Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wizkids Fire Giant
BerichtGeplaatst: zo 29 mei, 2022 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Iets anders dan militaire spullen :P

Het figuurschilderen is iets dat mij blijft fascineren, maar na mijn uitstapje naar 28mm figuurtjes was de goesting om met zulke kleine figuurtjes verder te gaan al iets getemperd.
De fascinatie bleef wel.

Tijdens een shoppingronde van verfjes in de plaatselijke spelletjeswinkel, kwam ik in een wereld van figuurtjes voor Table-top-games, Warhammer...

Daar zag ik het gamma van Wizkids, een fabrikant van figuren voor oa table-top-games figuren en collectoritems.
Wat meteen opviel was de goede prijs-kwaliteit van Wizkids, dit in vergelijking met vb Warhammer.

Ik heb gekozen voor een groot rechttoe rechtaan model om te oefenen.
Het id de Fire Giant uit de Dungeons & Dragons Nolzur's Marvelous Miniatures - reeks.
Het zijn ongeschilderde maar wel pre-primerde miniaturen.
prijs: varieerend van +/- 9 euro voor een klein figuurtje tot 15 euro voor de grootste figuren, dat ik koos ( h= 95 mm)

Dus voor die prijs,.... de keus is vlug gemaakt :lol:

Deze dus : De Fire Giant

photo 558290

photo 558288

photo 558293

De euh.... blister-art.

photo 558289

Het is je misschien al opgevallen: de steel zijn hamer is krom.
Beetje verbuigen lukt niet echt, dus.... gerecht met een stukje lasdraad.

photo 558291

photo 558294

Tevens heb ik de positie van de hamer een beetje verdraaid. Je kan het zien op de foto's die volgen.

Na herstel, verwijderen van moldlines op hamer, armen, schouders, nek en beide benen en voeten... en een wasbeurt, stond ie klaar voor de primer.



Na het bekijken van vééééééééél You-tube - filmpjes ( van oa Don Surato : goeie, heldere, duidelijke beelden en uitleg met een ietwat funny Aziatisch (denk ik)-Engels accent. Top filmpjes :brouw: ) was ik zelfverzekerd genoeg om eraan te beginnen.

Begin bij het begin en dus begonnen met de zwarte primer en een Zenitale highlight met wit ( preshade dus)

photo 558296

photo 558297


Vervolgens de lederen kledij onder het harnas.
Volgens Don in dunne laagjes ( glazing-methode) heb ik deze bruintinten aangebracht in de hoop om toch een leather-look te krijgen.

photo 558302

Resultaat na een uurtje schilderen, ik ben zeker niet ontevreden.

photo 558301

photo 558300

photo 558299

photo 558298

Een vraag aan de experten:
Don gebruikt in zijn filmpjes Glaze medium van Vallejo om zijn verf ietwat te 'verdunnen' om te glazen.
Glaze medium heb ik niet, maar ik heb transparator van Ammo.
Is dat iets gelijkaardigs dan glaze medium? Of is dat allemaal niet nodig... of is er ander huis-tuin-keukenprodukt,....
Ik gebruik enkel Vallejo Model Air, die ik beetje verdund heb met water.

Ander tips en hints blijven zeker welkom.

Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wizkids Fire Giant
BerichtGeplaatst: ma 30 mei, 2022 8:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Een nat palet en water uit de waterkoker zijn prima alternatieven.
Voor een nat palet gebruik ik een 15*9*4 afsluitbaar bakje van Appie Heijn met dekseltje.
Daarin leg in een paar laagjes keukenrolpapier en laat er wat water op lopen, even laten doorweken en de rest weer afgieten, het moet vochtig zijn, zijn zeikende nat. Dan wat bakpapier op maat knippen er er op leggen en je palet is klaar, ik kan verf echt wel een paar weken gebruiken als je het afgesloten en wat luchtarm opbergt in je koelkast.
Daarnaast heb ik een afsluitbaar monsterpotje/urinebeker waarin ik gekookt water heb, prima alternatief voor demiwater.
Dus druppeltje verf naar keuze op je bakpapier, kwaste laden met water en dan maar mengen en verdunnen. Is je bakpapier vuil, gewoon alleen het velletje verwijderen en nieuw velletje knippen.
Het klinkt allemaal mooi, al die mediums, retarders etc. IK gebruik ze niet en ik krijg toch ook acceptabele figuren (al is dit op het moment moelijk, doordat ik de routine een beetje kwijt ben)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wizkids Fire Giant
BerichtGeplaatst: zo 05 jun, 2022 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Thanks Bert over je tip van een afsluitbaar wet palet.
Diegene die ik gebruikte, was niet afsluitbaar. En inderdaad blijft de verf wel bruikbaar zelfs na 2 dagen.


Als je iedere avond een anderhalf tot 2 uur kan schilderen, dan gaat alles zeer vlot bij miniatures.

Eén avond om de rok en één avondje voor de laarzen en heupharnas.

photo 558517

photo 558518

photo 558515

Gebruikte kleurtjes:
basis : 1/1 gunmetal en zwart
wash en schaduw met zwart ( daaronder ligt er ook een blauwe glaze maar die komt niet tot zijn recht)
en een highlight met silver op de knie, schenen en schoenen

Het haar:
elfenbein/sand met donker en heldere gelijksoortige kleurtjes om schakeringen.
Hierover ben ik nog niet tevreden, maar op latere foto's zie je al aanpassingen. Daar is nog wat werk aan.

photo 558520

photo 558519

Je kan ook al zien: het gezicht heeft ook al kleur
Er liggen véél glazes op in verschillende tinten dat ik niet juist kan zeggen welke kleurtjes ik nu precies gebruikt heb :?
Don Suratos gebruikt in één van zijn filmpjes een paarse basislaag om een warme tint van de huid te krijgen.
Bij het mijne zie je niets meer van terug :lol:

photo 558516

Met de ogen in maar 3 pogingen om het rechteroog toch iets gelijk te krijgen

photo 558524

Iets waar ik zeer tevreden over ben, zijn de handen.
Zelfde laagjes gelijk het gezicht, maar met de blauwe lijn als ader ertussen.

photo 558522

photo 558521

Schouder- en polsharnas:
Idem als de laarsen maar met extra blauwe glaze

photo 558526

Met versiering
Goudkleur heb ik niet in mijn voorraad, dus het is een mengeling van geel met wat er op mijn wet palet lag. :?

photo 558525

photo 558523

Met dat 'geel' heb ik het haar ietwat bijgekleurd, maar nog wat werk aan.

Wat ook nog te doen: borstharnas, kroon, rok blinkt nog te veel imo, hamer en retouchewerk aan de handen thv de polsen (uitschieters van het 'goud' )

Dat zie je volgende keer
Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wizkids Fire Giant
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2022 8:40 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Het ziet er al goed uit voor een beginner, absoluut.
Ogen, ik weet niet of je de tip al kent, ben je rechtshandig, plaats dan eerst het rechteroog (vanuit het figuur gezien) en dan het linkeroog, je heb dan bij het plaatsen van het tweede oog zicht op het eerste, voor linkshandige is het dus net andersom uiteraard. Zet een heel klein wit puntje in de iris, dan komt er gelijk meer leven in.
Een glaze is iets fantatisch, maar soms moet je het meerdere keren uitvoeren om het zichtbaar te krijgen. Als je het haar een washje zou geven van bruin, en de haargrens met de zijkant van het gezicht ook zou inlijnen, komt het gezicht beter tot zijn recht. Ikzelf zou de rok ook nog inschaduwen, met name daar waar het pantser overheen hangt, je krijgt meer diepte in je kleding.

Paars voor huid kan, ik weet dat Martin Visser het ok gebruikt voor schaduwen, mij bevalt dat echter minder, maar dat is ook heel persoonlijk, natuurlijk.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wizkids Fire Giant
BerichtGeplaatst: wo 15 jun, 2022 21:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Bedankt, Bert.

Deze update gaat niet over de reus, maar over een ondergrond dat ik gemaakt heb.
Aangezien het een groot model is, dacht ik een grote ondergrond te maken.
Onderwerp: fire/vuur => LAVA (hell yeah) :twisted:

Men neme een ronde vorm isolatieplaat en lijme dat in een boord van zo'n plastieken wegwerpbloempot.

photo 559333

Men smere daarop een mengsel van gyproc-plaaster ( ik had geen gewone), water en zwarte primer.
Daarop plakke men afgebroken stukken kurk ( van onderleggertjes ).

photo 559334


Na uitharden, smere men alles in een met water verdund mengsel houtlijm en strooie men zeer kleine steentjes op een extra laagje houtlijm op de kurkstukken. Dit werd dan nog extra voorzien van druppels verdunde houtlijm om een goede binding te hebben.
Ik gebruikte een soort steentjes die onze tuinaanlegger gebruikte om met de aarde te vermengen. Hij zegt dat het lavagruis/steentjes zijn. :wink: :?

photo 559335

Na uitharden, spuitte men een zwarte primer. ( geen foto ) Ik kan je wel vertellen dat alles zwart was :lol:

Dan kon de fun beginnen met deze kleuren:

photo 559338

Dat is dus een pasteuze verf die je naar wens met water kan verdunnen. Wordt gebruikt bij oa doekschilderen en knutselen met kinderen
Om een goeie dekking en structuur te krijgen, moest ik de verf erop deppen. Mooi uitsmeren lukte niet goed.
Maar de verf deppen zorgde voor een goeie overgang van rood naar geel en kon ik zo de illusie maken van een stromende lavamassa.
Dus begonnen met de rode verf en deze rondom langs en een beetje op de kurkplaten gesmeerd. Dan met de lichtere tinten steeds verderweg van de platen een mooie overgang maken en dan in het midden tussen de platen de gele verf opgedept.
Hoe feller de kleur, hoe warmer de lava. Dus tegen de rotsen is de lava al wat afgekoeld ( rood), terwijl de warmere lava ( oranje) en de zeeeer warme lava (geel) verderstroomd.

photo 559336

photo 559337

Met nog een fijn lijntje wit op het geel, maak je de illusie van zeeeeer verschrikkelijk warme lava :lol: 8) .

photo 559340

Op alle voorgaande foto's is de verf nog nat en dat geeft mooi de indruk van vloeiend lava. Maar nu alles (bijna) droog is, is de glans weg en zal ik naar alle waarschijnlijkheid nog een glanslak moeten zetten.

Toen ik mijn reus op de ondergrond zette, was er iets mis qua verhoudingen :? de reus bleek wel echt een reus te zijn, of de rotsplaten ietwat te klein :roll:

photo 559332

Ik voel me nu bijna verplicht om een extra figuur met normale (menselijke) proporties te plaatsen, zodat de rotsplaten qua schaal met extra figuur correct is en dat de reus als een echte reus wordt voorgesteld.

Maar dat is voor een volgende keer!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wizkids Fire Giant
BerichtGeplaatst: do 16 jun, 2022 7:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Vind de kleuren van het lava wel heel goed overkomen, zeker inderdaad in de glansversie, tja, of de rotsplaten nu te klein zijn of de reus te groot, het zou mij niet boeien, ik vind het er wel goed uitzien eigenlijk in deze verhoudingen, het geeft nu iets dreigeds mee vanwege de lava

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wizkids Fire Giant
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2022 14:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Nogmaals thanx :D

De base is nu afgewerkt imo.
Ik heb het geheel nog iets dreigender kunnen krijgen door een oranje drybrush en filter te leggen op de zijkanten van de rotsplaten. Het idee is om de lichtreflectie van de hete lava te hebben.

photo 559481

In werkelijkheid toont het oranje niet zo fel.
Daarom heb ik nog een foto gemaakt bij het raam. Komt iets beter over met wat ik zie op mijn tafel, maar toch....

photo 559480

De laatste hand wordt nu gelegd aan de reus.
Daarover een volgende keer

groetjes
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2022 20:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo Iedereen

Heb deze week mijn reuske afgewerkt

photo 560016

Op het gezicht ligt er nog een laagje Pale Flesh. Dit gedaan om de teint een beetje te verbleken, hij had een rode schijn op zijn gezicht. Het was alsof hij te lang in de zon had gezeten.

photo 560015


Je kan ook zien op de bovenste foto dat ik de boorden van de lavarotsen ietwat aangepast heb.
Het oranje werd afgezwakt met een drybrush van Vallejo blauwgrijs. Ik vind het perfect zo :D

Het is misschien wel niet zoals de professionals het willen zien, maar voor een eerste keer dat ik zo'n gezichtje schilder ( niet op 1/35 by the way, dat blijft sukkelen :? ) ben ik wel tevreden.

Deze kan in de vitrine.

De volgende mini's staan al klaar. Ik heb er wel mijn plezier in gevonden, het smaakt naar meer :brouw:

Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wizkids Fire Giant
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2022 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Persoonlijk mocht ie van mij wel iets van een roder uiterlijk krijgen... Nu lijkt het een FIRE giant met een koudje, of met beschermingsfactor 200...

Maar, dit terzijde staat hier toch een mooi figuur

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement