ik vind het al een hele prestatie.

Ik blijf 'm volgen!

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2016 8:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 13:33 pm
Berichten: 31
Hallo Bert,

Hartelijk dank voor deze voorbeelden, prachtig gedaan tot nu toe. Heel subtiel die verschillende groentinten die in elkaar overvloeien. Leer hier erg veel van, ben zelf bezig met een aantal GI's in Vietnam (op 1:35) en ik gebruik nog de humbroll en revell potjes, maar jij maakt de Valejoverf wel erg aantrekkelijk. Misschien moet ik maar eens switchen, al zal ik voor gezichtjes toch blijven terugvallen op de vertrouwde olieverf. Ik hoop dat je meer de ruimte krijgt in je - zo te lezen - overvolle huis.

Groeten,

Flash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement