Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Tiger II Ardennen
BerichtGeplaatst: do 05 okt, 2017 17:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 sep, 2017 19:54 pm
Berichten: 10
Bedankt ik denk dat ik dat vanaf nu dan maar bewaar, want je kan er dus wel wat mee.
En ik heb ook nog een andere vraag: Hoe doen jullie die verwering toch ik probeer het zelf ook wel een beetje, maar het lukt meestal niet hebben jullie nog tips voor verschillende soorten, want binnenkort ga ik m'n eerste 1/35 tank maken: een Pz II dus dan wil ik het wel graag gaan gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tiger II Ardennen
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2017 18:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 mei, 2016 19:40 pm
Berichten: 49
@Gerben. Ik denk dat wat verweren betreft je hier genoeg op het forum kan leren. Bekijk eens wat verslagen van voertuigen die klaar zijn of kijk bij de rubrieken over technieken. Ook op Utube is aardig wat te zien hierover. Dat wil overigens niet zeggen dat het je dan ook zelf gelijk lukt. :lol: Persoonlijk zou ik je adviseren om bij je eerste tank deze volgens het boekje te bouwen en te verven. Vervolgens een goede goede vernis laag erop te doen en dan eens te experimenteren met bijv. een wash. Niet overdrijven maar rustig beginnen. Succes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tiger II Ardennen
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2017 19:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 mei, 2016 19:40 pm
Berichten: 49
Pfff, eens kijken of we nog op tijd het verslag af kunnen krijgen.
Gaat ie dan.
Het begon hiermee:

photo 426964

Was een kadotje en wist ff niet wat ik hier mee aan moest (bouw vooral geallieerd).
Maar toen ik de doos openmaakte was ik aangenaam verrast met de decals. Je kan de tiger bouwen zoals ie origineel was maar ook zoals ie buit werd gemaakt.
Ik was al een tijd aan het tobben over het onderwerp voor de groepsbouw captured maar dacht: dit gaat hem dan worden ook.
Ook was ik aangenaam verrast door de kwaliteit van de sprues van Revell. Is dit wel Revell? Haha nee hoor het zijn de sprues van ICM.
Je krijgt in de doos het zogenaamde "instap" model van ICM. Deze kun je uitbreiden met een volledig interieur en andere dingen.
Wat ontbreekt is wat PE (vooral voor de roosters belangrijk) en wat glaswerk.
Wat je ook krijgt zijn beroerde tracks. Deze bestaan uit vier "dropveters" waar bij mij zelfs al een hap uit was genomen.
Nou ben ik normaal niet zo van de aftermarkt setjes maar ik besloot deze toch te vervangen.
En wel door deze:

photo 426956

Van Meng dus. Zouden deze wel passen? Mijn favoriete modelbouw leverancier kwam met de oplossing en wel met 50% korting op de tiger II van Meng. Ik heb deze dus maar aangeschaft omdat hier ook wat PE en glaswerk inzitten. Achteraf ook maar goed ook want de mal voor de tracks zit bij de tank (jaja marketing).

Nog even de twee kits naast mekaar gelegd.

photo 426958

Links dus Meng, met meer onderdelen maar dit komt voornamelijk door de tracks (die er overigens best goed uitzien).

Nog even over de losse tracks. Ik had hier nog nooit mee gewerkt en zag best op tegen deze klus. Je hebt dus een losse hard plastic track en die moet je met twee metalen pinnetjes verbinden met een andere track. Aan het begin is dit best ff moeilijk. Gelukkig zijn de pinnen zilverkleurig zodat je ze best snel weer op de grond terug vindt :wink: . Maar als je de slag te pakken hebt gaat het best snel en is het nog leuk ook. Jammer dat er voor een groot gedeelte later de mudgards (of spatborden?) hier grotendeels overeen vallen.
Enfin dus tevreden over de tracks en heb ook maar een "loopje" aangeschaft van RB models. Nou ja loopje. Als je geallieerd gewend bent is dit toch echt indrukwekkend. Zelfs op deze schaal. Het zet je aan het denken over de mensen die een tank als dit te lijf moesten gaan. Pfff.

Ok, later meer.

Mario


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tiger II Ardennen
BerichtGeplaatst: do 23 nov, 2017 2:52 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ja, zo'n Tiger is een serieus monster.

Wat een verschil in hoeveelheid plastiek tussen beide dozen.

Nog een weekje te gaan.... Gaaasssss!

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tiger II Ardennen
BerichtGeplaatst: vr 24 nov, 2017 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 mei, 2016 19:40 pm
Berichten: 49
Inderdaad het gas erop dan maar.

De tracks in mekaar zetten.

photo 426960

De tracks zitten in elkaar en erop. Het wel wat gedoe met de lengte wat betreft het hangen of te strak staan maar ben er dik tevreden over.

photo 415385

Je ziet ook de torsiebars zitten. Deze zijn ook beweegbaar.

Wat plastieke chirurgie:

photo 426963

Er moesten dus wat stukken van de mudgards af en dit ging best goed. Eerst de dremel erop (niet te snel i.v.m. smelten) en dan met hobbymes bijsnijden.
Ook de achterkant moest wat verdwijnen zoals de bevestiging van het houtblok etc naar aanleiding van deze foto:

photo 415387

Deze kit bouwt lekker weg en na enige tijd heb je dit:

photo 426962

Om discussies te voorkomen heb ik voor de kleuren een setje 3 kleuren camo van Vallejo aangeschaft. Het zogenaamde donker geel/choko bruin en groen.
Je krijgt 6 kleine flesjes van Vallejo met de 3 kleuren met voor elke kleur een "contrast" kleur. O ja, de eerste kleur geel is gelijk grondverf. Handig toch?

Dus de eerste kleur geel erop en dan de eerste camo kleur voorbereiden.

photo 421563

Ingepakt tigertje met eerste groen:

photo 421564

Uitpakken maar weer:

photo 421565

Ben er niet ontevreden over.

Tot later weer.

Mario


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tiger II Ardennen
BerichtGeplaatst: vr 24 nov, 2017 16:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Wow, dat is vlot geschakeld naar de hoogste versnelling.
Ziet er veelbelovend uit!

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tiger II Ardennen
BerichtGeplaatst: vr 24 nov, 2017 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Zo, het tempo is inderdaad een stuk opgeschroefd! Die tracks zien er goed uit zeg, met die aparte metalen pinnen. Dat scheelt een hoop werk met assembleren. De camo heeft hier en daar wel nog wat overspray, en ik zie ook nog een aantal groene vlekjes op het geel zitten. Komt hier nog een donkerbruine camolaag overheen, of blijft hij zo? In het laatste geval zou ik toch nog proberen om die plekken bij te werken, je zal ze namelijk nog wel blijven zien na het verweren etc...

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tiger II Ardennen
BerichtGeplaatst: vr 24 nov, 2017 17:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 mei, 2016 19:40 pm
Berichten: 49
Inderdaad ondanks het afplakken toch nog wat spray op het geel.
Over het grootste gedeelte komt het bruin en de rest wordt bijgewerkt.
Foto's volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tiger II Ardennen
BerichtGeplaatst: vr 24 nov, 2017 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Waarom je zorgen maken over die "overspray"? In die tijd werd camo ook met de hand gespoten en in oorlogstijd keek men niet zo nauw.. het moest vooruitgaan! :roll:
Hoe sneller die tank in de strijd kon geworpen worden hoe beter in zover die camo niet op het veld gespoten werd.
Ik ben er trouwens van overtuigd dat geen twee camopatronen identiek hetzelfde waren! :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tiger II Ardennen
BerichtGeplaatst: vr 24 nov, 2017 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Klopt inderdaad, maar sommige plekken op het model zijn niet echt geloofwaardig te vertalen naar het echt vind ik; ik zou niet kunnen bedenken hoe bijvoorbeeld de vlek bij de rechtse trackhouder ooit als gevolg van slordig spuiten/schilderen daar gekomen is; 1:1 zou er toch een kleine meter tussen die vlek en de groene camo zitten (niet echt meer overspray lijkt me). Maar superstrak hoeft het inderdaad ook niet.
Het is gelukkig wel eenvoudig bij te werken, de bruine camostrepen een beetje tactisch plaatsen en je hebt alles weer weggewerkt.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement