Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pegasus Spinosaurus
BerichtGeplaatst: vr 27 aug, 2021 2:45 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Na de Triceratops van Pegasus was het maar een kwestie van tijd voor ik de volgende dinokit van dit merk in huis haalde. Dit is de Spinosaurus, een theropode uit het vroege Krijt die leefde van 99 tot 93,5 miljoen jaar geleden.

photo 542848

Ik had die al een tijd geleden aangekondigd gezien op Scalemates, maar de prijs van deze kit vormt wel een drempel, ondertussen in combinatie met het feit dat ik nog maar een EU-handelaar online vond die dit aanbood.

photo 542850

De box-art met foto's van een afgewerkt model zijn zeker een aanrader. Er is ook weer een diorama bij met deze keer een prooidier, Xiphactinus. Een soort van uit de kluiten gewassen snoek.

photo 542849

Van deze soort zijn wel wat fossielen bekend, het belangrijkste was een vondst in Egypte vroeg in de vorige eeuw door de Duitse paleontoloog Stromer. Door de afmetingen van dit fossiel kon de lengte van het dier bepaald worden op 15 meter, wat de Spinosaurus nu nog steeds tot de grootste theropode dinosauriër maakt.

photo 542845
(Wikipedia "KoprX" https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Longest_theropods.svg)

Hij was dus langer dan de ons beter bekende neefjes Tyrannosaurus en Giganotosaurus. Zoals je op deze prent kan zien, ziet de Spinosaurus er niet meer helemaal uit zoals op de boxart uit 2014. In dat jaar werd er namelijk in Afrika nog een nieuw fossiel opgegraven, dat een paar afwijkingen vertoont tegenover wat algemeen was aangenomen uit de vorige fossielen. Die bestonden meestal uit een stukje schedel en de originele botten van het holotype van Stromer waren verloren gegaan na een bombardement in de Tweede Wereldoorlog.

photo 542847
(Wikipedia "Didier Descouens" https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spinosaurus_Crane.jpg)

Dit is een samenstelling van stukjes fossielen en er was ook een deel van de achterpoten bewaard, waaruit door sommigen werd aangenomen dat hij een stuk minder hoog op zijn poten stond.

photo 542846
(Wikipedia "Gustavo Monroy-Becerril" https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... tiacus.png)

Ik zie ook in alle reconstructies dat het rugzeil, waarvan de functie en het uitwendige uitzicht ons nog onbekend is, een ander profiel heeft dan het zeil op de doos. Dat heeft meer weg van een Dimetrodon. Ook de staart werd aangepast met een vin zoals bij een paling. Deze dino was dan ook een viseter, en zijn skelet werd recent opgesteld in een viervoetige zwemmende positie. Toch zou hij aan land zijn voorpoten niet helemaal neergezet hebben en meer een schuifelende aanblik geboden hebben. Er zijn wel voorgangers van Spinosaurus zoals Baryonyx die viervoetig zouden geweest zijn, die heb ik in het British Museum al gezien.

photo 542863

De vis op het diorama is Xiphactinus Audax, een klepper die 5 meter lang kon worden en gevonden wordt in Noord-Amerika. Er is zelfs een fossiel waarin een andere vis teruggevonden is die zo groot was dat hij tot een indigestie en de dood van X. heeft geleid. Leuk dat er ook een leerzame sidekick bij deze doos zit.

photo 542864
(Wikipedia "Johnson Mortimer" https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Xiphactinus_by_johnson_mortimer-dae88nl.jpg)

photo 542865
(Wikipedia "Chip Clark, Smithsonian, National Museum of Natural History" https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Xiphactinus_fossil_SI.jpg)

photo 542866
(Wikipedia "Spacini" https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Xiphactinus_audax_Sternberg_Museum.jpg)

Nu wat foto's van de kit zelf.

photo 542852

Ik begin met de handleiding omdat daar al meteen een opvallende misser te zien is: stap 1 over de Xiphactinus is weggevallen. Het wordt dus gokken welke vin waar thuishoort.

photo 542851

photo 542855

photo 542853

De lijm dient als aanduiding voor de grootte, de schaal is 1/24 en de dino is met de lintmeter gemeten over de rug langer dan 60cm.

photo 542854

Met deze heb ik vandaag al een aantal mensen onder de indruk gebracht.

photo 542858

photo 542859

De stukken zijn al zo licht mogelijk gemaakt, nog is de doos vrij zwaar.

photo 542856

Xiphactinus is wel hol gegoten met twee locator holes, die kan je dus moeilijk als kit op zich gebruiken.

photo 542857

Het diorama, waar ook nog ergens een boomstam op ligt. Een goed punt is de stevige locator hole voor de dino. Bij de triceratops-kit was dit niet aanwezig en heb ik zelf de vrij wankele dino moeten vastschroeven. Nu nog enkele foto's van een dry-fit.

photo 542860

photo 542862

photo 542861


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pegasus Spinosaurus
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 23:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De eerste uitdaging was het weghalen van de gietnaad. Dit is bij de kits van Pegasus altijd een heel fijne naad zodat je goed moet opletten of je ze helemaal hebt gehad. Bij de Xiphactinus maakte het schubbenpatroon de zaak een stuk ingewikkelder, want om de lijn te verwijderen en het patroon te behouden moest er zowel geschuurd, gefreesd als gevijld worden. Daarna kon met 2-componentenlijm de montage van de stukken beginnen. De lijm van Bison heeft na het mengen een gele kleur en het is net of je met smeerkaas aan het lijmen bent. Zulke lijm zou na 10 minuten hard moeten zijn, maar zoals ik het mengsel gemaakt had, bleef het bijna een dag lang bewerkbaar. Er staat dat je het 1/1 moet mengen, maar de tubes zijn niet even groot. Als de onderdelen aangedrukt worden, ziet dat er nog zo uit:

photo 543076

photo 543074

Het is meestal pas bij het aandrukken dat je merkt welke naden niet op elkaar passen. Dat kan afhankelijk zijn van welke kant je aandrukt. Je moet de stukken ook zo wegzetten, dat ze niet gaan bewegen, want bij componentenlijm zou dat na tien minuten niet meer te corrigeren zijn. Bij deze lijm ging dat dus na een half uur nog. Het handige aan deze zaak is dat er toen al kon gewerkt worden aan het sculpteren van de schubben, de lijmmassa kon nog goed vormgegeven worden terwijl de buitenkant al uitgehard was.

photo 543075

Waar de stukken wat uiteenweken, moest geplamuurd worden, soms in combinatie met randen vinyl die weggefreesd moesten worden. Dat frezen op vinyl geeft een ruw effect, dus na het plamuren voeg ik altijd nog een laag secondelijm toe. Dat vloeit uit over de scheurtjes en oneffenheden en droogt glad op. Nu wat foto's van de zones die gesculpt moesten worden.

photo 543077

photo 543078

photo 543079

Het deurtje in de buik vond ik niet zo'n goed idee, het was aan de kanten relatief dun en daardoor was het bij het gieten uitgevlakt geraakt. Het volgde aan de buitenkant dus niet dezelfde kromming als de romp en dan krijg je een opstaande rand links en rechts. Er moest dus een stuk van alle buitenste schubben gehaald worden met de Dremel.

photo 543080

In tegenstelling tot bij de Triceratops pasten de achterpoten prima, met weinig reparatiewerk.

photo 543081

De staart vernauwt even achter de naad, ik heb dus daarvoor moeten schuren zodat het terug uitkomt. Als we de dino nu even opstellen op het diorama, dan zou alles gladgestreken moeten zijn. Alleen de tong ontbreekt nu nog, het lijkt me makkelijker die na het schilderen te lijmen.

photo 543082

photo 543083

photo 543084

De Xiphactinus was niet zoveel werk om te verlijmen, al moet je goed opletten dat je de vinnen niet verwisselt. Dat kan perfect maar dan sluiten ze niet glad aan bij de romp.

photo 543085

De onderkaak past zo goed, dat je heel wat lijm kan verwijderen na het dichtdrukken.

photo 543086


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pegasus Spinosaurus
BerichtGeplaatst: ma 30 aug, 2021 16:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Gaaf project Steven en ook een interessant stukje informatieve tekst. :)

Interessant hoe de vondst van een nieuw fossiel de vermoedelijke vorm sterk veranderd. Met de paling staart lijkt dit dier mij een veel betere jager in het water in ieder geval.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pegasus Spinosaurus
BerichtGeplaatst: zo 05 sep, 2021 23:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, D.J. Nu is er al een primer gelegd op de figuren.

photo 543418

photo 543419

De dino is gespoten met Rustoleum grijs en de vis met Sencys zilververf, beide uit een spuitbus. Daarna kon de basiskleur op de Spinosaurus gezet worden. Ik heb hiervoor een gelig kleurtje van Warpaints gekozen.

photo 543410

Dit moet wel verdund worden met water. Ik heb er ook maar retarder bij gedaan.

photo 543411

In de zon is het geel opvallender.

photo 543412

photo 543413

Ik heb in de bek donkerrood van Gunze gebruikt.

photo 543414

De Xiphactinus kreeg helderblauwe accenten die met donkerrood gemoduleerd werden. Dat geeft bijna een iridiserend effect op de zilveren ondergrond. Het nadeel van het zilver is dat je dit niet kan aanraken zonder zilverstof op je vingers te krijgen.

photo 543415

photo 543416

photo 543417


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pegasus Spinosaurus
BerichtGeplaatst: ma 06 sep, 2021 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mooi hoor, volg met veel interesse :)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pegasus Spinosaurus
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2021 23:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Ronald. De Spinosaurus was na die gele laag nog steeds toe aan wat kosmetische chirurgie. Er zaten deellijnen op een aantal plaatsen en die bleven zichtbaar, zeker die op de staart waren groter dan een duimafdruk. Die worden met secondelijm dichtgesmeerd.

photo 543871

Ook was aan de uitvlakking van de schubben te zien waar de lijmnaad in de hals zat.

photo 543870

photo 543872

Met de puntige frees van Proxxon kunnen de schubben daar terug in uitgehaald worden. Wat lijm erover en het kan doorgaan voor een wat ruwer stukje huid.

photo 543873

Nu kan deze kleur bewerkt worden met Vallejo German Camo Brown, waarbij wel eerst delen van de hals en het rugschild bleker gemaakt zijn.

photo 543874

photo 543875

photo 543878

Ik heb de tanden al maar gespoten. Nu even met de tong op zijn plek:

photo 543877

photo 543879

photo 543876

photo 543880

De ondergrond is al in zwarte Vallejoprimer gezet. De Xiphactinus heeft een laagje Vallejo glansvernis gekregen om te vermijden dat hij zilver blijft afgeven. Misschien glanst dit daardoor iets minder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pegasus Spinosaurus
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2022 0:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het was even nadenken hoe de volgende kleur aangepakt zou worden. Freehand een camopatroon gaan spuiten op zo'n groot model vond ik te riskant, dus pakte ik het aan zoals ik bij legervoertuigen gewend was, met een berg kneedgom er overheen.

photo 557297

photo 557298

photo 557299

En dan een week later was er iemand Dark Yellow aan het spuiten geweest en een halve beker bleef over, dus heb ik daar rood bij gemengd en dan krijg je dit resultaat.

photo 557301

photo 557300

Dit moet nog wel behandeld worden zoals het geel daarvoor, vooraleer er nog kleuren toegevoegd kunnen worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pegasus Spinosaurus
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2022 7:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Voordeel bij dit cammoschema is dat niemand er jou op kan wijzen dat het verkeerd is he? ;) :) :)

Al zou ik voor een jager toch wel iets meer aardekleuren hebben verwacht

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pegasus Spinosaurus
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2022 8:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Mooi gedaan....... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pegasus Spinosaurus
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2022 0:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, wat betreft kleuren is het niet zeker of ze die zagen zoals wij het zien. Misschien zien ze wel zwart-wit zoals onze roofkatten en die hebben ook niet allemaal aardekleuren. De Spinosaurus heeft wat donkerrood over de laatste kleur heen gekregen en nu kan eindelijk de gom er af.

photo 557893

photo 557895

photo 557894

photo 557896

photo 557897

De vraag is nu wat we er nog bovenop gaan doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement