Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 30 sep, 2021 19:06 pm
Berichten: 3
Hallo,

Ik wil binnenkort soldaten figuurtjes kopen op schaal 1/35 en ik
zit over na te denken wat voor soort verf ik kan gaan gebruiken daarvoor. Hebben jullie nog tips altijd welkom want in dit straatje ben ik beetje beetje onbekend :oops: ik zou het liefst een verfset willen maar zou niet echt weten wat voor soort zeg maar

deze setjes worden het waarschijnlijk

http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php ... s_id=35367

http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php ... s_id=36654


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2021 9:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Hoi,

Dat is afhankelijkheid van wat je zelf gewend bent of fijn vind.

Je kunt olieverf gebruiken, dat droogt langzaam, dus er is veel tijd om dingen te herstellen/aan te passen. Je kunt ook nat in nat werken.

Ikzelf schilder mijn figuurtjes met acrylverf van Vallejo. Daar ben ik zelf heel tevreden over. Vallejo schildert heel fijn. Goed aan te brengen en het droogt streeploos op.

Het Amerikaanse setje dat je wil kopen heb ik bij één van mijn vorige projecten grotendeels gebruikt. Qua poses vind ik dat een heel mooi setje, maar ik vond de uitrusting qua detail tegenvallen. Die heb ik vervangen door uitrusting uit de spare box. Ik weet niet hoeveel waarde je daaraan hecht, maar dat is mijn ervaring met dat setje.

Succes!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2021 23:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Hey Mitch,

Hoe staat het er mee, met je keuzes wat je figuurtjes en verf setje betreft.

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2021 13:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ik zou een beginnend figuur-schilderaar altijd adviseren om niet met olieverf te beginnen. Probeer eerst eens een figuur wat standaard high lights te geven en een donkere wash (evt. wel op basis van olieverf) om basis schaduwwerking te creëren. In het meest simpele geval schilder je dan je figuurtje in een basiskleur waarna je een geschikte donkere wash aanbrengt en daarna met een droge kwast wat high lights met een lichtere kleur. Dit zijn vrij eenvoudige maar toch effectieve technieken.

Mocht je een stap verder willen gaan dan kan je schaduwen en high-lights op gecontroleerde wijze aanbrengen door ze met een fijn penseel te schilderen. Dit levert een veel netter resultaat op maar vereist meer training en geduld. Misschien kan je wat foto's delen van bijvoorbeeld een voertuig dat je hebt gebouwd zodat we een idee hebben van op welk niveau je bouwt? (Er zijn per slot van rekening genoeg expert-tankbouwers die nog nooit een figuur hebben aangeraakt maar wel veel ervaring hebben op het gebied van schilderstechnieken.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2021 21:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Uhhhm,, ben het dus niet helemaal eens met je. Een beginnend figuur schilder kan dus prima met olieverf aan de gang, vooral omdat je dan nat in nat kan werken, dus basiskleur flesh, en dan met een stipje andere kleur op het figuur blenden, wat eenvoudiger is dan laagsgewijs te moeten werken met acrylverf en wet pallet. Je moet alleen even begrijpen dat je met olieverf heel dun moet werken en heb je geen ervaring dan zeker niet gaan verdunnen. Ik spreek dus uit ervaring met mijn 1e 15 a20 figuren en bustes in olieverf. Alleen de overgang naar acryl is dan moeilijker omdat je een hele andere techniek moet gaan toepassen. Ben het wel eens dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken en teveel wilt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 dec, 2021 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Twijfelde even wel of geen reactie , maar ik wil dit toch even kwijt.
Deze topicstarter vraagt om raad voor zijn hobby, er zijn forumleden die hem antwoorden op zijn vraagstukken.
Vervolgens bezoekt hij het forum(Laatst bezocht: za 11 dec, 2021 19:38 pm) en vervolgens laat hij niks van zich horen.
Dit is niet de eerste keer, bij geen enkele post heeft hij gereageerd.
Als je nu een echte vent bent, stel je dan even voor wie je bent en reageer tenminste even op je vragen die je gesteld hebt

Fr.

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 dec, 2021 7:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Tja, das een beetje schering en inslag aan het worden, het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen niet meer zo happig reageren op een vraag van een nieuweling. Je ziet het op heel veel fora de laatste jaren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 dec, 2021 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Ja hoor, niet alleen op Modelbrouwers... ook op de treinenfora zie je dit. Inderdaad is dan de bereidwilligheid na een tijdje niet zo groot meer om een uitgebreid advies te geven. Immers heb je het gevoel dat er niks mee wordt gedaan.

Denk dat het grootste probleem in deze de leeftijd is van de vraagstellers... zijn denk ik vaak jonge knapen die heel enthousiast beginnen en dan weer snel andere interesses hebben. Eigenlijk kun je het ze niet kwalijk nemen, wij waren ooit ook jong :mrgreen: :D

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement