Ik ga eerst nog een Bf 109 afmaken, alvorens ik "los" ga met mijn Tomcat. In eerste instantie wilde ik een D versie maken, maar heb toch gekozen voor een A versie.
De geschiedenis van deze supersonische jager is wel bekend bij de jet liefhebbers.
Heel kort de algemene dingen.
De Tomcat kwam als vervanging voor de legendarische F-4 Phantom. Echter voordat de F-14 in beeld kwam, heeft de NAVY eerst geëxperimenteerd met de F-111B. Echter dit was niet het vliegtuig waar de NAVY naar zocht en zo kwamen ze uit bij de Tomcat. De F-14 A is uitgerust met een geavanceerd radar, met dit radar kan de Tomcat 24 los van elkaar staande doelen traceren, waarvan hij er 6 kan aanvallen met de AIM 54 Phoenix raketten. Behalve de Aim 54, kan/is hij ook bewapend met AIM-7 Sparrows en Aim-9 Sidewinder A2A raketten. Tenslotte heeft hij nog een 20 mm kanon, waarmee hij wat gaatjes kan schieten. De F-14A is voorzien van een tweetal Pratt&Whitney TF30-P414 A Turbofans, elk 9480 kg zwaar. Met gebruik van de afterburner behaalt de Tomcat een topsnelheid van 2.485 km p/u
De versie die ik ga bouwen is de Grummann F-14A Tomcat "Vandy One" (Air Test and Evaluation Sqn VX-4). Deze staat beter bekend als de Black Tomcat met het bekende witte konijntje op de staartvleugels.
Het is een bekend konijntje.
Dit zwarte sqn stond gelegerd op NAS Point Mugu in California.
De VX 4 heeft tot taak om de waarde te beoordelen van aanvallen van in de lucht afgevuurde geleidde raketten in opdracht van "the Commander, Operational Test and Evaluation Force. In de 1960 had dit sqn niet alleen bovengenoemde taak. Er waren ook projecten, geen idee hoe ik dit in begrijpbaar Nederlands zeg, dus even de Engelse vaktermen:
-operational test and terrain clearance radar
-Doppler navigation systems
-air-to-air distance measuring equipment were included in the squadron’s tasks.
De F-14A zag het levenslicht in de jaren 70, het VX sqn ontving ook een F-14A plus oftewel de later bekende F14-B. De F-14B bestond echter al als een prototype van de single seat. Maar omdat A+ op de een of andere manier niet door de computers van de Navy kon worden herkend, heeft men het de F-14 plus genoemd. Later is alles op een hoop gegooid plus en F-14b en is het F-14B gebleven. In 1990 werd de F-14D Super Tomcat in gebruik genomen. Het sqn gebruikte de F-14 om de (luchtdoel)raketten AIM-7M Sparrow, AIM-9M Sidewinder, and AIM-54C Phoenix te testen evenals radarwaarschuwings apparatuur en "self protection jammers". Op 30 september 1994 werd de VX-4 sqn ontbonden en werden de taken toebedeeld aan VX-9 Sqn (Vampires).
De laatste bunny ( in orginele kleuren) vloog op 2 juli 2004. Deze laatste Bunny is overgeschilderd in de Jolly Rogers kleuren. De resterende Bunny's op de staart zijn verwijderd ivm de politieke verandering binnen de NAVY. Tja... hypocriete preutsheid???? Zeg het maar. Alle overgebleven zwarte jets die niet meer gebruikt worden, staan nu op het woestijnkerkhof van de Davis Mothan AFB in Arizona, waar ze eventueel zullen worden vernietigd.
De kit dan:
De doos
Deze bestaat uit een vijftal sprue's: 4 zwarte en een transparante
Een velletje met mooie duidelijke decals
De bekende instructies van Revell
Cheerz
Barry